Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-17, 00:07
Medlem
mickenyqvist123s avatar
[quote=scoremax|88003315]
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Jag säger att vi har det bra, men att många andra är rikare.

Ja i mitt fall exakt faktiskt.
Jag har redan haft problem med den typen av klientel.

Förstår, hoppas du fick hjälp av polisen, vad det nu än handlade om.

Det är lite tecken på att vårt land är något av en failed state när folk tvingas till de här metoderna att hålla sina tillgångar fördolda. I de länder med lägst kriminalitet per capita (Island, till exempel, som ligger etta på den listan) så är jag helt säker på att man är mer avslappnad och att det kan skrytas en hel del med gott samvete.
Citera
2024-04-17, 00:11
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Förstår, hoppas du fick hjälp av polisen, vad det nu än handlade om.

Det är lite tecken på att vårt land är något av en failed state när folk tvingas till de här metoderna att hålla sina tillgångar fördolda. I de länder med lägst kriminalitet per capita (Island, till exempel, som ligger etta på den listan) så är jag helt säker på att man är mer avslappnad och att det kan skrytas en hel del med gott samvete.

Ja det har väl alltid funnits både kriminalitet och ”kriminellt dumma kriminella” , men nu har vi ett nytt problem med folk som fan inte har en aning om hur Sverige fungerar på ett Grundläggande plan.

Då kan det bli lite tokigt.
Citera
2024-04-17, 00:18
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det har väl alltid funnits både kriminalitet och ”kriminellt dumma kriminella” , men nu har vi ett nytt problem med folk som fan inte har en aning om hur Sverige fungerar på ett Grundläggande plan.

Då kan det bli lite tokigt.

Vill du berätta om vad som hände och hur du klarade dig ur situationen?
Citera
2024-04-17, 00:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Vill du berätta om vad som hände och hur du klarade dig ur situationen?

Det är nog bäst jag avstår.
Men tack för frågan.
Citera
2024-04-17, 00:37
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Det är nog bäst jag avstår.
Men tack för frågan.

Inga problem. Vad det nu handlade om så verkar det som att det var högst berättigat i och med att det handlade om någon slags fara.

Det där är dock undantag, de vanligaste situationerna där folk ljuger om ekonomi är nog för att imponera på grannen eller att passa in i ett socialt sammanhang. Typ om Gottfrid von Guldstierna-Silverhermelin, nyss hemkommen från Seychellerna, går raka vägen in till second hand-klädaffären och inhandlar lite budgetkläder för att rollspela fattig, så att de personer han vill ska tycka om honom kommer att finna honom mer gemytlig.
Citera
2024-04-17, 00:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Inga problem. Vad det nu handlade om så verkar det som att det var högst berättigat i och med att det handlade om någon slags fara.

Det där är dock undantag, de vanligaste situationerna där folk ljuger om ekonomi är nog för att imponera på grannen eller att passa in i ett socialt sammanhang. Typ om Gottfrid von Guldstierna-Silverhermelin, nyss hemkommen från Seychellerna, går raka vägen in till second hand-klädaffären och inhandlar lite budgetkläder för att rollspela fattig, så att de personer han vill ska tycka om honom kommer att finna honom mer gemytlig.

Ja när artiklarna kom om hur den där Svenska Hollywoodfruns smycken hade blivit tagna av fogden, och sedan återlämnade för att ”dom saknade värde” höll jag på att få en prolaps.
Citera
2024-04-17, 00:46
Medlem
Galejans avatar
Det är alltid okej att ljuga om man kan dra fördel av lögnen på något vis. Precis som att det inte är ett brott om man inte åker fast så är det inte en lögn om ingen får reda på det.
Citera
2024-04-17, 00:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är alltid okej att ljuga om man kan dra fördel av lögnen på något vis. Precis som att det inte är ett brott om man inte åker fast så är det inte en lögn om ingen får reda på det.

Är det budskapet i de anime serier du verkar kolla på eftersom du har en sådan avatar?
Citera
2024-04-17, 00:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Utveckla?

Att bära kunskapen om att man inte är någon att lita på kan vara jobbigt i sig självt, även om man ”kom undan med det”.

Att man inte är någon som faktiskt någon annan kan bygga något med är värdelöst.
Citera
2024-04-17, 01:06
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Är det budskapet i de anime serier du verkar kolla på eftersom du har en sådan avatar?
Jag tittar inte på anime. Däremot tänder jag sexuellt på delar av Hentaikulturen. Bilden i min avatar representerar inget speciellt, jag valde den eftersom jag tycker om färgerna.

Citat:
Att bära kunskapen om att man inte är någon att lita på kan vara jobbigt i sig självt, även om man ”kom undan med det”.
Nej. Man väljer själv vilka koppel man knyter runt halsen och skam och skuld och samvete är aldrig positivt. Inget bra kommer ur mental självspäkning.

Citat:
Att man inte är någon som faktiskt någon annan kan bygga något med är värdelöst.
Det beror på vad man själv får ur det hela. Att någon annan inte kan tjäna på en är oväsentligt. Däremot kan ett liberalt förhållningssätt till ”sanningen” gynna dig under livets gång, både i karriären och i dina relationer. Du säger naturligtvis inte till din chef att ditt heldagsprojekt löste sig på två timmar. Du berättar heller inte för din fru att fotbollsresan till Tyskland även innebar att du knullade på en 18-årig rumänska på något av landets alla lagliga horhus. Sånt behåller man för sig själv.

Det är det jag menar. Lögner och skarvningar är ett sätt att få vardagen och livet att glida lite mjukare.
Senast redigerad av Galejan 2024-04-17 kl. 01:08.
Citera
2024-04-17, 01:16
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:

Nej. Man väljer själv vilka koppel man knyter runt halsen och skam och skuld och samvete är aldrig positivt. Inget bra kommer ur mental självspäkning
.
Stämmer.
Man väljer själv, och jag väljer annorlunda än dig.

Citat:
Det beror på vad man själv får ur det hela. Att någon annan inte kan tjäna på en är oväsentligt. Däremot kan ett liberalt förhållningssätt till ”sanningen” gynna dig under livets gång, både i karriären och i dina relationer. Du säger naturligtvis inte till din chef att ditt heldagsprojekt löste sig på två timmar. Du berättar heller inte för din fru att fotbollsresan till Tyskland även innebar att du knullade på en 18-årig rumänska på någon av landets alla lagliga horhus. Sånt behåller man för sig själv.

Du ser det som ”vad du får ut av det själv”
Eller som du skrev:
”-Det är alltid okej att ljuga om man kan dra fördel av lögnen på något vis”
Det innebär hur du än vänder på det, att du alltid kommer sätta dig själv först.
Inget fel i det, men då får man vara medveten om att ingen som överhuvudtaget märker av det, kommer att vilja bygga någonting tillsammans.
Och det märker dom, även om man inte kan pinpointa lögnerna precis, så märker man att man alltid drar det kortaste strået.
Då är det bye-bye.

Citat:
Det är det jag menar. Lögner och skarvningar är ett sätt att få vardagen och livet att glida lite mjukare

Ja om du får lögner att fungera som smörjmedel i relationer och vardag så lycka till.
Vi är olika helt enkelt.
Citera
2024-04-17, 04:55
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Man ska inte ljuga för sina barn, när min dotter var liten och det tjatade i butikerna om "pappa jag vill ha den här dockan/tidningen/godiset etc" så sa jag alltid: Det går tyvärr inte hjärtat....pappa är fattigast i Sverige.

En dag berättade en dagisfröken, smått skamset, att min dotter malligt stod och skröt om att " Min pappa är fattigast i Sverige "🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in