Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 02:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
I regel skiljer temp ganska mycket på olika höjder, sitter man på lägsta blir den knappt varmt om fötterna som är mot golvet.

Men klart dom flesta vill sitta högst upp där det blir varmast av ångan när man kastar, tror TS vill sitta högst upp men klarar inte av det.
Hettan är även bra för blodcirkulationen. Finns många som gillar just hettan, varav man har olika höjder, dom som inte klarar av får välja o sitta nere.

Ibland sätter jag mig också nere en stund om det blir för mycket och kanske behöver andas lite. Är ju det är konstruerat.
Citera
2024-04-21, 03:08
  #38
Medlem
Juristen08s avatar
För att det blir fina brännskador i lungorna. De vill väl sluta som deltagarna i bastu-VM 2010 där en dog och en fick svåra brännskador. Då blir de nöjda.
Citera
2024-04-21, 03:14
  #39
Medlem
Jag håller helt med dig.

Ofta kan du identifiera idioterna när de kliver in i bastun genom att de luktar illa och har korta skallar.

Finnar har en väldigt sur svettlukt och när du känner den så är det bäst att antingen konfrontera dem med våld eller lämna bastun.

Men eftersom finnar ofta bär kniv och är berusade så är det nog oftast bäst att låta dem ha sin tid i bastun.
__________________
Senast redigerad av godmannen 2024-04-21 kl. 03:21.
Citera
2024-04-21, 03:32
  #40
Medlem
SvampDamp.s avatar
Ju varmare desto bättre anser många men i min mening skall det vara nånstans mittemellan. Vissa perioder bastar jag oftare och får en högre tolerans mot värmen så det kan ju vara så att dem du delar bastur med är mer rutinerade i sitt bastande och därigenom behöver ha varmare för att uppnå samma psykologiska effekt. Personligen föredrar jag ångbastu då det inte krävs lika länge sittande i den för att få bra effekter.
Citera
2024-04-21, 06:39
  #41
Medlem
För att västerländska män i medelklassen och arbetarklassen ständigt måste bevisa för varandra hur manliga de är. Manligheten i västvärlden går igenom en kris och då måste de patetiska männen hitta nya sätt att mäta kuken. Istället för att lägga energin på att skapa monetär rikedom föredrar de att basta varmt, äta starkt, köra fort, prata högt osv.

Så skönt att jag själv lämnade de ständiga kukmätningarna med andra män och numera går min egen väg. En riktig befrielse.
Citera
2024-04-21, 07:01
  #42
Medlem
kyrkstockens avatar
Det känns inte som om vi svenskar direkt kan bastu. Vi har ingen egen bastukultur i sverige. Det betyder inte att folk inte bastar (och på 70-talet installerade många bastu i hemmet). Bara att vi inte vet vad vi sysslar med.

I brottarklubben, på friskis och på valhalla pojkavdelning var och är det r'ätt låg temperatur. Det är något av en chock att gå in i valhallas riktiga bastuar efter bara varit i dessa ljumma. Jag antar att de kan mer på en offentlig inrättning.

Skall man isbada (gjort en gång), rulla i snö eller piska varandra med björkris kanske bastun skall vara het som fan?
Citera
2024-04-21, 07:04
  #43
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Den bästa delen med att gå till gymmet är att sitta i bastun efteråt.

Men varför vill de flesta ha så in i h#*vet varmt? Avskyr att basta med andra eftersom de alltid ska vrida upp termostaten på max och sedan också kasta på kopiösa mängder vatten på aggregatet.

De är ju ingen njutning öht. Jag vill kunna sitta ganska länge och svettas lite lagom medan jag filosoferar över livet. Men det blir bara en plåga när nån anabolanisse ska ösa på vatten och ljudligt stöna "Aaaahhh"

Visst är det bara fråga om en kukmätartävling ang vem som klarar att sitta längst i bastun? Det är troligen omogna snubbar med låg självkänsla som måste göra allting till en tävling. Eller finns det folk som på riktigt gillar att stekas i 110 grader? Kan inte tänka mig att det går till så i dambastun. Kan någon tjej bekräfta?

På gym har jag upplevt samma sak, anabolstinna machomän går in (med kalsonger de precis duschat i på sig), häller på en liter vatten så det droppar ner på golvet, sen sitter de max tre minuter innan de går ut.

Har nu egen bastu i trädgården.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Det du påstår är en bastu är mer ett torkskåp.

I en bastu ska man kasta vatten och det ska vara Minst 110 grader i den. Ni svennar (inte alla) är veklingar

Nej, man ska verkligen inte "kasta vatten" i bastun.
Hälla lite vatten på stenarna för att få ånga är helt ok däremot.
Citera
2024-04-21, 07:31
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det känns inte som om vi svenskar direkt kan bastu. Vi har ingen egen bastukultur i sverige. Det betyder inte att folk inte bastar (och på 70-talet installerade många bastu i hemmet). Bara att vi inte vet vad vi sysslar med.

Upplever att bastutraditionen är starkare norrut i landet.

Någon kanske sitter på lite historia?

Tycker man det är varmt kan man sätta sig längre ner, svårt se problemet annat än en mycket kort förflyttning, värre för någon som vill ha varmare om platserna är tagna.
Citera
2024-04-21, 07:50
  #45
Medlem
Är det inte kutym att den som kom in först i bastun bestämmer? Tyvärr efterlevs det väldigt dåligt i en publik bastu. Det kan komma in någon och bara slänga på vatten på aggregatet utan att fråga. Samtidigt så bastar man i en bastu och pratar någon annanstans. Att återberätta vad som hänt dem senaste 20 åren med en polare man inte träffat på lika länge i 50-gradersbastu är inte ok om det kommer in folk efter som vill ha varmt.

Jobbade på finska lastbåtar ett tag och finskflaggade båtar har alltid bastu. Blev dock ganska besviken när finnarna aldrig bastade längre än vad det tog att dricka en kortburk.
Citera
2024-04-21, 08:30
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Ibland sätter jag mig också nere en stund om det blir för mycket och kanske behöver andas lite. Är ju det är konstruerat.
Fast man kan se skillnader i vanliga livet, vi hade ett fyspass ute i solvärmen, tempen låg lite över +32 grader, många börja klaga över yrsel/illamående och upplevde det som mycket otrevligt, medans andra kände att det inte påverka dom nämnvärt mer än att svetten rann.
Toleransen för att klara värme är individ anpassad vissa klarar fortsätta jobba på som vanligt medans andra inte klarar av det.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2024-04-21 kl. 08:34.
Citera
2024-04-21, 08:57
  #47
Medlem
Byzantinsks avatar
Bastu ska vara varm, men inte användas som tävlingsredskap.

Det intressantaste här är hur otroligt många i tråden som tycks uppleva sig ständigt hotade av en massa män som ska bevisa sin manlighet. Detta i Sverige, tydligen?

Beskrivningen av män som gör så att det blir alldeles för varmt i bastun, äter för stark mat och dricker massor av alkohol för att "bevisa sin manlighet" känner jag inte igen alls. Det verkar snarare vara så att många som postar i tråden inte tål normal bastutemp, inte tål lite krydiggare mat etc, och känner sig mindervärdiga och hotade vid kontakt med normala männisnor. Sedan måste de hitta på en massa bjäbb om att det är andra som är osäkra, andra det är fel på.

Man kan ha olika preferenser kring mat och värme, men om man i Sverige upplever sig omgiven av macho-män i kris som ständigt måste bevisa sig på olika sätt, är det nog helt enkelt så att man är en tönt. Och/eller klassisk feminist, förstås.
Citera
2024-04-21, 09:00
  #48
Medlem
handtralalas avatar
Själva poängen med en bastu är att det ska vara jävligt varmt. Det är först då man de verkliga hälsoeffekterna av bastubadande. Gör man helt rätt och kombinerar bastun med kallbad så kan tre-fyra bastusessioner om 15 min vardera innebära en nästa lika stor ansträngning som ett träningspass med tillhörande endorfinutsöndring efteråt.

Vill man som TS ha det lite ljummet får man göra det på egen hand, så att vi som vill ha riktig bastu kan få det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback