2024-04-18, 17:52
  #2293
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Så om jag slår ner dig, tar din mobil, klocka och pengar men skyller på minneslucka, gör det gärningen mindre allvarlig då?

Nu har du fått det hela om bakfoten i vanlig ordning, du ska se det aktuella fallet utifrån de förutsättningar som rådde där.

Eftersom M intog en avsevärd mängd alkohol den aktuella dagen och ingen vet om han drack ännu mer alkohol efter hemkomsten samtidigt som han har uppgett att han fått en minneslucka så får vi väl helt enkelt acceptera hans uppgifter om detta? Eller kan du lägga fram bevisning som talar för något annat?

Här diskuterar vi hans trovärdighet som uppgiftslämnare, inget annat.
Citera
2024-04-18, 18:02
  #2294
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Du har verkligen inte koll på juridiken.
Nej, vare sig sanningsenlighet eller minnesförlust utgör förmildrande omständigheter och är således inte skäl för strafflindring.
Framgår av 29 kap 3§ brottsbalken.

Möjligheten till strafflindring för den som medverkar i utredningen infördes redan 1 juli 2022 som 29 kap 5 a § brottsbalken:
Vid straffmätningen ska rätten, utöver brottets straffvärde, i skälig omfattning beakta om den tilltalade lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet.

Detsamma gäller om den tilltalade lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av någon annans brott för vilket det inte är föreskrivet ett lindrigare straff än fängelse i sex månader eller av någon annans försök, förberedelse eller stämpling till ett sådant brott om gärningen är belagd med straff.

Finns det någon sådan omständighet som avses i första eller andra stycket, får rätten döma till ett lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet, om det finns särskilda skäl för det. Lag (2022:792).
Ms uppgifter var inte av väsentlig betydelse för utredningen av brottet - han mindes ju ingenting.

Är inte det där en tolkningsfråga? Om M har lämnat sanningsenliga uppgifter som i viss mån kanske har underlättat utredningen (sparat resurser ) så ska väl det rimligtvis utgöra skäl för strafflindring?

Jag pratar dessutom inte bara om minnesluckan utan även om de andra uppgifter M har lämnat i utredningen.

Du medgav ju själv häromdagen att du inte tror att M gillar att ljuga.

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mitt intryck efter att ha läst och lyssnat på förhör med honom, är att han försökte berätta sanningsenligt om de faktiska omständigheterna. Hur mycket han drack, vem han träffade, var han varit osv.
Jag tror inte att han gillar att ljuga.
Citera
2024-04-18, 18:13
  #2295
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det där är en lögn och det vet du.
Han fälldes även i hovrätten för den åtalade gärningen men rubriceringen ändrades.

Men enligt media så friades han för mord i hovrätten. Skriver verkligen du i rätt tråd?


Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Inser du att du är den ende i tråden som anser att hovrättens slutsats var rimlig.

Du anser nog också kanske (en gissning) att de drog rätt rimliga slutsatser utifrån omständigheterna men i vanlig ordning verkar du vända kappan efter vinden? Tråden är väl inte heller någon tävlan i hur många som hyser en viss åsikt?
Citera
2024-04-18, 18:16
  #2296
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Här diskuterar vi hans trovärdighet som uppgiftslämnare, inget annat.

När det gäller de andra åtalspunkterna har Mikael Erikssons subjektiva uppgifter (det där svåra ordet som du inte förstår) motbevisats som icke trovärdiga. Till exempel åtalspunkt 5 ur domen, min fetning:
Citat:
Mikael Eriksson har berättat att han endast hållit undan Jeanette Bergström med foten för att hindra henne att angripa honom. Vad Mikael Eriksson har berättat om sitt förehavande motsvarar inte de skador som Jeanette Bergström åsamkats och motsägs av vad han själv har berättat om att han hade gjort något hemskt samt av den övriga utredningen i saken.

Den av dig så omhuldade hovrätten instämmer helt i den bedömningen och skriver:
Citat:
Hovrätten anser liksom tingsrätten att Mikael Eriksson inte kan frikännas från åtalet med hänvisning till nödvärn. Åtalet är av de skäl som tingsrätten angett styrkt. Han har enligt hovrätten agerat med likgiltighetsuppsåt.

Just det ja, det var väl så att du inte riktigt förstår begreppet ”likgiltigsuppsåt”, eller hur?
Citera
2024-04-18, 18:22
  #2297
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mitt intryck av M är att han är en konkret och praktiskt lagd person. Så han har lätt att prata om konkreta detaljer.
Däremot verkar han ha svårt att prata om känslor och upplevelser. Han tonar ner sitt eget ansvar och skyller gärna på andra. Han verkar ha svårt att leva sig in i hur andra tänker och känner.

Hade en släkting som var alkoholist. Han pratade ganska likt M, dock var han inte våldsam. Skyllde gärna sina problem på olyckliga omständigheter och andras dåliga bemötande.
Det var nog för jobbigt att erkänna att problemen var självförvållade p.g.a. missbruket.
Jag får intrycket att M skäms över att han tappar behärskningen när han dricker.


Nej, han har inte uppgett att han var kraftigt berusad.
När han var hemma ägnade han sig åt ett kontrollerat småsupande.
Han ville inte gå på krogen därför att han visste att han inte kunde kontrollera sitt drickande där.
Samma sak på jobbet. Hans chef omvittnade att M aldrig var med på företagsarrangemang där det serverades alkohol.
Troligen visste han att han skulle bli jättefull och stökig då.
Han hade starkare skamkänslor inför att spåra ur med sina arbetskamrater än att misshandla sin sambo.

Men om M aldrig deltog i exempelvis företagsarrangemang där det serverades alkohol så pekar väl det på att han inte var så alkoholberoende som du och vissa andra i tråden har velat göra gällande?

Din analys av M:s alkoholvanor haltar betänkligt.
Citera
2024-04-18, 18:31
  #2298
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men enligt media så friades han för mord i hovrätten. Skriver verkligen du i rätt tråd?

Direkt missvisande påstående. Du är en självmålgörare av episka mått. Bra jobbat.
Så här står det i Aftonbladets länk:
”Hovrätten ändrar domen för den man som i tingsrätten fick livstids fängelse för mord på sin sambo i Hudiksvall sommaren 2022.
Det anses inte klarlagt att kvinnan dog av våldet och mannen döms i stället för synnerligen grov misshandel.”



Citat:
Du anser nog också kanske (en gissning) att de drog rätt rimliga slutsatser utifrån omständigheterna men i vanlig ordning verkar du vända kappan efter vinden? Tråden är väl inte heller någon tävlan i hur många som hyser en viss åsikt?

Du gissar helt fel. Är det minnet eller läsförståelsen som du har störst problem med?
Nej, jag anser absolut inte att hovrätten drog rätt rimliga slutsatser. Jag anser att hovrätten drog HELT ORIMLIGA slutsatser och där har jag hela tiden varit enig med Sveriges högsta rättsliga instans.
Stämmer det att du inte riktigt förstår innebörden av uttrycket ”vända kappan efter vinden”?

Vidare inlägg med dylikt trams kommer att bemötas som sådant.
Citera
2024-04-18, 19:26
  #2299
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Så här står det i Aftonbladets länk:

”Hovrätten ändrar domen för den man som i tingsrätten fick livstids fängelse för mord på sin sambo i Hudiksvall sommaren 2022.
Det anses inte klarlagt att kvinnan dog av våldet och mannen döms i stället för synnerligen grov misshandel.”

Tack, vi kan nog alla läsa vad som står där. Hovrätten ändrade domen och friade honom för mord. Allt enligt Aftonbladets länk.

"Man frias för mord på sambo"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8aOV3/man-frikanns-for-mord-pa-sambo

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nej, jag anser absolut inte att hovrätten drog rätt rimliga slutsatser.

Nej vi andra i tråden har förstått det. Du måste dock acceptera att det finns människor som anser att det istället var hovrätten som drog rimliga slutsatser till skillnad från de andra två instanserna.

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag anser att hovrätten drog helt orimliga slutsatser och där har jag hela tiden varit enig med Sveriges högsta rättsliga instans.

Samtidigt har det riktats kritik mot HD när det gäller helt andra mål.
Citera
2024-04-18, 20:18
  #2300
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Direkt missvisande påstående. Du är en självmålgörare av episka mått. Bra jobbat.
Så här står det i Aftonbladets länk:
”Hovrätten ändrar domen för den man som i tingsrätten fick livstids fängelse för mord på sin sambo i Hudiksvall sommaren 2022.
Det anses inte klarlagt att kvinnan dog av våldet och mannen döms i stället för synnerligen grov misshandel.”


Du gissar helt fel. Är det minnet eller läsförståelsen som du har störst problem med?
Nej, jag anser absolut inte att hovrätten drog rätt rimliga slutsatser. Jag anser att hovrätten drog HELT ORIMLIGA slutsatser och där har jag hela tiden varit enig med Sveriges högsta rättsliga instans.
Stämmer det att du inte riktigt förstår innebörden av uttrycket ”vända kappan efter vinden”?

Vidare inlägg med dylikt trams kommer att bemötas som sådant.
Helt otroligt hur någon kan ha en sån enorm bristande förståelse för vad helt olika rubriceringar står för inom svensk juridik!

Personligen undrar man om någon kan vara så extremt korkad på riktigt, eller om det enbart är ett utnyttjande av någon som dig, som vill att saker och ting ska vara korrekta faktamässigt utan en massa rent tramsande, och därför går i svaromål emot spridandet utav lögner och rent trams!

Dessutom så är det rent beklämmande hur dina och andras citerade texter både ompaketeras, att fet text ändras samt att t.ex. versaler ändras till gemena m.m. 😠
Sverige är inte detsamma som Ryssland, Belarus, Kina m.fl. där de sagda orden ignoreras, manipuleras eller förträngs av vissa självutnämnda despoter!

Edit: Påståendet om att det riktats kritik emot HD i helt andra mål är befängt!
Dels så är det irrelevant i detta mål, och dels så råder det full frihet för befolkningen att ha åsikter om det mesta i demokratin Sverige!
__________________
Senast redigerad av PreciousStones 2024-04-18 kl. 20:34.
Citera
2024-04-18, 23:24
  #2301
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Helt otroligt hur någon kan ha en sån enorm bristande förståelse för vad helt olika rubriceringar står för inom svensk juridik!

Personligen undrar man om någon kan vara så extremt korkad på riktigt, eller om det enbart är ett utnyttjande av någon som dig, som vill att saker och ting ska vara korrekta faktamässigt utan en massa rent tramsande, och därför går i svaromål emot spridandet utav lögner och rent trams!

Dessutom så är det rent beklämmande hur dina och andras citerade texter både ompaketeras, att fet text ändras samt att t.ex. versaler ändras till gemena m.m. 😠
Sverige är inte detsamma som Ryssland, Belarus, Kina m.fl. där de sagda orden ignoreras, manipuleras eller förträngs av vissa självutnämnda despoter!

Edit: Påståendet om att det riktats kritik emot HD i helt andra mål är befängt!
Dels så är det irrelevant i detta mål, och dels så råder det full frihet för befolkningen att ha åsikter om det mesta i demokratin Sverige!

Ja man tar sig verkligen för pannan
Det är till att skylta med sin okunnighet med självmål efter självmål.
Rapporterar repeterade dumheter som trams.
Tycker mest lite synd om personer som verkar ha så oerhört svårt för att tänka nya tankar.

För att hålla sig till ämnet så kan man se vissa likheter med hur Mikael E utryckte sig.
Han återkommer hela tiden till några teman som verkar snurra runt i hans huvud som en LP-skiva med hack i:
- Han förstår inte varför Jeanette behandlade honom illa
- Andra som tar Jeanettes parti är orättvisa
- Han använder bara våld för att avvärja angrepp från andra. Hade andra inte retat honom hade han aldrig behövt bli våldsam.
- Alkoholen är hans stora problem (men han förmår inte ta tag i det)
- Det är andras fel att han dricker och blir våldsam

Det är en enda stor övning i konsten att ducka allt eget ansvar, och vända alla situationer till att vara ett offer för olyckliga omständigheter.
Klart ångestframkallande att gå omkring och känna sig så missförstådd.

Jag menar dock att han hade ett motiv för att mörda Jeanette. Jag sträcker mig så långt som att jag tror han hade avsiktsuppsåt.
Återkommer med ett resonemang om detta.

Finns en del likheter med det här fallet:
(FB) Malmö mord person hittad död i parkeringshus, en åtalad (2023-04-13) Dömd till livstid och utvisning 2023-09-14)
Citera
2024-04-19, 09:18
  #2302
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men det är väl ändå rätt viktigt för om han inte har ljugit om rad saker utan ansträngt sig för att berätta sanningen så borde väl det kanske utgöra skäl för strafflindring?

Nej, vi bor inte i USA så strafflindring kan man inte få bara för att man talar sanning i Sverige.
Tycker du inte M borde straffas för att han slog ihjäl J.?
Citera
2024-04-19, 09:20
  #2303
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu har du fått det hela om bakfoten i vanlig ordning, du ska se det aktuella fallet utifrån de förutsättningar som rådde där.

Eftersom M intog en avsevärd mängd alkohol den aktuella dagen och ingen vet om han drack ännu mer alkohol efter hemkomsten samtidigt som han har uppgett att han fått en minneslucka så får vi väl helt enkelt acceptera hans uppgifter om detta?

Det kan vi göra, men det förändrar ju inte att han slog ihjäl J.?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Här diskuterar vi hans trovärdighet som uppgiftslämnare, inget annat.

Nu har du missat hela poängen med tråden i vanlig ordning, vi diskuterar M. som slog ihjäl J. och omständigheterna därikring?
Citera
2024-04-19, 09:23
  #2304
Medlem
Letrangeres avatar
Undras om M kommer dö i fängelse eller om han kommer ut till ett samhälle i Hälsingland som kommer sky honom som pesten.
Han får nog fly till Ryssland där han smälter in i mängden av kvinnomisshandlande mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in