Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Varför inte? På samma sätt som en serie inte behöver bli sämre av att den innehåller 10 böcker istället för 5, behöver inte en bok bli dålig för att den är på över 1000 sidor istället för 250.
Självklart är det så, om innehållet är intressant och spännande och inte bara en massa tuggande hit och dit.
Citat:
Att du kämpar dig igenom en bok som du inte tycker om bara för att kunna säga att "jag har läst Atlas Shrugged" tycker jag är ganska onödigt.
Det gör jag inte, jag läser den för att kunna säga så till mig själv, det är min personliga utmaning att läsa ut bokhelvetet.
Citat:
John Galts tal i slutet är väl omkring hundra sidor om jag inte missminner mig. Ska man minska på det också, helt enkelt för att folk som inte gillar boken ska orka sig igenom den? För annars går ju en jäkligt stor del av bokens begränsade utrymme åt bara till det.
Boken hade kunnat bestått av 100 sidor som beskriver de viktigaste elementen (Dagny, Hank, samhället, Hanks familj), 100 sidor som beskriver hur samhället kollektiviseras och blir fattigt, 100 sidor om hur Dagny hittar motorn och jagar rätt på John Galt, och sen 100 sidor med talet och lite avslut. Fyrahundra sidor alltså, det hade varit lagom för den här historien.