2024-04-17, 18:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det blir i så fall att SE blir ett nummer i statistiken i en lång rad tillsammans med:

- Wilhelm Kramm (Den galna Österrikaren. Känd för att alltid gå omkring i en lång rock, hade alibi)
- Kurden Latif A (Som YN fick puls av)
- VG (Häktades, men släpptes, misstankarna avskrevs aldrig)
- Ted Gärdestad (Hade alibi, avskrevs)
- PKK (SÄPOS planterade villospår, utreddes även privat av Ebbe C efter kompisen HHs avgång)
- CP (Pekades ut av YN i GP. Gick till åtal. Blev frikänd. Polisen utredde vidare och begärde resning i HD, avslag)
- Alf E (Hade vapen, hatade OP, fick alibi av Gio P som senare drog tillbaka detta)
- CA (Hade relevant vapen. Hatade OP)
- Diverse högeranstrukna polismän, bland annat CGÖ (avfärdades efter oengagerade, rapsodiska utredningsåtgärder)
- SE (Saknade vapen. Var moderat. Pekades ut av en kvinna på Åland. Syntes inne på Bohemia efter mordet)

mfl.

Jag kan inte mer än le lite åt övertron på att den senaste hypotesen alltid är den rätta. I fallet med SE saknas dessutom all form av bevisning.

För läsare med nedsatt läsförståelse: Listan på namn är sammanställd eftersom erfarna mordutredare misstänkte dessa personer för mordet.

Den senaste hypotesen? SE ser ut att vara den andra hypotesen efter VG, aktiv via Irvell från april 1986, och aktiv ända in i 1987 via Linder. Det lades en hel del resurser på detta: 5 personer hördes på Skandia och flera andra inofficiellt, JA hördes extra i maj, YN hördes extra i början på 1987, man besökte Ålandskvinnan ...
Citera
2024-04-17, 18:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Saker vi aldrig får svar på.
Vad hade hänt om TP till exempel drivit Christer A spåret istället?
Det jag är mest säker på att Krister Peterssons huvuduppdrag var att lägga ned utredningen.

Har inte CA-spåret tröskats av både polisen och privatspanare från och med 90-talet. Man grävde till och med fram en kulrest ur CA:s gamla lägenhet där isotopsammansättningen inte stämde?

För egen del ser jag varken CA:s energinivå eller fysik som förenlig med gärningsmannens. CA framstår som en förslappad slöfock. "Den (ut)lede fi" hade denna imaginära TP-bok kunnat heta ...
Citera
2024-04-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har inte CA-spåret tröskats av både polisen och privatspanare från och med 90-talet. Man grävde till och med fram en kulrest ur CA:s gamla lägenhet där isotopsammansättningen inte stämde?

För egen del ser jag varken CA:s energinivå eller fysik som förenlig med gärningsmannens. CA framstår som en förslappad slöfock. "Den (ut)lede fi" hade denna imaginära TP-bok kunnat heta ...

Han hade en revolver som är säkerställd , vad jag vet har man inte kunnat sätta en revolver i handen på SE.
CA saknar koppling till mordplatsen och SE saknar koppling till revolver.
Citera
2024-04-17, 19:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han hade en revolver som är säkerställd , vad jag vet har man inte kunnat sätta en revolver i handen på SE.

TP lyckades sätta en revolver i handen på SE!

Det var någon pistolskyttetävling som SE deltog i före mordet. Pistol och revolver är ganska lika för oinsatta.
Citera
2024-04-17, 19:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Om man avser att taga statsministern av daga, använder man då ett vapen registrerat på sig själv?

Om man inte bryr sig om eventuella konsekvenser, möjligen ...

SE saknar inte koppling till miljöer med vapen:

1. Vapenhandlaren.

2. Referenser till älgjakt. Grannen?

3. Reservofficer?

4. Skytteklubb?

PH undrade hur SE kunde höra skillnad på revolvrar.

Erfarna soldater i WW1 kunde höra kalibern på artillerigranater och beräkna var de skulle landa utifrån ljudet.

Var SE erfaren vad gäller revolverljud?
Citera
2024-04-17, 19:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det gick att få CP dömd i tingsrätten utan att sätta en revolver i handen på honom, kunde han ens skjuta? SE hade dokumenterad erfarenhet av skytte och deltagit och till och med vunnit någon skyttetävling. Jo jag vet att det var långt innan mordet men ändå. Han hade till och med hållit vapentekniska utläggningar på Skandia. Hade PU/86 känt till detta så hade kanske inte bivit avfärdad som en "kuf" men Ströms PM hade nog räddat honom ändå.
Citera
2024-04-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det gick att få CP dömd i tingsrätten utan att sätta en revolver i handen på honom, kunde han ens skjuta? SE hade dokumenterad erfarenhet av skytte och deltagit och till och med vunnit någon skyttetävling. Jo jag vet att det var långt innan mordet men ändå. Han hade till och med hållit vapentekniska utläggningar på Skandia. Hade PU/86 känt till detta så hade kanske inte bivit avfärdad som en "kuf" men Ströms PM hade nog räddat honom ändå.

Om man kunde leta fram en revolver och bevisa att SE hade den på sig när han lämnade Skandia,
då har man kommit mycket långt.
Citera
2024-04-17, 19:37
Medlem
Citat:

Det finns bara en part som har erkänt mordet och SE är inte en av dem, Detta är ett polisiärt redan uppklarat brott inom Säpo. Man väntade in LP.s bortgång innan man presenterade denna nya gärningsman för hur skulle LP annars reagera? Man kastade SE under bussen för att stänga ned utredningen.
Citera
2024-04-17, 19:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

När var dessa utläggningar och vad avhandlades på Skandia?
Någon koppling till Bofors?
Citera
2024-04-17, 20:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Det finns bara en part som har erkänt mordet och SE är inte en av dem, Detta är ett polisiärt redan uppklarat brott inom Säpo. Man väntade in LP.s bortgång innan man presenterade denna nya gärningsman för hur skulle LP annars reagera? Man kastade SE under bussen för att stänga ned utredningen.

Är det inte över 100 som har erkänt gärningen?

Syftar du på CP som länge spelade spelet att eventuellt vara GM, mot ersättning?

Han lurade Fylking och Aschberg upp på köpa korv-läktaren många gånger.
Citera
2024-04-17, 20:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det finns många som hade en revolver, och det fanns antagligen många oregistrerade revolvrar på vift.

Kan man "ställa av" en revolver om den tappats bort, gått sönder, tagits isär eller liknande?

Finns det något sådant register, eller är det ett och samma?

SE tog inte OP av daga med sin kalligrafi-penna i alla fall. För detta måste man vara "Bullseye".
Citera
2024-04-17, 20:33
Medlem
Citat:
Är det inte över 100 som har erkänt gärningen?

Syftar du på CP som länge spelade spelet att eventuellt vara GM, mot ersättning?

Han lurade Fylking och Aschberg upp på köpa korv-läktaren många gånger.

Mordet får ju ses som lyckad, med en .357 magnum eller .44 revolver. Dessa vapen togs fram
För att kunna skjuta sönder ett motorblock. De är stora och tar upp mycket plats.

Om man tar maffian som exempel så använde de alltid en revolver som här pga att det inte kan hänga sig som en halvautomat. Exellent mordvapen med andra meningar.

Sydafrikanska fd underrättelsetjänsten har tagit på sig mordet, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in