Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Skillnaden är också att F35 var ett helt nytt flyg medan SU-35 har funnits längre med lång erfarenhet av logistik, underhåll, service.
Träningen av iranska piloter startade redan 2022 i Ryssland. Precis som israeler först flög F35 i USA.
https://www.aerotime.aero/articles/russia-trains-iranian-pilots-ahead-of-su-35-transfer-report
Tycker det finns en fara i att underskatta motståndaren och bara konsekvent konstatera att Iran inte har en chans mot det mindre landet Israel och förlita sig på överlägsen teknik. Iran har just visat att de penetrerade världens mest avancerade luftvärn.
Då menar jag att du är orättvis. Jag ger konsekvent Iran fördelar i diskussionen, bl.a. ovanstående, där jag utan vidare gav Iran maxantalet flygtimmar, medan jag gav Israel medeltalet av spannet. Jag är också beredd att ge Iran benefit of the doubt i alla diskussioner som rör militära system. Men om fakta på papper, eller uppvisad kapacitet inte ger Iran några fördelar, så kan man ju inte med gott samvete ljuga för att de ska verka bättre än de är.
Som jag tidigare skrivit, på annat håll än i den här tråden, så skulle jag tippa på att runt 10% av drönarna och runt 20% av robotarna hade kommit igenom in i Israel, förutsatt att de inte hade haft stöd av sina allierade. Alldeles oavsett om det hade blivit så, eller om situationen blev som den blev, så är det otillräckligt för att göra någon större skada på israelisk militär förmåga.
Det bara är så.
Skillnaden handlar om realistisk förmåga och redundans. Israel spenderar mer än det dubbla på försvar varje år i jämförelse med Iran, och då har vi inte ens tagit med i beräkningen att Iran försöker att upprätthålla tjogtals gamla system, såväl vad gäller flyg, som på marken och till havs. Detta suger stora delar av den budgeten.
Det finns inte en snöbolls chans i helsike att Iran kan hålla jämna steg med Israel militärt, alldeles oavsett vad man tycker om Israel eller Iran som nationer.
Faktum är att Sveriges militära budget idag är likvärdig, eller större, än Irans. Och då har vi...
1 typ av stridsvagn att underhålla, medan Iran har 11.
1 typ av stridsflygplan att underhålla, medan Iran har 11.
1 typ av artilleripjäs att underhålla, medan Iran har 20 (medräknat MLRS-system, annars 14)
3 (snart 5) typer av luftvärnsrobotsystem att underhålla, medan Iran har 33.
2 typer av ubåtar att underhålla, medan Iran har 4.
O.s.v. O.s.v.
Har du gjort lumpen, så vet du vilket helvete det är för underhållsförbanden att hålla ordning på all materiel som ska pumpas ut i storövning eller skarpt läge. Tänk då vilken veritabel djungel det blir för iranska underhållsbefäl som ska försöka hålla ordning på samma materielflora gånger 5, 10 eller 20.
Någonstans måste man inse att alla de här gamla, slitna systemen drar en helsikes massa resurser från den iranska försvarsbudgeten, som redan innan det är mindre än hälften så stor som den israeliska, och det återspeglar sig i deras effektivitet och förmåga mot en kompetent och kvalitativt överlägsen fiende som Israel.
Pengar lagda på försvar i Israel 2022: 23,5 miljarder USD
Pengar lagda på försvar i Iran 2022: 10,7 miljarder USD
Jag kan inte, givet detta, tro att Iran skulle få en 100% operativ flotta av SU-35 i full aktion på bara 1,5 år. Knappt på 3, rimligen 4-5 år, kanske 6. Det är en orimlig tanke givet moderna systems komplexitet (och Iran har inte varit i närheten av SU-35s komplexitet tidigare, än mindre plan som F-35). Få upp en i luften för att visa upp sig kan de däremot göra imorgon om de kan få dit ett plan.