Citat:
Ursprungligen postat av
IngemarH
Om inte detta avslöjas ganska snart, så kan inte påståendet om dessa farkoster stämma!
Nej, om det inte avslöjas snart så betyder det snarare att någon försöker hindra att det undersöks.
Om det inte finns några farkoster och kroppar så hade det ju varit en enkel sak att redda upp hela härvan - om det fanns en vilja till det. Allt man hade behövt göra är att kolla Gruschs vittnesmål, förhöra hans vittnen, kolla upp de företag och myndigheter som är påstods vara inblandade, samla den dokumentering som han tagit del av, och sedan ha en klar bild av vad det är som har hänt. Detta har man inte gjort, utan man har gjort sitt bästa för att stoppa alla försök att avslöja sanningen. Något kongressledamöter beklagat sig över.
Citat:
Det vore den största nyheten i mänsklighetens historia.
Jag märker att du skriver det här ofta, men jag förstår inte varför. Är det tänkt som ett argument för något? Jag har alltid läst det som en sorts "så här coola saker händer aldrig i verkligheten", som att du inte ännu är kapabel att omvärdera din världsbild, men den här gången låter det mer som ett argument för att fantastiska saker är svårare att hålla hemligt.
Jag skulle säga tvärtom, att det är lättare att hålla något sensationellt hemligt, för det gör folk skeptiska när något avslöjas. Vi har tusentals vittnesmål och dokumentation som kommit ut, så man har egentligen inte lyckats hålla det hemligt. Det man lyckats med är snarare att hindra folk från att acceptera det som avslöjats.
Här är en tankeövning:
Föreställ dig en värld där det är allmänt accepterat att vi besöks av aliens i tefat. Nu dyker det plötsligt upp en person som börjar tala om att han vet att USA också har kraschade farkoster och kroppar undangömda och att han har en hel utredning med 40 vittnen och att det finns en konspiration för att hålla detta hemligt osv.
Hur skulle du ställt dig till detta om du levde i den världen istället?
Uppenbarligen så är det mycket lättare att acceptera hans påstående då, och det är ett exempel på hur mycket svårare det är att hålla något hemligt som folk inte automatiskt avfärdar.
Tanken med experimentet är också att hjälpa dig komma ur din bias kring frågan. Om alla kring dig helt accepterat att vi besöks av aliens, skulle du också tänka annorlunda då? Hur skulle du förklara din åsikt om det inte kändes absolut självklart att aliens är osannolikt? Antagligen hade du varit tvungen att fundera över varför du har den åsikten. Vad det egentligen är som gjort dig så övertygad. Min gissning är att det skulle synliggöra hur absurt det är att vi har allt detta material sedan 40-talet av tusentals vittnesmål som du aldrig riktigt övervägt, och hur lite det egentligen finns i den andra vågskålen.