Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
On 12 December 2016, Israel received its first shipment of the F-35I Adir.
The first nine F-35s became operational with the Israeli Air Force in December 2017.
On 22 May 2018, Israel's Air force commander, Major General Amikam Norkin, reported that Israel became the first country in the world to use the F-35 in combat during recent clashes with Iran in Syria.
1 år och 5 månader för Israel innan F35 var i strid i skarpt läge.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II_Israeli_procurement
Det är en sanning med modifikation, då Israel hade piloter över i USA för utbildning och övning på F-35A innan detta.
Alldeles oavsett vilket, så tog det alltså 1,5 år för Israel, med ett flygvapen som är långt mer välfungerande, finansierat och kapabelt än det iranska, att få igång ett flygplan från köp till operationell drift.
Det är inte orimligt att tro att det tar Iran minst dubbelt så lång tid och förmodligen mer. Israel har sedan tidigare erfarenheter av flygplan från samma tillverkare och flygplanstyp, köpt in och implementerat markutrustning i förväg, köpt in, testat och lagrat robotsystem för att användas på det aktuella flygplanet.
Sorry, Dumdryg, men jag menar att du starkt underskattar hur lång tid det är rimligt att gissa sig till att det tar för Iran att få SU-35 i drift. Iranierna själva är nog väldigt glada för att få upp det i luften så fort som överhuvudtaget möjligt. Det innebär dock inte att flygplanets fulla kapacitet kan användas.
Israeliska stridspiloter flyger ett genomsnitt på 265 timmar per år, eller nästan 5,1 timmar i veckan. De senaste siffrorna jag kan hitta i litteraturen för Iran är från 2004 och då ska det ha handlat om 40-50 timmar per år, eller ca 0,95 timmar per vecka om vi räknar på det högre timantalet. Även om de dubblar antalet timmar, så är gemene iransk stridspilot inte i närheten av lika erfaren som gemene israelisk. Inte heller har någon iransk pilot idag erfarenhet av att flyga med ett så pass modernt flygplan som SU-35 i strid, än mindre mycket modernare än så.
Det här är Irans problem nummer ett, de försöker att upprätthålla en krigsmakt som deras budget helt enkelt inte räcker till.
Även om Iran helt sonika skrotade alla gamla MIG-29, F-14, hemmabyggt skrot baserat på gamla amerikanska plan från 1960-talet, och annat skräp de envisas med att hålla flygande och helt fokuserade på att implementera SU-35, så gissar jag på ett absolut minimum av 2 år från slutleverans innan systemet kan vara till fullo operativt, och ytterligare ett år för att piloterna ska vara så influgna och markpersonalen så effektiv och kunnig, att de är rimligt effektiva i flygplanstypen.