Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Syrien upprätthåller läger, övningsområden och operationsområden för Hizbollah. Det är klart att man måste bomba i Syrien då, Hizbollah angriper Israel jämt och samt.
Det går inte att jämföra med Ukraina. Ukraina har aldrig haft någon stor terroristorganisation som skjutit mot Ryssland och gått över gränsen till Ryssland gång efter annan för att genomföra angrepp mot rysk befolkning och rysk infrastruktur.
För mig är det enkelt. Om ett land agerar som bas och operationsområde för en terroristorganisation som angriper tredje land, så kan inte tredje land ignorera det i årtionden. Det behöver de inte heller, enligt internationell rätt.
Så sant som det är sagt.
En vidare fråga, om man vill nyansera, är att definiera vad "ett land" är i detta sammanhang, och om definitionen spelar roll för ansvarsfrågan och responsvalet.
1. Ett land är demokratiskt, och information till folket är rimligt neutral
2. Ett land påstår sig vara demokratiskt, men inhemsk propaganda till folket förgiftar deras sinnen - eftersom människor är människor. Vi tål vare sig stryknin eller effektiv propaganda.
3. Ett land är en diktatur. Ju starkare, desto mindre ansvar har folket för sina ledares illgärningar, i förhållande till illgärningar av ledare för folken i demokratiska länder
Själv skulle jag placera Gaza någonstans mellan 2 & 3, baserat på min bristfälliga kunskap i ämnet.
Min bild är att Hamas varit den beräknande psykopaten som nästlat sig in i palestiniers hjärnor genom goda gärningar men med ytterst ytterst ondskefulla baktankar. Ja som godhetssignalerande psykopater.
Så jag ser Palestinier utan allvarligare personlighetsstörningar som stöder Hamas som fullständigt hjärntvättade sektmedlemmar, och i någon mån offer.
Det betyder inte automatiskt att om Israel tar till åtgärder där även dessa kommer till skada så är Israel ondskefullt.
I gisslandraman så kommer tyvärr gisslan ibland till skada. Vilket psykopater i alla läger utnyttjar.
Allt detta måste bankas in även i vänsterhjärnor.