Citat:
Ursprungligen postat av
Hirvi
Ser en massa hets på Twitter (X) om att DIF lät en reporter på aftonbladet följa med och rapportera från förberedelser till Tifo-verksamheten.
Förstår inte ärligt talat, det är väl bara positivt om vi kan lyfta supporterkulturens alla sidor och arbetet bakom det så att gemene man kan få en mer nyanserad bild och inte tro att det bara är en massa huliganer?
Ibland blir jag deprimerad över hur rivaliteten mellan våra lag tycks gå före det viktiga, nämligen kulturen vi alla värnar om. Det är som att det är viktigare att få hata så mycket som möjligt, men folk tycks inte förstå att den svenska modellen är hotad som fan just nu, vi måste MÅSTE MÅSTE få gemene man att förstå att vi alla vill ha en levande fotboll. Vi vill inte ha äckliga själlösa england.
Jag har sett två matcher i england, United-Arsenal och Fulham-Brentford.
Fulham hade åtminstone helt okej stämning, kul match om än sjukt jävla bonnigt. United-Arsenal var den dödaste stämningen jag varit med, det var patetiskt uselt och det enda som imponerade på mig var gräset och Antonio Valencias enorma lår.
Hets i all ära, men i slutändan måste vi inse att vi är "bröder" och att för att få behålla vår hets och vår passion i den form vi vill ha måste vi vara taktiska.
(Också därför jag vill se spöstraff och livstids avstängning på horungar som kastar bengaler på folk, eller använder bangers, eller får matcher avbrutna om det inte är pga bengal-rök, för att det missgynnar hela kulturen)
Du kunde ha avslutat inlägget efter första stycket, som var vettigt. Inget fel i att belysa positiv supporterkultur i media.
Att däremot bidra till häxjakten på fotbollssupportrar och kräva dödsstraff för struntsaker är desto mindre lyckade idéer.