2024-04-17, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Eller så gör man det om verkstaden har dåligt med betalande kunder och inte så mycket att göra. Ställa sig framör en naiv kund och med bekymrad min säga att bromsoket minsann måste bytas kan leda till fina kronor till verkstaden.

Bromsoket är väl inte något man brukar kolla bara för att man kränger på nya däck. Behöver man inte kolla det rätt noga för att upptäcka fel som inte har gett sig tillkänna tidigare?

Jag antar att du har rätt tunt på fötterna själv eftersom du verkar behöva dra till sånt här.
Nä alltså ett bromsok märker man direkt om det är dåligt. Räcker flytta den från parkeringen och in på lyften så märker du värmen när du tar av däcket. Inget som kräver någon undersökning för att se alltså. Förmodligen du som inte har en aning, vet du ens vad ett bromsok är?
Citera
2024-04-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Nä alltså ett bromsok märker man direkt om det är dåligt. Räcker flytta den från parkeringen och in på lyften så märker du värmen när du tar av däcket. Inget som kräver någon undersökning för att se alltså. Förmodligen du som inte har en aning, vet du ens vad ett bromsok är?

Förmodligen har du väldigt tunnt på fötterna eftersom du hela tiden lägger väldigt mycket vikt på att ifrågasätta folks kunskaper, det är iaf så jag tolkar det. Hade du haft på fötterna så hade du ju kunnat fokusera på att lägga fram sakliga belägg, som t.ex. hur du vet vilken status det var på TS' bromsok.
Citera
2024-04-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Alltså är detta normalt???

Lämnade in bilen för däckbyte. Dom var tvungen att kränga av och på däcken.
Då upptäcktes det att ett bromsok behövde bytas.
Ringde efter 1 vecka och kollade. Nej dom väntade på delar. Ringde efter 2 veckor.
Nej dom var inte klara.
Jag behöver bilen.
Bilverkstan är bra. Gör ett bra jobb för liten peng. Kommer hem och hämtar bilen kör den tillbaka.
Då kanske man får stå ut med att det tar lång tid.
Men 3 veckor.
Jag tycker att det är sjukt lång tid.

Och självklart har jag sagt åt dom men dom har alltid något bra svar.
Har du rent fysiskt besökt verkstaden, inte bara ringt, så att du säkert VET att bilen finns hos verkstaden?
Fick du, när du lämnade in bilen, ett kvitto på att verkstaden mottagit bilen?
Citera
2024-04-17, 16:08
Bannlyst
Citat:
Förmodligen har du väldigt tunnt på fötterna eftersom du hela tiden lägger väldigt mycket vikt på att ifrågasätta folks kunskaper, det är iaf så jag tolkar det. Hade du haft på fötterna så hade du ju kunnat fokusera på att lägga fram sakliga belägg, som t.ex. hur du vet vilken status det var på TS' bromsok.
Jag försöker bara få dig att förstå hur ett bromsok fungerar. Säger verkstaden det är trasigt så behövs ingen inspektion det syns väldigt enkelt själv ingen raketforskning direkt. Jag utgår från att det är dåligt då det framgår i TS. Att köra med ett dåligt bromsok är absolut inte ok någonstans och kan bli väldigt dyrt så dina råd är väldigt dåliga att man ska fortsätta köra.
Sen kan ju du inte veta att det kan bli följdskador men det har jag redan berättat för dig så nu kan du det också.
Frågor?
Citera
2024-04-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Du ska tacka verkstaden för deras senfärdighet nu har du sluppit åka med bilen i aprilvädret och riskerat att hamna i diket.
Här har varit barmark så inga problem
Citera
2024-04-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har du rent fysiskt besökt verkstaden, inte bara ringt, så att du säkert VET att bilen finns hos verkstaden?
Fick du, när du lämnade in bilen, ett kvitto på att verkstaden mottagit bilen?
Jag vet att den är där
Citera
2024-04-17, 19:48
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja men först måste man ju ha fått tag på rätt ok. Fast något som att saker är restnoterade eller svåra att uppbringa har aldrig hänt dig? Jag har ibland fått vänta 3v på delar från Autodoc.

Finns ju fler sidor än autodoc, behöver jag nämligen bilen oxå, så hade jag valt bort autodoc först, då det tar 1-2v att få grejjerna.

Bättre med trodo, Biltema, Mekonomen eller bilens märke och acceptera fullpris.

Hade kris förra året då jag råcka böja glidpinnen i okhållaren, så beställde från misterauto med dhl, tog 2-3dygn. Frakten kostade lika mycket som delen
Senast redigerad av Lassekkongo 2024-04-17 kl. 19:54.
Citera
2024-04-17, 20:26
Medlem
Det blev ett långt "däckbyte" eller menas hjulbyte? Stor skillnad. Ett hjulbyte gör man själv på 20 minuter om det är det enda som behövs. En verkstad ger dig först och främst en offert och om du accepterar så köps delar(na) in, tid bokas och du kör dit bilen på bestämd tid.

Citera
2024-04-17, 21:20
Medlem
Citat:
Jag försöker bara få dig att förstå hur ett bromsok fungerar. Säger verkstaden det är trasigt så behövs ingen inspektion det syns väldigt enkelt själv ingen raketforskning direkt. Jag utgår från att det är dåligt då det framgår i TS. Att köra med ett dåligt bromsok är absolut inte ok någonstans och kan bli väldigt dyrt så dina råd är väldigt dåliga att man ska fortsätta köra.
Sen kan ju du inte veta att det kan bli följdskador men det har jag redan berättat för dig så nu kan du det också.
Frågor?

Det framgår inte mer i TS än att verkstaden sa till TS att bromsoket behöver bytas av ospecificerad anledning. Det framgick inte något om att det varit något problem med bilen whatsoever. Men likväl på något magiskt sätt sitter du här och diagnosticerar ett bromsok som du inte ens set röken av. Så frågan är hur du vet hur det är ställt med bromsoket?
Citera
2024-04-17, 22:29
Bannlyst
Citat:
Det framgår inte mer i TS än att verkstaden sa till TS att bromsoket behöver bytas av ospecificerad anledning. Det framgick inte något om att det varit något problem med bilen whatsoever. Men likväl på något magiskt sätt sitter du här och diagnosticerar ett bromsok som du inte ens set röken av. Så frågan är hur du vet hur det är ställt med bromsoket?
Förmodligen ligger bromsoket på. Det är ingen hjärnkirurg att förstå det.
Men du kan väl inte ens meka på en cykel
Citera
2024-04-18, 08:07
Medlem
Citat:
Förmodligen ligger bromsoket på. Det är ingen hjärnkirurg att förstå det.

Det hade nog märkts innan bilfirman letade efter saker att tjäna lite extra på...

Citat:
Men du kan väl inte ens meka på en cykel

Förmodligen har du väldigt tunt på fötterna som sagt (för då hade du kunnat fokusera på sakligheter än att fabulera ihop saker om andra).
Citera
2024-04-18, 08:52
Bannlyst
Citat:
Det hade nog märkts innan bilfirman letade efter saker att tjäna lite extra på...

Förmodligen har du väldigt tunt på fötterna som sagt (för då hade du kunnat fokusera på sakligheter än att fabulera ihop saker om andra).
Nä många (Du tex) som inte har kunskapen att se sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in