2024-04-16, 19:17
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad jag tror:

Det iranska angreppet var utformat för att ligga precis under tröskeln för vad som automatiskt skulle dra i gång en israelisk vedergällning samma natt. Därför undvek man nogsamt civila mål, samt avstod från att låta Hizbollah delta i "operationen". Angreppet var f.ö. anpassat på ett sätt som utvecklats av ryssarna i deras terrorangrepp mot Ukraina. Det som skilde det iranska angreppet från de ryska är dock att det genom sin fokusering på militära mål INTE var ett terrorangrepp, utan en klassisk krigshandling. När ryssarna sätter ihop sådana här "strike packages" (koordinering av drönare, kryssningsrobotar och ballistiska robotar) är målen alltid civila. En annan skillnad mot de ryska angreppen var formatet: Ryssarna har aldrig någonsin utfört ett lika storskaligt angrepp (ca 320 drönare och robotar).

Men i övrigt följde det hela en rysk doktrin i det att drönare och robotar avfyrades vid skilda tidpunkter för att nå sina mål vid ungefär samma tidpunkt. Tyngdpunkten ligger därvidlag på att just de ballistiska robotarna - i Irans fall Edmad och Ghadr-110 med 750 kg stridsspetsar - ska komma igenom luftförsvaret. Här i tråden har det framkommit teorier om att drönare (och kanske kryssningsrobotar) användes för att "överbelasta" det israeliska luftförsvaret, och detta var nog också fallet. Dock blev det ingen framgång - ingen överbelastning ägde rum.

När det gäller Ukraina har luftförsvaret i snitt lyckats plocka ned 46 procent av de ballistiska robotarna i ett ryskt "strike package", men i fallet Israel lyckades man få en utslagningsprocent på hela 94 procent (sju av 124 kom igenom). Israel har givetvis ett mycket mer effektivt luftförsvar än Ukraina, samt viss hjälp från den amerikanska flottans Aegisutrustade kryssare och jagare, men att över 90 procent av de ballistiska robotarna som avfyrades i denna jättelika salva trots allt plockades ned, torde ha kommit som en otrevlig överraskning för iranierna. Den israeliska modellen för att hantera iraniernas "strike package" var att låta luftburna sensorer följa drönare och kryssningsrobotar och låta flygstridskrafter ta hand om dessa hot och därefter ha fältet fritt för Iron Dome, David's Sling och Arrow (och allt vad det heter) att koncentrera sig på de ballistiska robotarna. Allt detta blev en framgång.

Synpunkter har förts fram i tråden om att iraniernas angrepp skulle vara en underrättelseoperation för att avslöja det israeliska luftförsvarets struktur, men detta är knappast sannolikt. Om de israeliska förmågorna hade bestått av fasta installationer, så hade det funnits en poäng med detta, men eftersom Iron Dome består av mobila enheter och sensorkapaciteten till stora delar är luft- och sjöburen så finns det ingen "struktur" att upptäcka. Allt flyttar på sig. Däremot har väl iranierna fått en uppfattning om det israeliska luftförsvarets vördnadsbjudande kapacitet.

Vad jag anser bör göras:

Allt det här har ju skett i Mellanöstern och då bör man slå tillbaka hårt, annars tappar man ansiktet och inbjuder motståndaren till ytterligare våldsanvändning. Ett motslag bör konstrueras för att förnedra motståndaren, mer än att skada hans faktiska militära kapacitet.

Iran var tvungna att utföra detta angrepp eftersom regimen förlorade ansiktet inför hemmaopinionen då Donald Trump lät lönnmörda det iranska revolutionsgardets chef Qassem Soleimani, 2020, och ingen vedergällning skedde. Nu måste man alltså göra något efter det förnedrande angreppet mot Revolutionsgardets stab på konsulatet i Damaskus. Iranierna har dock skräddarsytt det hela för att mnimera risken för en israelisk vedergällning och hoppas därvidlag på att det internationella samfundet ska sätta press på Israel att inte göra något. Just av dessa skäl MÅSTE Israel hämnas. Givetvis måste civila dödsoffer undvikas, men Israel måste visa Iran och alla i Mellanöstern att DERAS vapen kommer igenom fiendens luftförsvar. Hade jag suttit i Israels generalstab, så hade jag föreslagit ett större angrepp på iranska flygbaser, fabriker för drönar- och robottillverkning, samt revolutionsgardets högkvarter. Jag skulle ha givit den israeliska flottan uppdraget att leda vedergällningen genom salvor av kryssningsrobotar avfyrade strax utanför den iranska kusten från mina ubåtar av Dolphin 2-klass. Detta skulle också visa att Iran skulle vara försvarslöst om nu stridsspetsarna skulle bytas ut mot kärnvapenbestyckade motsvarigheter någon gång i framtiden.

Go Navy!
Givetvis ska Israel slå tillbaka hårt på Iransk mark Jag tänkte mer att de ska rensa klart i närområdet först med Hamas och sen Hizbollah.
Att enbart slå ut den militära infrastrukturen samt hur, såsom Du tar upp känns fullt rimligt och blir en riktigt bra respons. Strategiskt utmärkt men trots allt inte i närheten av förnedrande som deras eget misslyckade angrepp var.
2024-04-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Syftet var inte att det skulle ha "full effekt" eller "räcka långt". Iran är inte efterblivet, de vill inte ha ett fullskaligt krig med Israel.

Hade Iran utfört en begränsad attack kanske Israel hade kunnat se på den omfattande attacken med blida ögon.

Nu valde Iran att försöka skrämma Israel med omfattningen, man försökte troligen i det sista att maximera attacken och skapa stor förödelse mot dom mål man riktade in sig på.

Det enda vettiga man kan säga om Irans agerande är att dom valde rätt tidpunkt(natt) och vad det verkar, begränsade sig och attackera militära mål och därigenom undvika att skada civila.

Det är fortfarande en omfattande attack riktad mot mål inom Israels gräns och borde ju heller inte bli förvånade om dom får ett liknande svar tillbaka.
2024-04-16, 19:21
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Israel har ett mycket starkt luftvärn. De fick hjälp av marint LV av USA och UK. Till det fick de hjälp av två grannländer.

De får skramla ihop ett satans stort anfall om de skall få effekt. Redan 300 robotar och drönare kräver rätt mycket resurser att samordna. Ryssland har ännu inte lyckats få ihop den storleken på robotanfall.

Så frågan är om Iran har kapaciteten som krävs?

Intressant att du vet deras målsättning förresten... vad vet du om det?
Ja, och Iran vet att Israel har det. Som sagt, syftet med attacken var inte att göra stor skada, det var att skicka en signal för att markera mot Israels agerande.

Allt tyder på att Iran har väldigt hög kapacitet. Som sagt, de ses som ett hot av en anledning.

Jag har studerat internationella relationer ganska länge (och det är något jag bevakar på daglig basis). Iran vill, precis som alla andra länder, ha två saker: Makt och säkerhet. That's it. De vet om att de vare sig får mer makt eller säkerhet genom att ge sig in i krig med Israel. De vet också att de förlorar status och inflytande om de bara ser på när andra länder attackerar deras anläggningar.
2024-04-16, 19:22
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Att skjuta sig själv i foten hade varit att avfyra 300 robotar och drönare för att förstöra en simbassäng som konsekvens av att Israel bombade deras konsulat/terrorsambandscentral.
Åter igen: du verkar helt missa syftet med attacken.
2024-04-16, 19:26
Medlem
Citat:
Åter igen: du verkar helt missa syftet med attacken.

Var syftet att tappa ansiktet?
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hade Iran utfört en begränsad attack kanske Israel hade kunnat se på den omfattande attacken med blida ögon.

Nu valde Iran att försöka skrämma Israel med omfattningen, man försökte troligen i det sista att maximera attacken och skapa stor förödelse mot dom mål man riktade in sig på.

Det enda vettiga man kan säga om Irans agerande är att dom valde rätt tidpunkt(natt) och vad det verkar, begränsade sig och attackera militära mål och därigenom undvika att skada civila.

Det är fortfarande en omfattande attack riktad mot mål inom Israels gräns och borde ju heller inte bli förvånade om dom får ett liknande svar tillbaka.
Sedan när har Israel sett något med blida ögon?

Nej, man försökte inte maximera attacken. Hade man velat göra det hade vi sett betydligt mer skada. Jag förstår inte riktigt vad din bild av Iran bygger på. Du verkar tro att deras militär är ett gäng bönder med några granatkastare och ett par drönare.

Det är praxis att begränsa sig till militära mål. Få länder gillar att bryta mot denna praxis, och det inkluderar Iran.

Hade den varit mot typ Sverige hade den varit omfattande. Iran är givetvis fullt medvetet om hur bra Israels luftförsvar är, och anpassar sig därefter.
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ja, och Iran vet att Israel har det. Som sagt, syftet med attacken var inte att göra stor skada, det var att skicka en signal för att markera mot Israels agerande.

Allt tyder på att Iran har väldigt hög kapacitet. Som sagt, de ses som ett hot av en anledning.

Jag har studerat internationella relationer ganska länge (och det är något jag bevakar på daglig basis). Iran vill, precis som alla andra länder, ha två saker: Makt och säkerhet. That's it. De vet om att de vare sig får mer makt eller säkerhet genom att ge sig in i krig med Israel. De vet också att de förlorar status och inflytande om de bara ser på när andra länder attackerar deras anläggningar.
Jag har bott i Iran under en period av mitt liv. Ett fantastiskt folk.
USA:s sanktioner mot Iran är orsaken till att Iran militäriserats under de två senaste decenierna.
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Var syftet att tappa ansiktet?
De har inte tappat ansiktet. Var får du allt ifrån?
2024-04-16, 19:28
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Jag har bott i Iran under en period av mitt liv. Ett fantastiskt folk.
USA:s sanktioner mot Iran är orsaken till att Iran militäriserats under de två senaste decenierna.
Det är ganska ovidkommande i sammanhanget, dock. Iran hade haft en stor militär oavsett sanktioner. Det är en revisionistisk stat som länge jagat stormaktsstatus. Det får man inte genom att ha en liten militär.
2024-04-16, 19:31
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Det är ganska ovidkommande i sammanhanget, dock. Iran hade haft en stor militär oavsett sanktioner. Det är en revisionistisk stat som länge jagat stormaktsstatus. Det får man inte genom att ha en liten militär.
Men sanktionerna var anledningen till deras inhemska vapenproduktion. Det var nog så allt började!
2024-04-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ja Iran lever farligt med att skjuta drönare och missiler mot en annan stat sådär. Nästan bara Ryssland som gjort det tidigare.

Bäst vore dock om Israel för tillfället ignorerade dem, fokuserar på att göra slut på Hamas, och låter USA dingla dasen framför mullorna.

Det kan bli det dom gör. Man kan under tiden straffa Iran genom att slå hårt mot iranska intressen på andra håll. Tex i Syrien och Libanon.

Jag tror däremot att det är oundvikligt att Israel utför en kraftfull attack inom Irans gräns. Direkt mot IRGC eller andra verktyg för mullorna.
2024-04-16, 19:35
Medlem
Muslimfittas avatar
Irans logik mot Israel.

Jag ska misshandla dig svårt och du får inte försvara dig, först då anser jag att saken är utagerad. Om du tar det minsta lilla steget att slå tillbaka så kommer jag fortsätta misshandla dig tills du dör.
Senast redigerad av Muslimfitta 2024-04-16 kl. 19:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in