• 1
  • 2
2024-04-20, 13:23
Medlem
IT-tekniker på Trafikverket slutar - avslöjades med kopplingar till Foxtrotnätverket

https://sverigesradio.se/artikel/it-...utar-sitt-jobb
En IT-tekniker på Trafikverket i Borlänge avslöjades ha kopplingar till gängkriminalitet, nu slutar han på sitt jobb.

Mannen driver ett företag med två personer som står nära en av ledarna i gängkonflikten kring Foxtrot.
Vet någon mer?

Vad tror ni kommer hända med mannen framöver? När får vi läsa att han plockats upp av någon annan myndighet eller arbetar med kriminella ungdomar på skattebetalarnas bekostnad?
Citera
2024-04-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
IT-tekniker på Trafikverket slutar - avslöjades med kopplingar till Foxtrotnätverket

En IT-tekniker på Trafikverket i Borlänge avslöjades ha kopplingar till gängkriminalitet, nu slutar han på sitt jobb.

Mannen driver ett företag med två personer som står nära en av ledarna i gängkonflikten kring Foxtrot.
Vet någon mer?

Vad tror ni kommer hända med mannen framöver? När får vi läsa att han plockats upp av någon annan myndighet eller arbetar med kriminella ungdomar på skattebetalarnas bekostnad?

Frågan är väl snarare vad som kommer hända med alla andra som har lika vaga "gängkopplingar" som denna man. Precis som reportern säger är vare sig mannen eller hans två kollegor dömda för något brott. Vore intressant att fördjupa sig i de påstådda kopplingarna.
Annars kan jag väl tycka att samhället har ett ansvar om vi nu ska missunna några att ha anställningar där de kan tjäna pengar att försörja sig på.
Citera
2024-04-20, 13:32
Medlem
Citat:

Vet någon mer?

Åklagarmyndigheten max idagsläget men förmodligen så kommer han att antigen gå till den privata sektorn på något som inte kräver säkerhetskoll. Myndigheters rekryteringar granskas något för hårt för att någon myndighet skulle vilja plocka upp honom nu. Det är ju GD:ar som flyttas till elefantkyrkogården.
Citera
2024-04-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Frågan är väl snarare vad som kommer hända med alla andra som har lika vaga "gängkopplingar" som denna man. Precis som reportern säger är vare sig mannen eller hans två kollegor dömda för något brott. Vore intressant att fördjupa sig i de påstådda kopplingarna.
Annars kan jag väl tycka att samhället har ett ansvar om vi nu ska missunna några att ha anställningar där de kan tjäna pengar att försörja sig på.

Det är inte en rättighet att få jobba på ett ställe som kräver säkerhetsklass. Personligen så tycker jag att de måste vara hårda där och inte ta hänsyn till huruvida de kan försörja sig. Det är inte en hemlighet att när du kommer uppåt i säkerhetsklasserna så måste du vara noggrann med vilka du umgås med eftersom du är i en mer utsatt position. Det har aldrig varit ett krav på att du ska vara dömd för att bli nekad säkerhetklass utan det är en samlad bedömning och där ingår också umgänget.

Jag tror att de som kommer att bli avslöjade kommer att få gå och de får precis som alla andra ansvara för att få ett jobb.
Citera
2024-04-20, 15:39
Medlem
Mannen i fråga ägde Orienta i Borlänge tillsammans med Jordgubbens bror Bilal (stavning?) och deras svåger.

Orienta låg även under Jordgubbens bolagsimperium för pengatvätt enligt media. Gör man bara en snabb koll på bolagsverket så verkar det stämma.

Skrämmande att de kommer in på alla myndigheter, inte länge sen de kom på kvinnan som arbetade på Tingsrätten i Falun...
Citera
2024-04-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det är inte en rättighet att få jobba på ett ställe som kräver säkerhetsklass. Personligen så tycker jag att de måste vara hårda där och inte ta hänsyn till huruvida de kan försörja sig. Det är inte en hemlighet att när du kommer uppåt i säkerhetsklasserna så måste du vara noggrann med vilka du umgås med eftersom du är i en mer utsatt position. Det har aldrig varit ett krav på att du ska vara dömd för att bli nekad säkerhetklass utan det är en samlad bedömning och där ingår också umgänget.

Jag tror att de som kommer att bli avslöjade kommer att få gå och de får precis som alla andra ansvara för att få ett jobb.

Det finns mycket som inte är en rättighet så argumentet är bara löjligt. Oavsett vore det iaf intressant att veta mer om omständigheterna.
Citera
2024-04-28, 11:21
Medlem
Ozze1991s avatar
Citat:

Vaga "gängkopplingar"??!!!! Mannen ägde orienta borlänge med jordgubbens bror och kusse.

i fupen B5003-23 falu tingsrätt säger informatören OP (som stoppade beställningsmordet i borlänge i december 2023) att måltavlan var jordgubbens kusse som äger orienta. han säger att de sysslar med narkotika och att det ska vara orsaker att benzema ville få han röjd.

dom tog fel kusse men dom har samma efternamn ortac.

bara för att dom inte e dömda betyder det inte att dom inte gjort nått. det är välkänt att bilal abdo e jordgubbens ansikte utåt för hans bolag för penningtvätt så det är knappast legal verksamhet mannen drivit med dom.

ghost som e en av dom högst uppsatta i foxtrot e inte heller dömd för nått brott så man kan inte gå på sånt.
Senast redigerad av Ozze1991 2024-04-28 kl. 11:26.
Citera
2024-04-28, 11:22
Medlem
Ozze1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellisforever96
Mannen i fråga ägde Orienta i Borlänge tillsammans med Jordgubbens bror Bilal (stavning?) och deras svåger.

Orienta låg även under Jordgubbens bolagsimperium för pengatvätt enligt media. Gör man bara en snabb koll på bolagsverket så verkar det stämma.

Skrämmande att de kommer in på alla myndigheter, inte länge sen de kom på kvinnan som arbetade på Tingsrätten i Falun...

dom e mer infiltrerade än många tror. folk verkar inte fatta hur stort det här e.
Citera
2024-04-28, 11:24
Medlem
Ozze1991s avatar
Citat:

Vet någon mer?

dom har öppnat utredning på nytt kring orienta iaf. kanske blir han kopplad till nån förundersökning där. ryktet säger att dom ska väcka åtal iaf.
Citera
2024-04-28, 11:29
Medlem
Ozze1991s avatar
Citat:

man ska oxå va medveten om att mannen ägde orienta som e av intresse för polisen då det e kopplat till jordgubbens bolag för penningtvätt. mannen ägde asså butiken med jordgubbens bror och kusse i flera år. det e en stor säkerhetsrisk. enligt rykte ska det väckas åtal mot dom men vet inte vad
Citera
2024-04-29, 11:20
Medlem
Citat:
Det finns mycket som inte är en rättighet så argumentet är bara löjligt. Oavsett vore det iaf intressant att veta mer om omständigheterna.

Kanske skulle ha uttryckt det som att det är ett privilegium där det är ditt personliga ansvar att veta vem du umgås med och vilka affärer du är inblandad i. Du måste även veta om dina bekanta har någon bakgrund i kriminalitet eller missbruk och det ska (iallafall i mina ögon) fällas snarare än fria.
Citera
2024-05-08, 13:56
Medlem
Ozze1991s avatar
Citat:
Kanske skulle ha uttryckt det som att det är ett privilegium där det är ditt personliga ansvar att veta vem du umgås med och vilka affärer du är inblandad i. Du måste även veta om dina bekanta har någon bakgrund i kriminalitet eller missbruk och det ska (iallafall i mina ögon) fällas snarare än fria.

Jag anser också att det finns ett personligt ansvar vilka man etablerar kontakt med. Man kan inte springa och grina så fort media får nys om sanningen heller. Ditt val - ditt beslut - PUNKT!

Orienta är välkänt för att vara inblandat i jordgubbens imperium, inte bara i Borlänge, utan på flera andra platser i Sverige med. Mannan var antagligen fullt medveten om vad han gjorde och vem han gjorde affärer med.

Utifrån vad jag hört hade inte mannen rent mjöl i påsen rent allmänt heller. Så ingen svenne banan som blivit förd bakom ljuset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in