2024-04-15, 19:23
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Ni som "hejjar" på Iran om man får lov att säga så. Vilka av dess allierade tror ni kommer att hjälpa Iran vid en fullskalig konflikt? Samt hjälpa med vad?
Jag "Hejjar" inte på Iran men Kina och Indien känns väl inte helt osannolika? Ryssland har nog annat att tänka på. När det gäller arabstaterna säkert de flesta, men vad spelar det för roll?
2024-04-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Man säger att det står 1-1 nu men gör det verkligen det? Iran hade väl en del att göra med morden den 7e oktober ? Isåfall står det nu 2-1 till Iran nu

Svårt att ha koll på den räkningen, Israel hade väl garanterat något att göra med mordet på Qassem Soleimani.

Och så vidare.
2024-04-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Man säger att det står 1-1 nu men gör det verkligen det? Iran hade väl en del att göra med morden den 7e oktober ? Isåfall står det nu 2-1 till Iran nu

Är det inte synnerligen barnsligt och oproduktivt att tänka på det sättet?
2024-04-15, 19:25
Medlem
HomoDeuss avatar
Har man inga sprängmedel i missilerna i Iran? Uppenbarligen slog ju en del missiler ner, men om man tittar på de videos som finns så tycker jag att sprängverkan verkar otroligt mjäkig. Eller så har jag kollat på Netflix för mycket bara. Förväntade mig stora eldklot och massiva rökmoln etc.

Någon som har en förklaring?
2024-04-15, 19:25
Medlem
[quote=johkv637|87991133]Jag "Hejjar" inte på Iran men Kina och Indien känns väl inte helt osannolika? Ryssland har nog annat att tänka på.[/QUOTE

Indien älskar väl Israel? Såg hur mycket indier som helst som hyllade Israel och visade stöd till dem. Rätt märkligt. Men Kina, Ryssland och Nordkorea är väl den uttalande pakten.
2024-04-15, 19:27
Medlem
buzzkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janedoe88161
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag "Hejjar" inte på Iran men Kina och Indien känns väl inte helt osannolika? Ryssland har nog annat att tänka på.
Indien älskar väl Israel? Såg hur mycket indier som helst som hyllade Israel och visade stöd till dem. Rätt märkligt. Men Kina, Ryssland och Nordkorea är väl den uttalande pakten.
Förståelig nog, så hatar Indien muslimer, så visst är det mer troligt att de står på Israel's sida.
2024-04-15, 19:28
Medlem
Citat:
Jag "Hejjar" inte på Iran men Kina och Indien känns väl inte helt osannolika? Ryssland har nog annat att tänka på. När det gäller arabstaterna säkert de flesta, men vad spelar det för roll?
Jag har inte jättebra koll på geopolitik. Är Kina och Indien så pass nära allierade med Iran att de backar Iran i ett krig? Vilka arabstater skulle gå in i krig för Iran? Om jag inte fattat det fel så hjälpte Jordanien Israel under missil-attacken och Saudi är väl ganska bra bundis med Israel nu för tiden?

Vad det spelar för roll är väl av högsta intresse om det finns sannolikhet till en eskalering?
2024-04-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkiller
Förståelig nog, så hatar Indian muslimer, så visst är det mer troligt att de står på Israel's sida.[/quote]

Tror inte den kärleken är ömsesidig, Israel bryr väl sig knappast om Indien.
2024-04-15, 19:29
Medlem
För alla dom stolpskott som tror att arabvärlden kommer enas kring att krossa Israel och väst.. tänk igen.

Citat:
Saudi Arabia acknowledged that it had helped the newly forged regional military coalition — Israel, the United States, Jordan, the United Kingdom, and France — repel an Iranian attack against the Jewish state early Sunday morning, in an unusual post on its royal family’s website.
It referenced a story on KAN News about the Saudi involvement in the military defensive operation in which 99% of the Iranian drones and missiles were destroyed before hitting their targets.

https://www.jpost.com/middle-east/saudi-arabia-acknowledges-helping-defend-israel-against-iran-797201

Allt tyder på att även UAE varit Israel och ovan nämnda koalition behjälpliga före,under och efter Irans misslyckade attack.

Förövrigt fick den iranska ambassadören sig en hårtork igår i Jordanien vilket jag nämnt tidigare.

Vissa obekräftade uppgifter tyder även på att Saudi framförallt, ser terrordådet den 7/10 vilket understöddes av Iran, som en direkt attack från Iran mot de vänskapliga relationerna mellan Saudi och Israel.

Iran har väldigt få vänner. De flesta befinner sig inom den sk. ”Axis of evil”.
Dvs. Ryssland, Iran, Nordkorea med Kina och slaskspelare som tex Syrien i bakgrunden. Samtliga styrs av rena skurk-regimer som dom flesta hade fått det bättre med utan.

Det vore inte en dag för tidigt att deras lojalitet och kapacitet testas och aldrig tidigare har Israel fått denna goda möjligheten serverad.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2024-04-15 kl. 19:32.
2024-04-15, 19:31
Medlem
balthazar5s avatar
Lite input till diskussionen som inte rapporteras av MSM av någon konstig anledning:

1. Iran blev attackerat först den 1:a april 2024 genom bombning av dess konsulat i Damaskus
2. Iran hade rätt att svara på attacken i syfte av självförsvar och för att ingen i FN fördömde Israels attack på Iran.
3. Iran förvarnade USA 72 h före attacken genom ambassaden i Schweiz.
4. Det var inte bara Israel som sköt ner iranska drönare och missiler: USA, England, Frankrike, Jordanien och Saudiarabien deltog i försvaret av det sionistiska projektet.
5. Iran spenderade mindre än 100 miljoner dollar på attacken medan Israelkramare spenderade ca 1 miljard dollar på att skjuta ner Irans drönare och missiler.
6. Iran använde inte ens sina mest avancerade missiler i attacken, för att inte tala om en andra eller tredje våg som aldrig blev av.
7. Det kom inga missiler från Irans allierade i Syrien och i Irak.
8. Tre av Israels militära baser blev träffade dock utan några större skador.

Det som jag undrar över är hur det kommer att gå för Israel när nästa attack kommer, utan någon förvarning, med mer avancerade supersoniska missiler och i flera vågor, även från andra länder som t.ex. Syrien och Irak där man kanske inte har fullt kontroll över luftrummet och som ligger mycket närmare än Iran?

Hur hade det gått för Israel utan USA:s, Storbritanniens, Frankrikes, Saudiarabiens och Jordaniens hjälp vid första attacken?
Senast redigerad av balthazar5 2024-04-15 kl. 19:37.
2024-04-15, 19:32
Medlem
Citat:

Vilka arabstater skulle hjälpa Iran och varför?? Indien??
2024-04-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
För alla dom stolpskott som tror att arabvärlden kommer enas kring att krossa Israel och väst.. tänk igen.

https://www.jpost.com/middle-east/saudi-arabia-acknowledges-helping-defend-israel-against-iran-797201

Allt tyder på att även UAE varit Israel on ovan nämnda koalition behjälpliga före,under och efter Irans misslyckade attack.

Förövrigt fick den iranska ambassadören sig en hårtork igår i Jordanien vilket jag nämnt tidigare.

Vissa obekräftade uppgifter tyder även på att Saudi framförallt, ser terrordådet den 7/10 vilket understöddes av Iran, som en direkt attack från Iran mot de vänskapliga relationerna mellan Saudi och Israel.

Iran har väldigt få vänner. De flesta befinner sig inom den sk. ”Axis of evil”.
Dvs. Ryssland, Iran, Nordkorea med Kina och slaskspelare som tex Syrien i bakgrunden. Samtliga styrs av rena skurk-regimer som dom flesta hade fått det bättre med utan.

Det vore inte en dag för tidigt att deras lojalitet och kapacitet testas och aldrig tidigare har Israel fått denna goda möjligheten serverad.

"Axis of Evil" gänget är som taget ur en James Bond film. En brokig skara som egentligen inte har något gemensamt förutom att alla länder hatar dem. Inte ett enda land där som man har någon respekt för.

Men roligt med en motpol iallafall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in