Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyMnemonic
Det finns inga större risker med dagens modeller, korrekt och det är inte bara en åsikt om man tror att tusentals forskare som håller på med detta inte skulle inse att det var en faktiskt risk med nuvarande teknik hade det inte forskning skett i en öppen miljö som den faktiskt gör idag, dessutom med investerares goda vilja.
Däremot tror jag inte alls din prognos om 2 år håller speciellt bra, det finns absolut inget som tyder på att tekniken kommer bli fasansfullt mycket bättre närmsta åren och om man resonerar ur termer som modeller som skulle vara konkurrenskraftiga med människor så är det osannolikt att inträffa under vår livstid (med livstid menar jag upp till 50 år framåt i tiden), precis som jag tror det är osannolikt att jag personligen kommer vinna joker under min livstid men det är ändå något som existerar idag dvs det finns och kan inträffa. ASI finns inte ens någon som ens är på spåren som det ser ut idag.
Nja, sant är att t.ex LLM inte utvecklat mycket, om ens alls, när det kommer till logiskt tänkande, det senaste året. Det har hänt mycket inom AI det senaste året, men inte vad gäller det mest grundläggande.
Men vi vet inte hur det mänskliga hjärnan fungerar rent matematiskt, om den ens gör det, (men stämmer Stephen Wolframs ruliad-hypotes så fungerar den mänskliga hjärnan, garanterat, matematikt, liksom allting annat). Vår hjärna är en "uppskalad" chimpanshjärna, med indantag av våra språkcenter, ( nästan det enda LLM inte har problem med), och lite andra detaljer. De första humanoiderna gick upprätt, likt vi gör, hade vårt tumgrepp. Men de hade, förmodligen inget språk som vi har, ingen innovationskraft och ingen mänsklig kultur. Men ökad hjärntillväxt och små förändringar av hjärnan, liksom ett mera komplext samspel liksom ett sexuellt urval satte fart på en växelvis accelerera utveckling. Så jag skulle, trots allt, inte utesluta att en massiv uppskalning av t. ex LLM i kombination med små, men betydelsefulla grundläggande förändringar kan ge upphov till en ny sorts intelligens, (jämför med bläckfiskar),, inom de närmaste två åren.