2013-08-29, 21:20
Medlem
kalkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Det finns blondiner med typ en halv hjärncell som går ut med toppbetyg, frågan är om det är pga bra lärare eller något annat.
Det finns det väl i alla skolor...
Citera
2013-08-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Det finns blondiner med typ en halv hjärncell som går ut med toppbetyg, frågan är om det är pga bra lärare eller något annat.

Och varför skulle blonda tjejer vara dummare än andra? Det där är bara gamla fördomar. Jag känner många blondiner med ytterst skarpa intellekt.

Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Det som jag hade velat veta om skolor som dessa är hur den traditionella överklassens föräldrar handskas med nyrika white-trash som tror att det är "fint" att spela golf eller tennis. Skär dessa skillnader sig när det gäller barnen?
Förhoppningsvis får barnen välja vänner själv, utan föräldrars inverkan. Man umgås med vänner man gillar, sen om de är nyrika, gammelrika eller fattiga spelar ingen roll.
Citera
2013-08-30, 01:53
Medlem
sebbeharrys avatar
Jag orkar inte skriva en uppsats här om vad som förekommer och inte förekommer på Lundsberg.
Fråga mig gärna något så ska jag svara så ärligt jag kan men jag kommer icke svara på frågor om personer eller liknande.
Citera
2013-08-30, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.Andersen
Håller med dig om det där med lärarna, det är fanimej helt sjukt att de alltid ska hjälpa problem barnen som egentligen inte ens bryr sig om sina betyg, medan sådana som mig, som är lite bättre än snittet får sitta i 20 år innan jag ens får hjälp, och det är inte ofta jag behöver hjälp

Usch, det där lät ologiskt. Du håller med föregående person om att lärarna lägger en lägre nivå på utbildningen och tycker att du själv är lite bättre än snittet, varför skulle du behöva hjälp?

Alltså, barn som har inlärningsproblem kan kanske inte ta till sig de verktyg de får från lärarna för att lära sig, t.ex böcker, google, miniräknare.

Men du är ju smartare än genomsnittet, då bör man ju kunna lära sig saker på egen hand, för det står ju redan i boken, eller på google. Varför behöver du hjälp att lära dig något som du anser dig bättre än genomsnittet på?

Är det helt enkelt så att du går i en specialklass, och därför har befogenhet att kalla dig smartare än de genomsnittet?

Annars vill jag ha en källa på det, för mig lurar du inte.
Citera
2013-08-30, 10:30
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarr-olp
Grabben ge dig.

Om man vill få bra betyg i en kommunal skola går det utan problem. Undervisningen sker på den nivå man vill att den skall ske, sker den lärarledda undervisningen på G/VG-nivå ber man helt enkelt om läromedel/uppgifter som motsvarar MVG.

Simple as that.

Fast.. riktigt så är det inte i praktiken. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men när jag gick på mellan-/högstadiet bad både jag och mina föräldrar om att jag skulle få svårare grejer att göra för att allt var så löjligt simpelt. Vi började be om det i femte klass och fortsatte att fråga ända fram till nian. Inte ett finger lyftes. Nu kommer jag från en lärarfamilj, så jag hade resurser hemma som jag kunde utnyttja. Men skolan gjorde inte ett skit, trots att vi uttryckligen bad om hjälp. Så, hur funkar det för studiemotiverade elever som inte kan få tag på gymnasiets engelska-/matteböcker hemma?

Skolan är anpassad till de allra sämsta eleverna. Det är en naturlig effekt av vänsterpolitik - alla ska ha samma kunskaper. Tyvärr är det inte optimalt. Det är jättebra att elever som är svaga i skolan får hjälp, men i den kommunala skolan i Sverige idag sker detta på bekostnad av mer begåvade elevers studiemotivation. Det är inget bra. Därför är det en jäkla tur att vi har friskolor. Jag har arbetat som lärare på en av Sveriges största och varje dag förbannade jag min otur - varför fanns inte den här skolan när jag var i den åldern? Sen finns det en hel del oseriösa aktörer på den marknaden, men de kommer på sikt att ta kål på sig själva.

EDIT: Det handlade inte om betygen, de blev bra ändå. Det handlade om att jag faktiskt ville lära mig mer, mer än vad som erbjöds VG- och MVG-nivå. Men si det gick inte för sig.
Senast redigerad av karnstan 2013-08-30 kl. 10:42.
Citera
2013-08-30, 14:07
Medlem
micrObelixs avatar
Citat:
Håller med dig om det där med lärarna, det är fanimej helt sjukt att de alltid ska hjälpa problem barnen som egentligen inte ens bryr sig om sina betyg, medan sådana som mig, som är lite bättre än snittet får sitta i 20 år innan jag ens får hjälp, och det är inte ofta jag behöver hjälp

Ja om de som bestämmer antalet lärare och klasstorlek gått på din skola istället för att glida runt på Lundsberg eller liknande så kanske dom vart mer intresserade av att fixa en bra skola för alla.
Citera
2013-08-30, 19:02
Medlem
Citat:
Hej Allihopa!

Jag känner att jag nästintill måste fråga detta,
det gäller Lundsbergs Skola, och frågan lyder till er som studerat/studerar där om hur skolan igentligen är? Känner ni att man måste vara "rik"? Eller måste ens föräldrar ha "status" jobb?
Hur behandlas man?

Skulle vara kul att veta, eftersom skolan är hatad av medier och dylikt, så jag undar om allt stämmer igentligen

Mvh. W.S

Jag vet att det har förekommit att eleverna jämfört sina föräldrars inkomster i taxeringskalendern.
Citera
2013-08-30, 19:07
Medlem
Citat:
jag hörde att ifall man "bor" i Storfors, kan man studera på lundsberg gratis, eftersom det man egentligen betalar för är ju boendet. Så som sagt, det finns nog inte bara rika

Det stämmer, men dom räknas inte som äkta" Lundsbergare".
Senast redigerad av N.Y 2013-08-30 kl. 19:10.
Citera
2013-08-30, 21:11
Medlem
Jaro Paros avatar
Klart man ska bygga undervisningen underifrån. Det är inget vänsterflumm eller någon "alla ska med mentalitet". Genom att öka kunskapsgenomsnittet i ett samhälle och inte fokusera på någon top 5% elite så kommer ju samhället må bättre.

Det är fint att man ser till att hjälpa upp de som har det svårt i grundskolan. Dom kan vara trögstartade men att nonchalera dessa människor så tidigt förstör eventuellt förstör deras framtid. Visst det är synd att vissa av FB born to be genius blev nonchalerade och inte fick lära sig jätte svår matte när dom var 12 men hellre det än att fler unga faller genom stolarna i någon elit-tänkande friskola.
Citera
2013-08-30, 23:58
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Klart man ska bygga undervisningen underifrån. Det är inget vänsterflumm eller någon "alla ska med mentalitet". Genom att öka kunskapsgenomsnittet i ett samhälle och inte fokusera på någon top 5% elite så kommer ju samhället må bättre.

Det är fint att man ser till att hjälpa upp de som har det svårt i grundskolan. Dom kan vara trögstartade men att nonchalera dessa människor så tidigt förstör eventuellt förstör deras framtid. Visst det är synd att vissa av FB born to be genius blev nonchalerade och inte fick lära sig jätte svår matte när dom var 12 men hellre det än att fler unga faller genom stolarna i någon elit-tänkande friskola.
Tvärtom borde vi ta vara på alla genier i våra skolor. Det är genierna som bygger vår framtid, inte ADHD-ungen som gått om 2 klasser. Givetvis kan man försöka rädda dessa så gott det går, men vi borde definitivt lägga mer tid och pengar på att ta vara på talangerna istället för att försöka hjälpa de halvt hopplösa.
Citera
2013-09-02, 18:10
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Det stämmer, men dom räknas inte som äkta" Lundsbergare".

Av vem då?
Och vad är problemet?
Citera
2013-09-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Av vem då?
Och vad är problemet?
Ren chansning här:
1. Av de andra eleverna, de vars föräldrar betalat dyrt för att de ska kunna gå på en schysst skola fri från alla som inte tycker som de gör.
2. Att deras föräldrar inte har betalat, utan att de faktiskt kommer in för att de råkade bo i närheten (vilket förvisso är ganska komiskt då det enda dessa "riktiga Lundsbergare" gjort för att få komma in är att de råkade födas av "rätt" föräldrar).

Bara mina tankar, grundade på vad jag hört från de överklassvänner jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in