2024-04-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja och sån värdestegring är inte rimligt över tid på nåt som du egentligen slitit ner över tid.
Men ändå så har det sett ut så i över hundra år.
Min far byggde hus 72 och då kostade hela bygget typ 200.000. Jag gissar att det huset hade större procentuell uppgång på 25 år än vad mitt hus har haft.
Citera
2024-04-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men ändå så har det sett ut så i över hundra år.
Min far byggde hus 72 och då kostade hela bygget typ 200.000. Jag gissar att det huset hade större procentuell uppgång på 25 år än vad mitt hus har haft.
Inte större än lönerna
Citera
2024-04-17, 11:46
Medlem
Citat:
Inte större än lönerna
Vad spelar det för roll?
Du lan alltid hitta saker som är bättre men gaktum kvarstår, du få bo bra med livskvalitet och får betalt. Det blir kanske sämre i framtiden men historiskt är det en riktigt bra affär.
Citera
2024-04-17, 12:24
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Vad spelar det för roll?
Du lan alltid hitta saker som är bättre men gaktum kvarstår, du få bo bra med livskvalitet och får betalt. Det blir kanske sämre i framtiden men historiskt är det en riktigt bra affär.

Märkligt att Herengracht index, (en av dom äldsta för fastighetspriser som går tillbaka till 1650), totalt verkar ignoreras av många, även fast det skrivits om den i tråden flertalet gånger.
Herengracht index visar klart och tydligt att det funnits gott om perioder med stora uppgångar, men också tider med djupa och långa prisfall, ibland har det tagit 80 år innan priserna efter en topp nått sin absoluta botten.
Det tog tex. 271 år innan pristoppen år 1736 nåddes igen, inte förrän år 2007 hade indexet återhämtat sig.

Men visst, den här gången kanske det är annorlunda och vi lever i en ny tid som innebär att man kan tjäna på att bo för evigt. Den som lever får se.
Citera
2024-04-17, 13:38
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Märkligt att Herengracht index, (en av dom äldsta för fastighetspriser som går tillbaka till 1650), totalt verkar ignoreras av många, även fast det skrivits om den i tråden flertalet gånger.
Herengracht index visar klart och tydligt att det funnits gott om perioder med stora uppgångar, men också tider med djupa och långa prisfall, ibland har det tagit 80 år innan priserna efter en topp nått sin absoluta botten.
Det tog tex. 271 år innan pristoppen år 1736 nåddes igen, inte förrän år 2007 hade indexet återhämtat sig.

Men visst, den här gången kanske det är annorlunda och vi lever i en ny tid som innebär att man kan tjäna på att bo för evigt. Den som lever får se.

Eller Sthlms bostadspriser 1875-1995, 0 % real uppgång. Under tidsperioden rörde sig priserna upp och ned i långa cykler.
Citera
2024-04-17, 14:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Det kan vara bra med lite optimism för bolånetorskarna nu när räntorna stiger igen...

Jag är varken bolånetorsk eller någon som känner något särskilt inför det ekonomiska läget, utan jag bara observerar. Som du kanske inte känner till så har räntorna på bolån gått ned den senaste tiden. I din fantasi kanske de har gått åt andra hållet, men i den verkliga världen så ser det inte riktigt ut så.
Senast redigerad av Trixton 2024-04-17 kl. 14:48.
Citera
2024-04-17, 16:49
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll?

Håller med.
Men träd växer inte till himlen
Citera
2024-04-17, 16:52
Medlem
Citat:

Bostadsmarknaden var ju knappast en marknad med massa transaktioner och volymen som idag. Lån var nog ganska ovanligt dessutom.

Men fortfarande är det orimligt att tillgångar som tekniskt minskar i värde stiger snabbare i monetärt värde än löner ekonomin i övrigt över långa perioder.

Markytan är rätt stor i Sverige och Kanada exempelvis. Men ändå har man extremt höga priser och boende kostnader. Nåt stämmer inte.
Senast redigerad av Sodan78 2024-04-17 kl. 16:55.
Citera
2024-04-17, 17:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Bostadsmarknaden var ju knappast en marknad med massa transaktioner och volymen som idag. Lån var nog ganska ovanligt dessutom.

Men fortfarande är det orimligt att tillgångar som tekniskt minskar i värde stiger snabbare i monetärt värde än löner ekonomin i övrigt över långa perioder.

Markytan är rätt stor i Sverige och Kanada exempelvis. Men ändå har man extremt höga priser och boende kostnader. Nåt stämmer inte.

Markytan begränsas artificiellt av regler som bara tillåter byggande på en liten del av denna yta. Vidare har ingen (för närvarande) något intresse av att det byggs mycket då det skulle leda till lägre priser på hela marknaden.

Byggde man idag ett fint villaområde på t.ex. Barkarbyfältet om 10 000 hus skulle marknaden för hus i västerort gå ner 30-50%. Finns inget spekulativt kapital som skulle fånga upp den typen av volym, och satte priset nära byggkostnaden skulle det röra sig om 2-4m för moderna helt nya småhus, om än inte i ett särskilt attraktivt område.
Citera
2024-04-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Eller Sthlms bostadspriser 1875-1995, 0 % real uppgång. Under tidsperioden rörde sig priserna upp och ned i långa cykler.
Det är väl inte så konstigt att det var en nedgång under den perioden? Jag tror du har fel om bostadsmarknaden nu för tiden eftersom de flesta som bor där gör bostadskarriär utan problem eller ens med lån på huset (även när bolånet gått ner). Om man vill ha ett boende idag måste nog folk bo någon annanstans än hemma hos föräldrarna men jag förstår vad ni menar då många av er verkar tro detta … Men visst finns ju andra saker också: 1) Att köpa bostad till överpris 2), Hyra ut sin lägenhet 3) Du kan fortfarande hyra din hyresrätt/bostadsrätt medan dina föräldrar äger sitt hus o lägenheter etc.. Och ja vi ska bygga bostäder åt dig istället!!
Citera
2024-04-17, 19:39
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Priserna hade självfallet vid ett ett större utbud pressat priserna neråt. Börjar misstänka att det är folk som går på högstadiet när man läser tråden nuförtiden. Framförallt Sonneswedes inlägg. Och ditt.

Du kanske läser tråden som en sjuåring, för jag pratar inte om utbudet på bostäder utan utbudet i stan på näringsliv osv.
Citera
2024-04-17, 21:37
Medlem
Citat:

Det där är för komplext för talangerna som haft tur och gjort bostadskarriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in