Jag studerar på Lundsberg och kan säga att 95% av vad som skrivs här på Flashback och Aftonbladet är helt enkelt falskt. Tre största stereotyperna är självklart följande:
1. Alla är adliga överklassiga snorungar som är bortskämda och kommer vandra i maktens korridorer när de är vuxna.
Sant/falskt? Falskt. Finns kanske 30-35 elever utav 170 elever som passar den beskrivningen. Finns många adliga jämfört med andra gymnasium runtom i Sverige, men i de flesta fallen är de helt vanliga Svenska tonåringar som har ett "posh" efternamn.
2. Pennalism och kamratuppfostran lever vidare på skolan. Sant/falskt? Nja
Finns olika hem på skolan, alla har egna traditioner och en sorts subkultur. Under min tid här har ingen kommit till fysisk skada eller någon sorts av mobbning, fast det finns fortfarande spår av en ålders-hierarki. En trea kan säga åt en person i 9an,1an eller 2an att tex hämta en macka från köket eller bädda ens säng. Smågrejer som inte sker på alla hem. Treor står först för att hämta mat vid lunch, treor får vara utanför rummen efter 11, treor behöver inte fråga om tillstånd av en trea(duh) om de ska springa till ett tjejhem mitt i natten för att sova hos flickvännen. Vissa hem har sträng ålders hierarki, vissa hem har ingen alls. Oftast hem med många elever som inte haft släkt som gått på skolan, så de känner inte till regler/traditioner. All hård pennalism och kamratuppfostran försvann när 2-3 idioter brände någon med ett strykjärn de trodde var avstängt för CA 3 år sedan.
3. Mindre rika elever blir särbehandlade av andra elever när det kommer till kläder osv. Sant/falskt?
Falskt, hur man är klädd har exakt lika stor betydelse som i andra Svenska gymnasium. Gick i en vanlig grundskola och ett år i ett "vanligt" gymnasium innan jag började här, och tycker att det var mer klädesplagg kategorisering på de skolorna jämfört med Lundsberg.
Min åsikt som elev på Lundsberg:
Jag har släkt som gått på skolan genom åren och de har berättat om traditioner och saker som hänt när de gick här för 5-10-40 år sedan, allt från invigningar till de bästa minnen och vännerna de kommer ha i deras liv. Förstår inte hur folk kan ha ett sånt förblindat hat mot Lundsberg. Klasshat är ju det självklara svaret, men har svårt och se hur de tänker. Utbildningen är grym, lärare är på skolan flera timmar efter sista lektionen och hjälper med läxor och plugg i skolbyggnaden. Elever lär sig respekt för äldre, ställer sig upp om en vuxen kommer in i ett rum eller går förbi, tilltallar lärare som magister eller fröken, säger "Ni" istället för "Du" till vuxna, respektabelt bordskick samt språk vid måltider, konstant sport/gym/löpning för de som vill, lär sig ha uniform till högtider och till gudstjänst etc.
De är väldigt många som tar studenten och går med i armén jämfört med andra skolor. Flera dussin Lundsbergare lämnade skolan under andra världskriget för att hjälpa Finland försvara sig mot ryssen. Annars börjar man plugga på universitet, nästan alla pluggar vidare efter de tagit studenten.
Tesen till det här är att jag inte förstår hur svenskar (speciellt flashback) ser ner och har ett sånt brinnande hat för ett internat som gör sitt bästa för att säga till att ungdomar får en bra utbildning inte bara akademiskt fast även etiskt. Att kalla det "överklass utbildning" får mig att förlora hopp för Sverige. Att ett bra bordskick, respekt för äldre och värdering som de flesta länder och personer ser som självklara kallas "överklass beteende" är sorgligt. Ni kanske tror att de flesta som går här är överklass barn pga av kostnaden att gå här (CA 250k/år). Skolans utbildnings relaterade kostnader betalas självklart av staten, finns elever som inte går på internatet fast går i skolan och äter lunch här. Fast internatet är ju inte gratis, frukost,middag och mat i köket för nästan 200 elever varje dag i veckan ska inte staten betala. Internat personalen: Husföräldrar, elevhemmen, coacher i sporter som rodd och hagelskytte osv.
Årliga kostaden är till för att internatet ska ens existera och finnas för de som vill gå här för att de kanske har föräldrar som bor utomlands, kunna hålla på med sporter eller intressen med hjälp av personer som jobbat på OS nivå inom sporterna som de inte skulle kunna få tillgång till på daglig basis där de bor, personer som bor mitt ute i ingenstans som inte ens har ett gymnasium i närheten. Ungdomar som inte vill att deras enda kompisar ska vara från en liten by i Skåne fast istället bli vänner och lära känna personer från USA, Norrland, England, Stockholm, Norge osv, ungdomar som får kassa betyg pga deras omgivning där de bor, mycket bråk hemma, mobbade, för mycket gaming, för mycket festande etc. Sverige behöver ett internat och detta är bara några av anledningarna. Det finns några dåliga frön som gått/går på skolan som gör något idiotiskt då och då, och då skriver flashback och Aftonbladet som om det var något alla elever och skolan var med på. Strykjärns skandalen va ungefär 3 killar som ville skrämma en grabb som de var rätt bra kompis med, men det gick åt helvete. Idag blir man relegerad eller suspenderad om man använder sin ålder som ett maktverktyg åt yngre elever. Om någon blir nerslagen, mobbad eller "kränkt" på ett gymnasium i Rinkeby eller Rosengård, då hamnar det inte på framsidan av varje tidning tidning i Sverige. Svensk media vet att de får hundratusentals klicks och visningar från personer med odlat klasshat så fort det hänt något illa på Lundsberg, räcker med en kille som åkte dit för att han drack på skolan område förra året, så var det framsidan på DN.
Ber om ursäkt för den långa texten och det som kan ses som skryt eller överlägsenhet är bara min beskrivning av skolan och den frustration som byggt upp varje gång man läst en kommentar på flashback eller Facebook där vad som ser ut som helt vanliga Svenskar skriver om en skola som om det är all världens ondska samlad på en plats, ni skulle förstå från mitt perspektiv, vilket jag försökt visa. Och alla som pratar om Ondskan, den handlar om Solbacka.