2024-04-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, jag tröttnar på svammel, avledningar, anklagelser om lögner och så vidare.
Tvärtom älsskar du sådant - om det är du eller någon på din sida som ägnar sig åt det.
Citat:
Och jag har inte försvarat någon – jag ställde en mycket tydlig och enkel fråga som du som vanligt struntade i.

Svaret är att CapsLockock kom med konkreta påståenden - påståenden som är fel. Något som du som vanligt struntar i.
Citat:
Här är en bild som CapsLock99 har länkat till:
Och den menar du stödjer "Jo för att efter ökade ismassan enormt på Grönland på kort tid landade 600 miljarder ton is där. Grönland smälter inte, det är bluff. "

Citat:
Det ser ut att vara gott om is. Vad är problemet?
Det är fortfarande gott om is på Grönland vilket inte förändrar att ismängden stadigt minskar, något som CapsLock ljög om.
Citera
2024-04-20, 12:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
[...]
Det är fortfarande gott om is på Grönland vilket inte förändrar att ismängden stadigt minskar, något som CapsLock ljög om.
Dina sedvanliga anklagelser och personangrepp bemöter jag inte. Jag kan inte se vad som är lögn. Försök att sluta gnälla på personer och förklara konkret vad du menar.
Citera
2024-04-20, 13:29
Medlem
Angående Vindeln så förklarar Hjalmar i ett mejl att det har skett en kommunikationsmiss: SLU:s rön gäller något som kallas "frigid winter" (kall/frusen vinter), inte det SMHI kallar för meteorologisk vinter. Det är därför de får vitt skilda trender. "Frigid winter" ska lämpa sig bättre när man studerar ekologiska processer.
Citera
2024-04-20, 13:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Angående Vindeln så förklarar Hjalmar i ett mejl att det har skett en kommunikationsmiss: SLU:s rön gäller något som kallas "frigid winter" (kall/frusen vinter), inte det SMHI kallar för meteorologisk vinter. Det är därför de får vitt skilda trender. "Frigid winter" ska lämpa sig bättre när man studerar ekologiska processer.
Var kan man läsa det mejlet?
Citera
2024-04-20, 14:07
Medlem
Citat:
Var kan man läsa det mejlet?

Förlåt, var lite otydlig: jag mejlade och fick den förklaringen. Antar att han även mejlar journalisten på Natursidan så att artikeln kan uppdateras.

Jag fick dessa referenser av hans kollega som gjorde uträkningarna:

• Burakowski E A, Wake C P, Braswell B and Brown D P 2008 Trends in wintertime climate in the northeastern United States: 1965–2005 J. Geophys. Res. 113 D20114
  • Buttle J M 2009 Using a temperature-based model of snow accumulation and melt to assess the long-term hydrologic behaviour of forested headwater basins in south-central Ontario Proc. 66th Eastern Snow Conf. pp 59–71
  • Contosta et al 2020 Define frigid winter illuminates its loss across seasonally snow-covered areas of eastern North America, Environ. Res. Lett. 15 034020
  • Kutta E and Hubbart J A 2016 Reconsidering meteorological seasons in a changing climate Clim. Change 137 511–24
  • Peng S et al. 2013 Change in snow phenology and its potential feedback to temperature in the Northern Hemisphere over the last three decades Environ. Res. Lett. 8 014008
  • Trenberth K E 1983 What are the seasons? Bull. Am. Meteorol. Soc. 64 1276–82
  • Williams C M, Henry H A and Sinclair B J 2015 Cold truths: how winter drives responses of terrestrial organisms to climate change Biol. Rev. 90 214–35
Citera
2024-04-20, 14:19
Medlem
Citat:
Dina sedvanliga anklagelser och personangrepp bemöter jag inte. Jag kan inte se vad som är lögn. Försök att sluta gnälla på personer och förklara konkret vad du menar.
Hoppa inte in i en diskussion mellan två andra personer om du ändå inte är intresserad.
Citera
2024-04-20, 16:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Förlåt, var lite otydlig: jag mejlade och fick den förklaringen. Antar att han även mejlar journalisten på Natursidan så att artikeln kan uppdateras.

Jag fick dessa referenser av hans kollega som gjorde uträkningarna:
  • Burakowski E A, Wake C P, Braswell B and Brown D P 2008 Trends in wintertime climate in the northeastern United States: 1965–2005 J. Geophys. Res. 113 D20114
  • Buttle J M 2009 Using a temperature-based model of snow accumulation and melt to assess the long-term hydrologic behaviour of forested headwater basins in south-central Ontario Proc. 66th Eastern Snow Conf. pp 59–71
  • Contosta et al 2020 Define frigid winter illuminates its loss across seasonally snow-covered areas of eastern North America, Environ. Res. Lett. 15 034020
  • Kutta E and Hubbart J A 2016 Reconsidering meteorological seasons in a changing climate Clim. Change 137 511–24
  • Peng S et al. 2013 Change in snow phenology and its potential feedback to temperature in the Northern Hemisphere over the last three decades Environ. Res. Lett. 8 014008
  • Trenberth K E 1983 What are the seasons? Bull. Am. Meteorol. Soc. 64 1276–82
  • Williams C M, Henry H A and Sinclair B J 2015 Cold truths: how winter drives responses of terrestrial organisms to climate change Biol. Rev. 90 214–35
OK, tack!
Då får vi se om Natursidan, SVT och övriga media kommer med en rättelse. Det är intressant att notera hur media har brustit i käll- och faktagranskning. Tyvärr är det nog väldigt vanligt när det gäller ”klimatkrisen”.

https://www.natursidan.se/nyheter/58-dagar-kortare-vinter-pa-40-ar-i-fjallen/
Citera
2024-04-20, 18:19
Medlem
Citat:
Inte riktigt samma som ditt "IPCC påstår att Arktis kommer vara helt försvunnet om 25 år. " Eftersom den fleråriga isen numera är i stort sett borta kan ett enstaka extremt år ge isfria förhållanden just det året även om isen fryser till igen på vintern.

Figur SPM 8 ger en bättre bild:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf
Det är som vanligt med andra ord:
Det är kallt och mycket is: Global warming! Klimathysteri!
Det är varmt och mindre is: Global warming! Klimathysteri!
Citera
2024-04-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är som vanligt med andra ord:
Det är kallt och mycket is: Global warming! Klimathysteri!
Det är varmt och mindre is: Global warming! Klimathysteri!
Du har alltså inget att tillföra, bryr dig inte om vad jag faktiskt skriver utan kör med någon gammal klyscha som inte på något sätt motsvarar detta. Läs om, läs rätt och återkom sedan!
Citera
2024-04-20, 18:24
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
2024 har precis börjat, så vi kan vi kan inte säga mycket om det året, och även det mesta du säger är en lögn. Klart Grönlandsisen växer under vintermånaderna, det gör den varje år. För att säga något om massbalans måste man se över ett helt år.

Naturligtvis hänvisar du sen till just lobbyisten Crockford snarare än forskare som studerat isbjörnar.

Xenons värld går under medan Jorden är stabil.
Din värld måste verkligen ha krackelerat. Inga av de domedagsprofetior du här hävdat de senaste åren och andra sedan starten på 90-talet har stämt, tvärtom du har medvetet spridit lögner.

Det är ytterst enkelt att motbevisa dina påståenden om att polerna smälter genom att titta på både nord och sydpolens havsis. Absolut ingenting har hänt där:
https://osisaf-hl.met.no/v2p2-sea-ice-index

För att förtydliga detta med ett par exempel:

Antarktis
Det finns idag mer is vid Antarktis än exempelvis 1980.

Arktis
Det finns idag mycket mer is kring Arktis än exempelvis 2004, 2005, 2006 and 2007.
Citera
2024-04-20, 18:30
Medlem
Citat:
OK, tack!
Då får vi se om Natursidan, SVT och övriga media kommer med en rättelse. Det är intressant att notera hur media har brustit i käll- och faktagranskning. Tyvärr är det nog väldigt vanligt när det gäller ”klimatkrisen”.

https://www.natursidan.se/nyheter/58-dagar-kortare-vinter-pa-40-ar-i-fjallen/

Erik på Natursidan verkar ju ha varit nyfiken på den stora skillnaden mellan SLU:s och SMHI:s trender, så han rättar säkert sin artikel om Hjalmar mejlar honom. SVT har jag lägre förväntningar på.

Som en kul detalj kan man zooma in i det interaktiva diagram du hittade och se att grafen stämmer överens med data från mätstationen Hygget. Matar man in Hyggets koordinater i Google Maps så ser man mätutrustningen stå där på ett öppet fält i enlighet med WMO:s standard, och mindre än 100 meter därifrån är Svartbergets fältforskningsstation. Så det är nog Hyggets data de har analyserat. Inte för att det spelar någon roll då alla stationer visar samma sak, mer eller mindre, men det var ju något som diskuterades i tråden.

https://www.google.com/maps/@64.2438,19.7674,341m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Citera
2024-04-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Du hatar verkligen oss och det kan man inte ifrågasätta. Om jag släpper massa giftiga kemikalier i ditt hem så kommer du dö till slut. Samma sak händer med jorden långsamt. Naturen slaktas i stadig takt. Du ser kanske från din egna vy men då är du lite bakom flötet.

Trevlig kväll människohaterska.
Miljöförstöring och klimatet är två skilda ting. Det hoppas jag ni inser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in