2024-04-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ja jag är också bekymrad att det nog blir så. De vill försöka driva det till en punkt där USA måste blanda sig i mer direkt. Farligt spel från båda sidor nu.

Behöver inte handla om just USA med tanke på hur situationen i regionen och resten av världen ser ut. Däremot har ju Iran hotat både USA och Jordanien för att dom inte tillät mullorna spela efter sina egna regler.

Man kan stillasittandes acceptera och vänta på att konsumeras av de som vill förgöra en eller helt enkelt slå tillbaka hårt.
Ju förr desto bättre för att minska det egna skadeläget skulle jag säga.
2024-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Så ska de skita i att terrorstaten Israhell har skjutit och dödat personer på en ambassad?? Världen borde sluta sig samman och avväpna den där galna massmördarstaten "Israel" och ta över styret, bygga upp Palestina och sen ge hela området palestinskt styre.

Isolerat så är svaret på just den attacken du pratar om, kraftigt överdriven.

Med tanke på att Iran misslyckades kapitalt så inbjuder dom till ett kraftfullt svar som kanske gör betydligt mer ont.

Mullornas regim hänger på att dom lyckas upprätthålla våldsmonopol och försvar. Föga förvånande så hotar dom nu ständigt vitt och brett. Dom är uppenbarligen väldigt nervösa.
2024-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det finns rätt mycket material(foto och video) som bekräftar att både robotar och drönare aldrig tog sig utanför landet dom avfyrades från, kraschade eller sköts ner i bla Jordanien. Drönaren som hänger i en luftburen elledning i Irak är mest komisk.

Det finns tydliga tecken på att det inte handlar om någon anti-iransk propaganda med tanke på vilka som postat filmerna och geolokalalisering. Tex ett enskilt hus som förstördes i Iran.

Man kan välja att tro att det inte har hänt. Man kan ivrigt kräva källor i en tråd på Flashback som redan innehåller flertalet av källor på att det faktiskt är så.
Det är knappast mitt problem.

Ok så en drönare som fallerat av 300 någonting, ok.

Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vad du hänvisar till. Dock har jag sett så kallade bevis på i form av raketsteg på marken och det hävdas att detta skulle vara bevis på att missilerna havererat.

Nu är inte jag någon expert här men raketstegen som lösgörs från missilen högt upp i atmosfären Kommer väl tillbaka på något sätt till marken eller? Eller sker separationen så pass högt upp så det blir rymdskrot av det.

Som sagt svårt för mig att veta om det är detta du menar.
2024-04-16, 21:17
Medlem
Goteborgmedvinds avatar
Citat:
Israel har redan försäkrat alla allierade och flertalet gulfstater om att man inte kommer utnyttja deras luftrum eller göra något som riskerar att få dom att ses som delaktiga i svaret mot Iran.

Man tar helt enkelt mullornas raspiga hot med ro.

Om något så kommer mullornas upptrappade verbala hot möjligen innebära att Israel väljer att slå än hårdare?
Om Israel inte använder sig av luftrum och flygplan då kanske de menar ytterligare terror attentat via ISIS mot civila iranier såsom Kerman i 3 månader sen. Eller Balochi terror grupper som Jeish al adl ?
2024-04-16, 21:20
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det jag alltid fått höra och som går att läsa om överallt är att det berodde på att Saddam invaderade Iran. I Irak fanns det både Shia och Sunni så religion känns som ett orimligt påstående
Vilken bok var det och vilket år var det du hörde och såg detta?
Och du tror att det var regeringen som skrev den boken?
Nej. Jag kan säga vilken bok det var. Vida Världen hette den.
https://www.boktipset.se/bok/vida-varlden-1-ge-na-sk-grundbok
Det stod att Iran och Irak krigade mot varandra pga religion.
2024-04-16, 21:22
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgmedvind
Om Israel inte använder sig av luftrum och flygplan då kanske de menar ytterligare terror attentat via ISIS mot civila iranier såsom Kerman i 3 månader sen. Eller Balochi terror grupper som Jeish al adl ?
Deras vedergällning kommer bli nåt i stil med terrorattentater. Iran måste göra samma saker i Israel.
2024-04-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Ok så en drönare som fallerat av 300 någonting, ok.

Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vad du hänvisar till. Dock har jag sett så kallade bevis på i form av raketsteg på marken och det hävdas att detta skulle vara bevis på att missilerna havererat.

Nu är inte jag någon expert här men raketstegen som lösgörs från missilen högt upp i atmosfären Kommer väl tillbaka på något sätt till marken eller? Eller sker separationen så pass högt upp så det blir rymdskrot av det.

Som sagt svårt för mig att veta om det är detta du menar.

Om du tror att en drönare hängandes i en elledning i Irak skulle vara orsaken till de skador som visats i Iran blir jag fundersam.
300 drönare? Inget tyder på att så många skickats mot Israel? IR-stollen påstår runt 30??

Apropå raketstegen som verkar landat lite här och där… har Iran något ansvar för det eller ska Irans grannländer alltid acceptera att Iran minsann alltid får bete sig som dom vill?

Kanske t.o.m. när dom aktivt försöker destabilisera det land där resterna landat? Vissa skulle påstå att Iran kraftigt överdriver och helt enkelt missbedömer sitt inflytande i regionen.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2024-04-16 kl. 21:33.
2024-04-16, 21:30
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Iran bar varnat i förväg att han kommer attackera länder som öppnar sitt luftrum för israelisk flygplan. Ingen land i området vågar öppna sitt luftrum för Israel det är just därför vi ser inga svar från bibi.
Trams och hemmagjorde teorier. Saudi deklarerade redan 2015 att luftrummet står öppet den dagen när Israel avser att ta itu med Iran. Syrien har ett luftförsvar i paritet med Vatikanstatens, kan vi helt bortse ifrån. Turkiet behöver inte tillfrågas, Israel avser med största sannoliket att hålla sig söder om turkiska gränsen om man flyger den vägen. Irak har noll att sätta emot de 10-11 minuter Israels flyg befinner sig där — dessutom, norra Irak styrs av kurder som knappast kommer sätta käppar i hjulen under en Iran-attack.
2024-04-16, 21:32
Medlem
Citat:

Var det det bästa alternativet du kunde komma på? Nåväl.. mullorna sitter väl i samma rävsax när det kommer till tänkandet. Mycket Mona Sahlin över dom, även genomförandet visar ju det.
2024-04-16, 21:40
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Trams och hemmagjorde teorier. Saudi deklarerade redan 2015 att luftrummet står öppet den dagen när Israel avser att ta itu med Iran. Syrien har ett luftförsvar i paritet med Vatikanstatens, kan vi helt bortse ifrån. Turkiet behöver inte tillfrågas, Israel avser med största sannoliket att hålla sig söder om turkiska gränsen om man flyger den vägen. Irak har noll att sätta emot de 10-11 minuter Israels flyg befinner sig där — dessutom, norra Irak styrs av kurder som knappast kommer sätta käppar i hjulen under en Iran-attack.
Saudiarabien vågar inte! Alla har informerats om detta. Jordanien ligger jävligt illa till just nu för senast.
2024-04-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Sionister är terrorister. De har en tradition inom deras sekt att ta lagen i egna händer. Deras politiker har varit mördare, de har typ tjänstgjort som mördare för staten. Netanyaho, Sharon och alla de här har mördat folk.

Den bästa lösningen är att Iran verkligen börjar döda sionister. För det är precis så sionister gör. Om inte Iran stoppar de här kommer alla att få problem.
Nja det bästa är ju om Israel sättet in kärnvapen mot iran så slipper vi det pisslandet sedan
2024-04-16, 21:59
Medlem
Citat:
Om du tror att en drönare hängandes i en elledning i Irak skulle vara orsaken till de skador som visats i Iran blir jag fundersam.
300 drönare? Inget tyder på att så många skickats mot Israel? IR-stollen påstår runt 30??

Apropå raketstegen som verkar landat lite här och där… har Iran något ansvar för det eller ska Irans grannländer alltid acceptera att Iran minsann alltid får bete sig som dom vill?

Kanske t.o.m. när dom aktivt försöker destabilisera det land där resterna landat? Vissa skulle påstå att Iran kraftigt överdriver och helt enkelt missbedömer sitt inflytande i regionen.

Min fetstil ovan

Vad har detta med något att göra.

inget av det du skriver har något med det du skrev till att börja med

Så det var alltså dessa raketdelar som du menade var ett bevis på att missilerna havererat och nu helt plötsligt så orerar du om en massa annat.

Jag har sett så många uppgifter på antalet drönare så jag bara drog till med 300

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in