Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Det tror jag också; Impulskollens kunder lär till allra största del vara de som har fått ett visitkort av Patrik. Men då blir ju frågan genast ännu intressantare:
Impulskollen har nu samarbetat med Dumpen och annonserat i samband med konfrontationer i över ett år. Direkt från Saras mun vet vi att för detta betalar Impulskollen 360 000 kr årligen. Om vi håller ditt av mig fetade antagande för sant, vilket jag är beredd att göra, kan man då verkligen undra varför Impulskollen fortsätter att betala för annonser. Deras kunder är nämligen i så fall i princip bara män påkomna med snoppen i vädret i fel sammanhang, det vill säga gäddor.
Efter dryga året borde vid det här laget Impulskollen veta om annonseringen har burit frukt, alltså huruvida man som kunder har fått ett antal män som suktar efter fjortisar utan att vara konfronterade gäddor. Att nå denna kategori kan rent logiskt vara det enda motivet för Impulskollen att annonsera - de publicerade gäddorna får ju Impulskollen ändå kontakt med via visitkortet. Att utdelande av visitkort, ett per konfrontation, skulle vara värt 360 000 kr per år står bortom all realism.
Ju mer jag tänker på det, blir därmed slutsatsen, givet det försanthållna antagandet, att det Impulskollen i själva verket betalar för är tillgång till Dumpade män. Med andra ord: Upplägget handlar om ren och skär provision, där Dumpen får betalt per gädda som betalar Impulskollen.
Det här är vad som skaver hos mig, för det innebär att Dumpen har ett direkt kommersiellt incitament från Impulskollen att ständigt publicera gäddor. Dumpen tar alltså direkt betalt av Impulskollen för sin tjänst, att leverera gäddor som kunder till Impulskollen.
Det här är något helt annat än att arbeta för en god sak (få färre män att grooma barn) och för detta erhålla frivilliga donationer - eller för den delen sälja annonsplats på sajten till företag som inte har någon ekonomisk vinning av att Dumpen gör det Dumpen gör, vilket uppenbart Impulskollen har.
Impulskollen marknadsför sig hos dumpen i hopp om att kunna driva en verksamhet
Alla som marknadsför sig någonstans har ju en förhoppning att få nya kunder, det är liksom det det går ut på.
Eller du kanske tänker dig att all reklam du ser går ut på att du ska få köpa den bästa eller nyttigaste produkten?
Att lämna visitkort är inte värt någonting om ingen betalar, vad är bortom all realism med det?
Årligen? Tror du att de kommer att betala 360000kr per år, med 1-2 klienter?
Och skulle aktiebolaget dumpen få en miljon över varje år så är de värda varenda krona.