2024-04-18, 03:45
Medlem
När 90% av professionella hedgefonder med enorma resurser inte kan prestera bättre än index så kan inte en vanlig person med ett 9-5 jobb göra det.

Låt dig inte luras av trading bros på sociala medier som fejkar framgång för att kränga kurser i nonsens. Om de faktiskt hade någon som helst förmåga hade de spenderat hela sin vakna tid på att trejda istället för att leka allanballan i sociala medier.
Citera
2024-04-18, 05:31
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du behöver belägga 2 saker innan vi ens diskuterat detta.

För det första är det trådämnet. Vem säger att indexfonder ger högre avkastning?

För mig är det att som att säga person A tjänar mer än person B utan att få veta vem personerna är.

För det andra så måste du förklara varför indexfonder ger sämre avkastning än trading.
Citera
2024-04-18, 06:08
Medlem
Låter som det mantra som alltid dras i podden "Rika tillsammans" där huvudmannen Jan fått detta om foten.
Visst, majoriteten av alla sparare med mycket lågt kunnande kommer att få en bättre avkastning i en tråkig indexfond än i något förhoppningsbolag som ska rädda världen.
Tror absolut att detta kan stämma men vissa verkar dock övertygade om att detta är den absoluta max-avkastningen man kan uppnå. 😄
Dessutom finns det väldigt många olika index, vilket index är det vi talar om?
Citera
2024-04-18, 06:14
Medlem
Conams avatar
För att det gör det! Utom den klick som är duktiga i trading! Enkelt o lättfattligt, fö håller jag med ovanstående! Tafflig fråga, nästan som det var nån sommarledig unge som snubblat in.
Citera
2024-04-18, 06:43
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Låter som det mantra som alltid dras i podden "Rika tillsammans" där huvudmannen Jan fått detta om foten.
Visst, majoriteten av alla sparare med mycket lågt kunnande kommer att få en bättre avkastning i en tråkig indexfond än i något förhoppningsbolag som ska rädda världen.
Tror absolut att detta kan stämma men vissa verkar dock övertygade om att detta är den absoluta max-avkastningen man kan uppnå. 😄
Dessutom finns det väldigt många olika index, vilket index är det vi talar om?

Det säger sig självt att en indexfond, där man även betalar en liten avgift, aldrig kommer vara det som ger maximalt utfall.

Indexfonder är ett bra val för de flesta eftersom det har en stabil värdeutveckling och kräver inte att man aktivt köper och säljer värdepapper.

Det finns väldigt många traders, även professionella, som underpresterar mot index över tid och det finns en del som överpresterar mot index över tid.
Citera
2024-04-18, 06:59
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Många i min närhet har skrattat åt indexfonder för att sedan förlora extremt mycket kapital, sen har dom kört på indexfonder iallafall.

Är det inte typ samma sak som att säga: Varför fattar inte folk att alla kan bli fotbollsproffs?

Har vi pratat?

Jag har lagt en del läropengar på att inse egen satsning suger, därför jag kör fonder, och nån indexfond. Strösslat ut mitt innehav på säkert 15 olika fonder och 5 olika aktier.
Citera
2024-04-18, 07:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.

Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?

Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.

Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?

En bank har inte sällan ett helt team av analytiker, handlare och kunnigt folk. Skall man överträffa deras kunskap bör man nog hellre sitta 24/7 och handla själv. Har tyvärr sett folk som gifter sig med sina aktier och förlorat massor.. Många startupbolag på börsen är ju rena scam för göra ägarna rika.

Visa mig en metod som garanterar vinst, så kan jag visa dig en häst på Solvalla med två huvud.
Citera
2024-04-18, 07:38
Moderator
HelgeBuks avatar
TS gör en halmgubbe. Finns ingen(?) som påstår att det är omöjligt att slå en indexfond genom aktiv trading. Men över lång tid är det väldigt svårt att göra det. Man ska ha både kunskap och tur
Citera
2024-04-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
TS gör en halmgubbe. Finns ingen(?) som påstår att det är omöjligt att slå en indexfond genom aktiv trading. Men över lång tid är det väldigt svårt att göra det. Man ska ha både kunskap och tur
Finns det ingen?
Är redan flera här i tråden som är grundlurade och hävdar att det inte finns nåt sätt att få högre avkastning än att placera i indexfonder.
Har du inte läst vad de lättlurade har skrivit?
Låter som du själv också tror det.
Är väl jobbigt att inse att de som tränar blir bättre än de som ligger på soffan kanske?
Men så är det inom alla områden.
Citera
2024-04-18, 07:59
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/aktivt-forvaltade-sverigefonder-far-underkant
Citera
2024-04-18, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inteallsmotvalls
När 90% av professionella hedgefonder med enorma resurser inte kan prestera bättre än index så kan inte en vanlig person med ett 9-5 jobb göra det.

Låt dig inte luras av trading bros på sociala medier som fejkar framgång för att kränga kurser i nonsens. Om de faktiskt hade någon som helst förmåga hade de spenderat hela sin vakna tid på att trejda istället för att leka allanballan i sociala medier.

Exakt det här som inte många förstår.

Idioter som säger att dom vet hur man krossar börsen och hur man tjänar pengar - hade inte lagt en sekund på att lära andra.

Samma med författare som visar hur man skriver böcker. Hade de kunnat skriva böcker hade de skrivit böcker istället.

Jag vet en person som blivit mångmiljonär på börsen. Han är en av Sveriges högsta personer inom IQ tester och är medlem i Mensa. Han sitter på sin soffa hemma och gör tre miljoner i månaden på aktier. Han skyltar inte om det.
Citera
2024-04-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Finns det ingen?
Är redan flera här i tråden som är grundlurade och hävdar att det inte finns nåt sätt att få högre avkastning än att placera i indexfonder.
Har du inte läst vad de lättlurade har skrivit?
Låter som du själv också tror det.
Är väl jobbigt att inse att de som tränar blir bättre än de som ligger på soffan kanske?
Men så är det inom alla områden.

Vem i tråden påstår att det inte går att slå index?

Det som hävdas är att det är mycket svårt och osannolikt att slå index i långa loppet, med samma nivå av risk. Självklart kan man slå index, om man är villig att ta större risker. En chimpans som kastar pil kan slå index, i alla fall ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in