2024-04-15, 21:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Du var ju vurmat för israel sen dag ett och i vartenda tråd, varför skulle du då nu helt plötsligt svänga

Tja.. tråden har ju spammats med sådana som tror att Iran är övermäktiga, har superdupervapen ingen rår på och att Israelerna nu har satts på plats.

Då måste man ju sticka ut hakan lite.
2024-04-15, 21:38
Avstängd
En fundering jag har,

Kan det vara så att Israel helt enkelt beslutat sig för att en gång för alla slå till hårt mot sina grannländer, Palestina (Hamas), Hisbollah, (Libanon) Iran och Syrien ?

Med tanke på hur de redan ignorerat det stora antal civila döda Palestinier, speciellt kvinnor och barn, börjar jag fundera i dessa banor..

Kan det ligga någon sanning i det?
2024-04-15, 21:39
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Jag tror inte heller svaret kommer att bli stort. Problemet är bara att Iran lovat att slå till mycket hårdare om Israel svarar på attacken. Så även ett litet svar från Israel kan bli väldigt problematiskt.

Israel kan inte mesa. Då tappar dom ansiktet. Dessutom måste det vara på Iranskt territorium eftersom Iran attackerade Israeliskt territorium.

Ett par militärbaser ryker nog inatt ganska långt in på Iransk mark.

Sen får vi se vad mullorna gör av det. Det är upp till Iran själva att avgöra om de ska ta det lugnt eller förvandlas till en parkeringsplats.
2024-04-15, 21:39
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Kanske inte direkt för oss i väst, men de är nog rätt viktiga i Mellanöstern och Asien på många fronter. Världen är lite större än usa och israel du vet..

Hur menar du viktiga? Och för vem/vilka i Asien?
2024-04-15, 21:40
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Israel kommer att vedergälla och i vilken omfattning är i hög grad beroende på USA. Hittills har dock Netanyahu inte brytt sig särskilt mycket om vad "matmor" USA säger. Iran och Israel har f.ö. ingen gräns mot varandra så var skulle israeliska och iranska marktrupper mötas. Eller blir det ett krig där parterna försöker flygbomba varandra? I så fall tror jag att Israel har bättre och effektivare vapen.

Sen tror jag med handen på hjärtat att israeliska trupper, som består av flummiga flickor och pojkar, inte hade klarat av ett markkrig mano a mano mot iran. Där är iran mycket mer starka.

Därför tror jag israel kommer köra på nån form av distans-konfrontation. Cyber eller drönar/missil attack. Eventuellt något terror attentat för att splittra iran
2024-04-15, 21:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag "Hejjar" inte på Iran men Kina och Indien känns väl inte helt osannolika? Ryssland har nog annat att tänka på. När det gäller arabstaterna säkert de flesta, men vad spelar det för roll?

Så du menar, på fullt allvar, att du tror att Kina och Indien skulle lägga sig i en konflikt på Irans sida, när fienden är Israel och kanske USA?

Hur tänker du då?
2024-04-15, 21:41
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Tror inte det går att stoppa sionister utan att använda våld. Även om man vill tro annat tyder alla observationer på att det faktiskt är så.

Håller med. De respekterar endast rädsla på hemmaplan. Då är de förhandlingsvilliga.
2024-04-15, 21:43
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vansinne, med tanke på att de mer eller mindre redan var kvitt. Israel vill ha en upptrappning, det är rätt så uppenbart med tanke på att de dessutom lönnmördade de iranska generalerna dessförinnan. Att Iran skulle besvara elden räknade de givetvis med, och nu kan de få trappa upp konflikten ytterligare trots hela världens avrådan. Allt enligt planen, förmodligen.

Precis. Det började med attacken mot Irans ambassad i Syrien. Hade Israel varit smarta hade de inte genomfört detta, då det är ett klart avsteg ifrån att bara bekämpa Hizbollah. Nu attackerade de Iran direkt vilket är något helt annat. Man hade också som du är inne på kunna säga att man är kvitt om nu Irans attack inte gjorde så stora skador som det påstås. Men det gjorde man inte heller. Helt klart att man ifrån israeliskt håll söker att eskalera det hela. Man måste hitta en förevändning för att helt etniskt rensa ut Gaza och Västbanken, det är min teori.
2024-04-15, 21:44
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Sen tror jag med handen på hjärtat att israeliska trupper, som består av flummiga flickor och pojkar, inte hade klarat av ett markkrig mano a mano mot iran. Där är iran mycket mer starka.

Hur menar du här? Tror du att man vinner en konflikt mot en av världens modernaste och operativt bästa krigsmakter genom att ha "hårdare" soldater? Hur mäter du den hårdheten och vad leder den till?
2024-04-15, 21:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/tv-report-war-cabinet-decides-to-hit-back-forcefully-at-iran-for-saturdays-missile-and-drone-attack/

Det verkar som israel ändå planerar att svara rätt hårt.

”The war cabinet is scheduled to meet again tomorrow, the report notes, and Home Front command regulations have not been changed, indicating that an Israeli attack is unlikely to take place today.”

Ni som väntar på action ikväll kan nog sova nu.
Det kan nog dröja flera dygn innan nånting händer. En hämndaktion på så stort avstånd är väl inget som man bara drar ut och fixar i en handvändning. Jag gissar på natten till lördag.

Eller så bränner man kort och gott iväg en svärm robotar precis när som helst.
2024-04-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Israel kommer att vedergälla och i vilken omfattning är i hög grad beroende på USA. Hittills har dock Netanyahu inte brytt sig särskilt mycket om vad "matmor" USA säger. Iran och Israel har f.ö. ingen gräns mot varandra så var skulle israeliska och iranska marktrupper mötas. Eller blir det ett krig där parterna försöker flygbomba varandra? I så fall tror jag att Israel har bättre och effektivare vapen.
Med eller utan USA! Du förstår inte vad "real warfare" är när du säger att Israels vedergällning och dess omfattning beror på USA. I

Glöm allt som sägs i media... Ta fram en karta.. titta på Israels strategiska djup. Det är bara en galen befälhavare som skulle överväga en vedergällning mot Iran.

Israel lyckades inte heller i UN så bästa är att lugna ner sig.
2024-04-15, 21:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jag TROR att det lugnar ned sig.
Jag kan inte se in i framtiden….

Som svar på din fråga så gav jag dig ett scenario för om det lugnar ned sig och ett för om det eskalerar.

Förstod du inte det?

Just nu verkar du inte få rätt. Expressen skriver att Israel skjuter upp offensiven i Gaza och att de bestämt sig för att svara Iran efter krigskabinettet sammanträtt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in