Citat:
Ursprungligen postat av
Smushkush
Bitcoin priset styrs av efterfrågan samt spekulation.
Priset kommer absolut att gå upp, det är det nog ingen som säger nåt om.
Dock kommer det förmodligen fortfarande se ut som innan, att vi ser uppgångar följt av nedgångar.
Som nu, vi har gått från 73k till 60k på typ 1 vecka, precis som vi förut kunde gå från 10k till 8k på en vecka.
Det är ju procenten som räknas och då spelar det ingen roll om priset är 73k eller 3k
Okej, så du menar en nedgång i det korta perspektivet då. Saken är dock att jag liksom inte kan se hur någon kan veta varken bu eller bä om det i ens det korta perspektivet. Givet att min enkla analys är korrekt, ett starkt underliggande köptryck föreligger så priset ska upp, när det då gäller exaktheten i det så kommer någon enstaka dag fler Bitcoins säljas än som köps. Men att försöka sia om det genom att använda teknisk analys, det tror jag är rent humbug. För hur vet någon som stirrar på några sådana grafer och spår tecken i skyn (förlåt tecknen i grafen) om Michael Saylor eller någon annan med ett långsiktigt positivt sentiment gör ett stort köp imorgon eller om två veckor?
Ingen utan insiderkunskap kan veta om han gör det imorgon. Ingen vet vad någon annan stor aktör gör imorgon heller för den delen. Därför är typ all teknisk analys enligt min mening lika värdefull som att spå i kaffesump, skära i en kycklings njure eller för den delen studera stjärnhimlens konstellationer eller något annat humbug för att sedan uttala sig om prisutvecklingen. Du kan få rätt om prisutvecklingen, men det är det bara ren flax i så fall, inget annat. Det är inte så att du rimligtvis vet något som någon annan av oss här inne inte vet. Att studera vad olika spådamer av hankön på youtube säger om kursen imorgon, om en vecka eller en månad är ingen kunskap. Kanske går priset ned. Det kanske beror på att någon som råkar äga väldigt många bitcoins sålde, för att köpa ett privatjet eller för att hans fru tjatat om ett större hus i Hamptons.
Det är rent pseudovetenskapligt trams att titta på youtubevideor och tillämpa teknisk analys och den enda påverkan sådant har, är att om tillräckligt många låter sig styras i sina beslut av sådant bjäffs, så påverkar det priset på marginalen vissa dagar. Men trycker ändå Saylor på köpknappen och förvärvar 10 000 bitcoins imorgon, då måste alla de spådamer som tyder olika tecken och laddar upp videos på youtube om detta, be om ursäkt för att de hade fel och förklara det misstaget på 10 000 olika sätt utom det uppenbara: Saylor tryckte på köpknappen och det har de ingen aning om vilka dagar han behagar göra...
Utbud och efterfrågan, det är det enda som betyder något. Tror man att bitcoin har ett fundamentalt värde och kommer revolutionera ekonomin, då köper man. Jag har den tron. Tror man att bitcoin fundamentalt är värdelöst som typ Kebaben, då köper man inte. Har man dock den senare tron behöver man ju kanske inte följa prisutvecklingen dag för dag och kommentera den. Det är ju bättre då att läsa en bok eller följa en favoritserie på Netflix eller något...