Gör du rätt val så kommer du att tjäna mer pengar med andra val, att indexfonder ändå kan vara bra är att det är enkelt, tillgängligt för alla och trots det du skriver enligt mig en säkrare väg. Du ger upp en potentiell extra avkastning men du ser andra fördelar.
För att inte bara komma med text utan ett räkneexempel utifrån dina 7% avkastning.
En investerare är så skicklig att i hälften av fallen väljer man ett alternativ som ger 25% avkastning, det är det flera aktier mm som stiger under ett år så fullt möjligt om man väljer rätt att få till, svårigheten ligger i att hitta dem.
Av resterande investeringar så utfaller 40% så att man varken vinner eller förlorar, alternativ kan du säga att en går +5 och en -5 men totalt blir det 0 för denna del.
Vi talar då om en investerare som i 90% av fallen som sämst får 0 på allt denne väljer, vilket är mycket svårt att hålla i
För att nå total investering behöver vi då 10% till, här går vår investerare fel och eftersom målet var hög avkastning var det även hög risk, det blev bara halva investeringen kvar.
Om jag då räknar rätt får vi 50%*1,25+40%*1+10%*0,5=1,075 vilket då skulle vara lika med indexfondens avkastning.
Kan man slå detta, ja självklart, det är ju bara att öka andelen träffar med högre avkastning, rensa bort de negativa investeringarna osv, sedan behöver du ju göra detta oftare för det är knappas investeringar att köpa och behålla du kan göra om du vill upp i högre avkastning.
Citat:
Ursprungligen postat av
tipsexperten
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.
Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?
Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.
Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?