Citat:
Ursprungligen postat av
Hemma97322
Jag vet inte om du läst hennes inlägg varje dag? Hon har inte haft ens en halv dag som varit bra. Hon har skrivit varje dag att hon bryter ihop.
Jag stör mig inte alls på att hon uttrycker sin sorg. Det jag funderar på är om det sätt hon uttrycker den på stämmer överens om hur den uppfattas. Hon har minst en gång i veckan skrivit att hon vill dö tex. Mår du så dåligt att du har suicidtankar varje vecka så är det så pass illa att många blir inlagda.
Jag tror att hon uttrycker sig i skrift så att det låter ”värre än vad det är”. Jag tror absolut hennes sorg är stor, aldrig kommer gå över osv - vilket är helt naturligt. MEN jag tror inte hon sitter och faktiskt VILL dö så ofta hon skrivit det, kanske just i en liten sekund här och där, men som hon skrivit låter det som att hon hela dagar har svår ångest. Hennes texter går inte ihop med hur hon och familjen faktiskt lever.
Sen ska hon självklart få uttrycka sig i ord som hon vill, men när kurator/psykolog inte hjälper och hon uttrycker dödslängtan är det såklart man undrar…
Ja jag har läst henne dagligen och tycker att hon uttrycker sorg. Inte på ett onormalt sätt.
Det kan vara svårt för någon att förstå detta ifall man inte förlorat en närstående på ett plötsligt sätt själv.
Vissa tappar livslusten och blir deprimerade vid en förlust av en nära anhörig.
I mitt fall behövde jag antidepressiva för att komma ur det.
Nu är ju inte det aktuellt för henne då hon är gravid, men förhoppningsvis finner hon tillbaka livsglädjen med tiden och med den nya bebisen.
Hon har ju också nämt att hon pratade med en psykolog endast en gång och inte kände att det gav något så hon slutade med det. Av erfarenhet så vet jag att man kan byta psykolog när man inte klickar och att det tar minst 10 besök för att komma fram till bearbetningsstadiet.
Vården rekommenderar heller inte att försöka komma till den fasen när man fortfarande är i en aktiv krisreaktion vilket hon verkat vara tills rätt nyligen.
Så att hon ska ha gått hos psykolog men det inte har funkat är en grov överdrift.
Hon är nog rätt omskakad och skärrad ett bra tag till, men hon kommer nog ur detta.
Om det är något hon är van vid och kan känna trygghet kring så är det vid att få ett nytt spädbarn. Hoppas att detta kan få henne ”tillbaka” ur den värsta mörka dimman.
Man ska inte glömma att hon inte delar med sig av dagens alla känslor på instagram. Hon kanske skäms över att uttrycka glädje pga dåligt samvete mot den döda dottern exempelvis? Man ska inte vara för snabb med att döma.