2024-04-17, 02:08
Medlem
Drooids avatar
"Knarkfabrik upptäckt i villaidyllen i Malmö"
https://www.sydsvenskan.se/2024-04-1...yllen-i-malmo/
Citat:
På ytan var mannen en ostraffad företagare som levde ett lugnt familjeliv. Samtidigt producerade han stora mängder amfetamin i sin bostad. Knark som han sålde till ett kriminellt nätverk.

– Jag är skyldig. Skicka mig till Kumla, uppger mannen i förhör.
Citat:
Tullkriminalens spanare skuggade sedan småbarnspappan när han åkte till återvinningsstationen i Bunkeflo och dumpade ett 20-tal plastdunkar och annat material.

När småbarnspappan lämnat tippen hoppade spanarna ned i containern och beslagtog dunkarna, som hade spår av amfetamin i sig.

Några timmar senare slog tullkriminalen till mot småbarnspappans bostad. Och hittade 22 kilo amfetamin i hans bostad, värt över 4,5 miljoner kronor i gatuledet.
Det borde finnas en FUP. Sydsvenskan publicerar bilder från Tullkriminalens förundersökning.

Två andra trådar som eventuellt kan vara av intresse:
(FB) 75-årig kvinna hade 24 kilo amfetamin i frysen, Malmö (2023-07-07), åtal väntas augusti 2023
(FB) Transporterade 97 kg amfetamin från Malmö på väg mot Stockholm, 2023-09-01
Senast redigerad av Drooid 2024-04-17 kl. 02:43. Anledning: Stavfel
Citera
2024-04-17, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
"Knarkfabrik upptäckt i villaidyllen i Malmö"
https://www.sydsvenskan.se/2024-04-1...yllen-i-malmo/

Det borde finnas en FUP. Sydsvenskan publicerar bilder från Tullkriminalens förundersökning.

Två andra trådar som eventuellt kan vara av intresse:
(FB) 75-årig kvinna hade 24 kilo amfetamin i frysen, Malmö (2023-07-07), åtal väntas augusti 2023
(FB) Transporterade 97 kg amfetamin från Malmö på väg mot Stockholm, 2023-09-01

Hur får han ens span på sig? Är man en aktör med 4,5 milj i värde så måste man ju för fan fixa basala inköps led så att man inte åker fast eller hamnar i en fiskehåv hos en utredare som spanar på kemikalie inköp eller liknande?
Citera
2024-04-17, 02:42
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur får han ens span på sig? Är man en aktör med 4,5 milj i värde så måste man ju för fan fixa basala inköps led så att man inte åker fast eller hamnar i en fiskehåv hos en utredare som spanar på kemikalie inköp eller liknande?
Han var tydligen en "...ostraffad företagare som levde ett lugnt familjeliv...". Det vill säga han var oerfaren och dessutom uppenbarligen korkad. Hur tullkriminalen kom honom på spåren är det tveksamt att de kommer att avslöja. Det kan vara så enkelt som att en granne har observerat något misstänkt och tipsat.
Det känns bra att hans barn slipper bo i en amfetaminfabrik de kommande åren i alla fall.
Senast redigerad av Drooid 2024-04-17 kl. 03:31.
Citera
2024-04-17, 04:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

De har förmodligen spanat på de sedan tidigare kända kriminella som han sålt vidare sin produkt till.
Citera
2024-04-17, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigMesquiteMurph
De har förmodligen spanat på de sedan tidigare kända kriminella som han sålt vidare sin produkt till.

Ja förstås så är det nog säkert, han har alltså inte varit försiktig.
Citera
2024-04-17, 04:25
Medlem
Silltunnas avatar

Haha, rolig snubbe! Vad fick han för straff?
Citera
2024-04-17, 04:25
Medlem
knark-kungens avatar
22kg det är mycket knark. Borde väl räcka för att rubriceras som synnerligen grovt?

Vad får man för en sådan mängd, 10?
Citera
2024-04-17, 04:29
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMesquiteMurph
Den misstänkte påstår själv att han har använt sig av 'dead-drops'. Han har aldig sett/träffat sina köpare. All kommunikation har skett krypterat (med ”James” och ”Michael”). Han har fått betalt i kryptovaluta.
Han verkar har tänkt igenom sitt upplägg lite. Men inte tillräckligt, det slutade illa.
Senast redigerad av Drooid 2024-04-17 kl. 04:33.
Citera
2024-04-17, 05:19
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Den misstänkte påstår själv att han har använt sig av 'dead-drops'. Han har aldig sett/träffat sina köpare. All kommunikation har skett krypterat (med ”James” och ”Michael”). Han har fått betalt i kryptovaluta.
Han verkar har tänkt igenom sitt upplägg lite. Men inte tillräckligt, det slutade illa.

I många fall handlar det om att någon har snackat. Någon runt mannen kan ju ha känt till att det pågått något skumt och lämnat ett tips till polisen. Underrättelse är ett enormt verktyg för polisen och där ingår nu folk som snackar. Det behöver inte vara en ren golning ens utan någon kan ha hört någon säga något och så har det kommit till polisens kännedom som sedan sett det som åtminstone såpass pålitligt att det är värt lite span.

Så länge det på något sätt finns andra människor inblandade så sitter man inte säker om man sysslar med sånt som den här mannen gör.
Citera
2024-04-17, 05:24
Medlem
Det känns lite som att han har importerat något utifrån, någon kemikalie eller liknande.
Detta baserar jag på att det är just tullkriminalare som gör tillslaget.
Borde inte polisen ha blandats in ifall det är brottslighet inom riket?
Citera
2024-04-17, 06:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna

Haha, rolig snubbe! Vad fick han för straff?

Ovanligt med någon som erkänner rakt av nuförtiden..
Citera
2024-04-17, 06:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det känns lite som att han har importerat något utifrån, någon kemikalie eller liknande.
Detta baserar jag på att det är just tullkriminalare som gör tillslaget.
Borde inte polisen ha blandats in ifall det är brottslighet inom riket?

NJa, det skulle jag nog säga är normalt i ett sådant här fall att Tullkriminalen kör hela vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in