Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Inflationen är ju på väg ner men naturligtvis är högre energipriser något som kan ställa till det en del. Den 30 April har Fed nästa möte där de kan sänka räntan?

https://www.cnbc.com/select/when-will-interest-rates-drop/

Det kommer att komma en inflationsvåg till.
Citera
2024-04-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja kanske men vilka indikationer pekar på det?
Citera
2024-04-14, 16:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Inflationen är ju på väg ner men naturligtvis är högre energipriser något som kan ställa till det en del. Den 30 April har Fed nästa möte där de kan sänka räntan?

https://www.cnbc.com/select/when-will-interest-rates-drop/

Nej de kommer inte sänka i april. Om du såg siffrorna som kom in i veckan och uttalandena efteråt så är det helt uteslutet.
Citera
2024-04-14, 16:20
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Till motsats mot tidigare iår och sent förra året när alla "visste" att fed skulle sänka. Det är ju rätan inte sänks i Sverige för kronan är redan nog svag som den är.

Precis. Det har skjutits fram hela tiden. Börserna tog klivet uppåt i november på informationen att räntan sannolikt skulle sänkas i mars. Sen blev det inte så, men börserna korrigerades inte därefter. Nu har ingen av de optimistiska utfallen blivit av och börserna fortsätter upp.

Citat:

Det tror jag också. Geopolitisk krutdurk och oljepriserna är på höga nivåer.

FED borde snarare försöka tighta till ekonomin mer och höja, det har kommit vissa sådana hökaktiga kommentarer från några ledamöter. Att en höjning inte är utesluten. Hur gör Riksbanken då?
Citera
2024-04-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ja kanske men vilka indikationer pekar på det?
Se på hur det var på 70-talets inflationsvåg, det är främst arbetares löner som stått tillbaka för att mildra inflationens effekter, stor brist på arbetskraft många länder, brist på bostäder, ett evt högre oljepris för ekonomin går bra i staterna etc etc etc.

Det är mest en massa talking heads som säger att det är över.

Som Bobdyland skrev så kommer fed att sänka när något har gått sönder. Och räntan är redan låg historiskt sett.

Något jag tror talar för en sänkning är däremot att amerikanska statsskulden börjar bli dyr att underhålla, dubbla kostnaden på ungefär ett år hörda jag någonstans. Plus att det är val i USA och sen finns det en massa zombieföretag som behöver låga räntor.

Sen i höstas sa ju "alla" att sänkningen kommer första kvartalet 2024, och sen kom inte.

Men ingen kan veta, när inte ens Powell vet det.
Citera
2024-04-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Precis. Det har skjutits fram hela tiden. Börserna tog klivet uppåt i november på informationen att räntan sannolikt skulle sänkas i mars. Sen blev det inte så, men börserna korrigerades inte därefter. Nu har ingen av de optimistiska utfallen blivit av och börserna fortsätter upp.

Det tror jag också. Geopolitisk krutdurk och oljepriserna är på höga nivåer.

FED borde snarare försöka tighta till ekonomin mer och höja, det har kommit vissa sådana hökaktiga kommentarer från några ledamöter. Att en höjning inte är utesluten. Hur gör Riksbanken då?

Jag personligen var helt säker på en sänkning första kvartalet och när den inte kom så blev jag orolig. Trodde absolut inte att guldet skulle dra innan den hade skett.
Citera
2024-04-14, 17:08
Medlem
Citat:
Nej de kommer inte sänka i april. Om du såg siffrorna som kom in i veckan och uttalandena efteråt så är det helt uteslutet.
Jag skriver inte att de ska sänka räntan då men att de kan sänka den. Jag tycker däremot att det är bra och viktigt att ha råvaror av olika slag i portföljen och det har visat sig vara ett rätt beslut.
Citera
2024-04-14, 17:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag skriver inte att de ska sänka räntan då men att de kan sänka den. Jag tycker däremot att det är bra och viktigt att ha råvaror av olika slag i portföljen och det har visat sig vara ett rätt beslut.

Jadu. FED kommer inte sänka i april.

Vad har råvaror att göra med något jag skrev? Dina inlägg är väldigt konstiga.
Citera
2024-04-14, 17:50
Medlem
Citat:
Jadu. FED kommer inte sänka i april.

Vad har råvaror att göra med något jag skrev? Dina inlägg är väldigt konstiga.
Om du inte kan läsa så enkel text så.....
Återigen så kan Fed sänka räntan men jag lägger inget subjektivt bakom det. Råvaror är bra som en hedge i en eventuell krasch som denna tråden handlar om. Men fortsätt du att misstolka eller inte förstå! Du var bättre förr!
Citera
2024-04-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Man vet att det är oro hos storfinansen när det redan på söndagen står i stora rubriker på DI att Svensson ska sitta still i båten.

Sen när aftonbladet börjar skriva artiklar med rubriken "Så räddar du dina pengar på börsen" då vet man att det är dags att börja köpa aktier igen.

Om det nu blir ett ras på börsen men dom verkar ju kunna hitta på vad som helst där nere runt Israel.
Citera
2024-04-19, 09:17
Medlem
Vågar ni ligga lång över helgen?
Citera
2024-04-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Vågar ni ligga lång över helgen?

Jag ligger lång på 30 år, så ja - det gör jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in