Mitt intryck av Mikael är att han är en konkret och praktiskt lagd person. Så han har lätt att prata om konkreta detaljer.
Däremot verkar han ha svårt att prata om känslor och upplevelser. Han tonar ner sitt eget ansvar och skyller gärna på andra. Han verkar ha svårt att leva sig in i hur andra tänker och känner.
Jag kommer inte att utveckla detta mer förrän du läst FUP och lyssnat på inspelade förhör från rättegången, så du kan komma med din egen analys.
Citat:
Skuld följer av handlingar, inte av minnen.
Men om han hade en minneslucka vid tidpunkten för gärningen så då kan väl inte du skuldbelägga honom för det?
Juridiskt är det gärningar som bedöms.
Citat:
Se ovan.
Vad tror du det berodde på?
Hade en släkting som var alkoholist. Han pratade ganska likt Mikael, dock var han inte våldsam. Skyllde gärna sina problem på olyckliga omständigheter och andras dåliga bemötande.
Det var nog för jobbigt att erkänna att problemen var självförvållade p.g.a. missbruket.
Jag får intrycket att Mikael skäms över att han tappar behärskningen när han dricker.
Citat:
Nej, han har inte uppgett att han var kraftigt berusad.
Var han berusad vid misshandelstillfällena? Borde inte det öppna upp möjligheten för fler blackouts?
När han var hemma ägnade han sig åt ett kontrollerat småsupande.
Han ville inte gå på krogen därför att han visste att han inte kunde kontrollera sitt drickande där.
Samma sak på jobbet. Hans chef omvittnade att Mikael aldrig var med på företagsarrangemang där det serverades alkohol.
Troligen visste han att han skulle bli jättefull och stökig då.
Han hade starkare skamkänslor inför att spåra ur med sina arbetskamrater än att misshandla sin sambo.