2024-04-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag fattar inte varför inte fler kräver en lösning på den här situationen efter alla tusen år. Hur folk kan tycka att det här hopplösa tillståndet är godtagbart. Varför diskuteras inte möjliga lösningar vitt och brett? Något måste ju för fan hända! Jesus lär vi få vänta på, han verkar inte ha bråttom.
Hur förbättrar man det som redan har allt? Vad man än vill göra så finns det något att syssla med. Lida. Ha det trevligt. Umgås. Vara ensammen. Jobba. Slappa. Ligga runt. Droger. Familj. Fantisera om en miljard saker. Vara uttråkad. Lära sig nåt. Vara ignorant. Arrogans. Givmildhet. Girighet.

Så det går inte att förbättra verkligheten. Den har allt. Vi kan bara förminska den.

Vad gäller den mänskliga situationen så går det framåt hela tiden. Vi har det makalöst bra nu för tiden motför förr, åtminstone i de flesta bemärkelser, och vi kommer mest troligt ha det ännu bättre i framtiden. Så vad är det för problem som måste lösas?
Citera
2024-04-16, 17:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag fattar inte varför inte fler kräver en lösning på den här situationen efter alla tusen år. Hur folk kan tycka att det här hopplösa tillståndet är godtagbart. Varför diskuteras inte möjliga lösningar vitt och brett? Något måste ju för fan hända! Jesus lär vi få vänta på, han verkar inte ha bråttom.
Och jag fattar inte varför du tror att din kroniska depression har något öht med filosofi att göra. Sök hjälp istället för att bara gräva djupare i din grop.
Citera
2024-04-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Hur förbättrar man det som redan har allt? Vad man än vill göra så finns det något att syssla med. Lida. Ha det trevligt. Umgås. Vara ensammen. Jobba. Slappa. Ligga runt. Droger. Familj. Fantisera om en miljard saker. Vara uttråkad. Lära sig nåt. Vara ignorant. Arrogans. Givmildhet. Girighet.

Så det går inte att förbättra verkligheten. Den har allt. Vi kan bara förminska den.

Vad gäller den mänskliga situationen så går det framåt hela tiden. Vi har det makalöst bra nu för tiden motför förr, åtminstone i de flesta bemärkelser, och vi kommer mest troligt ha det ännu bättre i framtiden. Så vad är det för problem som måste lösas?

Precis inga problem alls allt är toppen! Vi lever i en perfekt värld!
Citera
2024-04-16, 20:13
Medlem
Citat:

Dom är sannolikt upptagna med att sprida sina gener är min gissning. Känslor går före förnuft på vår planet.
Citera
2024-04-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Dom är sannolikt upptagna med att sprida sina gener är min gissning. Känslor går före förnuft på vår planet.

Vilken patetisk (van)föreställning. hahaha Jag måste sluta bry mig, finns ändå inget man kan göra. Bara att börja praktisera nihilism så långt man finner gott.
Citera
2024-04-16, 20:51
Medlem
Citat:
Vilken patetisk (van)föreställning. hahaha Jag måste sluta bry mig, finns ändå inget man kan göra. Bara att börja praktisera nihilism så långt man finner gott.

Haha ja det är lika bra att dra fram meningen med livet drinkvagnen 😂
Citera
2024-04-17, 09:39
Medlem
DeletedUsers avatar
Även om det skulle finnas en fortsättning efter detta livet så gör det knappast detta livet mer meningsfullt. Snarare tvärtom, det borde vara ett motiv till att ta fram snaran.
Alla människor som tror på det övernaturliga verkar alltid använda det som en tröst för att fortsätta leva här istället för att säga såhär "nä, nu har jag fått nog här nere på jorden och drar vidare till nya dimensioner " haha.
Citera
2024-04-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Även om det skulle finnas en fortsättning efter detta livet så gör det knappast detta livet mer meningsfullt. Snarare tvärtom, det borde vara ett motiv till att ta fram snaran.
Alla människor som tror på det övernaturliga verkar alltid använda det som en tröst för att fortsätta leva här istället för att säga såhär "nä, nu har jag fått nog här nere på jorden och drar vidare till nya dimensioner " haha.

Det är väl att man tror det finns ett skäl till varför man är här. Jag har dock svårt att tycka att det är ok att va här och ha ett helvete utan att få det förklarat för sig. Jag tänker inte längre acceptera det i varje fall. Men såklart är det mest sannolika skälet till varför man aldrig får svar eller kontakt att det inte finns någon andevärld.
Citera
2024-04-17, 13:06
Medlem
Flammarions avatar
Mening är väl en känsla av tillfredställelse som motiverar till handling?
Vad skulle mening annars vara?

Hobbynihilisterna här finner mening i att skriva att livet är meningslöst till exempel.
Det ger deras liv mening.

Men för att slippa erkänna för sig själva att de finner mening i något, och offra sin image, så låtsas de att mening är något övernaturligt.
På så sätt kan de hävda att mening inte existerar.

Försök inte lura mig gosse!
Citera
2024-04-17, 14:10
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det är väl att man tror det finns ett skäl till varför man är här. Jag har dock svårt att tycka att det är ok att va här och ha ett helvete utan att få det förklarat för sig. Jag tänker inte längre acceptera det i varje fall. Men såklart är det mest sannolika skälet till varför man aldrig får svar eller kontakt att det inte finns någon andevärld.

Precis, ett syfte och en belöning för att gå igenom all skit. Men man kan inte bara tro på ett syfte på lösa grunder utan man behöver ha nån form av bevis, en personlig övertygelse som är nåt meningsfullare än att det knarrat lite i trappan och visat sig en duva på mormors begravning.
Citera
2024-04-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Mening är väl en känsla av tillfredställelse som motiverar till handling?
Vad skulle mening annars vara?

Hobbynihilisterna här finner mening i att skriva att livet är meningslöst till exempel.
Det ger deras liv mening.

Men för att slippa erkänna för sig själva att de finner mening i något, och offra sin image, så låtsas de att mening är något övernaturligt.
På så sätt kan de hävda att mening inte existerar.

Försök inte lura mig gosse!
Nog har du väl en bredare förståelse av vad mening kan vara för nåt? Försök inte lura mig gosse. ^^

Det som folk brukar tänka sig i den här kontexten är väl snarare något slags gudagivet syfte, eller något objektivt. Något skäl till livet i sig. Ett egenvärde.

Enligt din beskrivning av mening så verkar det som att en apatisk deprimerad person faktiskt inte har någon mening med livet; är det verkligen i linje med hur du ser på saken?

Däremot håller jag med om att de flesta "hobbynihilisterna" här håller rätt låg nivå. Som du är inne på verkar dom finna enorm mening (i bemärkelsen vikt/värde) i sitt lidande och sina negativa emotioner och så vidare. Nihilism är en term som nästan ingen uppfyller.
Citera
2024-04-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Precis, ett syfte och en belöning för att gå igenom all skit. Men man kan inte bara tro på ett syfte på lösa grunder utan man behöver ha nån form av bevis, en personlig övertygelse som är nåt meningsfullare än att det knarrat lite i trappan och visat sig en duva på mormors begravning.

Exakt, helt sjukt är ju också att många NDEare påstår att dom får veta syftet men inte tillåts minnas det! Om nu andevärlden finns så är ju det förbannat vidrigt. Du måste alltså vara nära att dö för att överhuvudtaget få någon information, och när du väl får den så får du inte ta den med dig tillbaka. Som sagt så kan det omöjligt röra sig om några välvilliga krafter bakom det här infernot. Detta kan driva en till vansinne till den grad att man hoppas på att NDEs inte är mer än dröm/hallucination. Dessutom får många inget val, de beordras att återvända!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in