2024-04-15, 21:29
Medlem
Enligt israeliska Channel 12 ska israeliska flygvapnet vara färdiga med förberedelserna inför deras svar mot Iran.
2024-04-15, 21:29
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag sätter mina slantar på Israel. 😁

Du var ju vurmat för israel sen dag ett och i vartenda tråd, varför skulle du då nu helt plötsligt svänga
2024-04-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men du skrev ju att det skulle lugna ner sig mellan Iran och Israel.... Du verkar ju inte vara så smart, som jag skrev.

Jag TROR att det lugnar ned sig.
Jag kan inte se in i framtiden….

Som svar på din fråga så gav jag dig ett scenario för om det lugnar ned sig och ett för om det eskalerar.

Förstod du inte det?
2024-04-15, 21:30
Medlem
Jag har fått information från en källa att Israel ska strategiskt bomba iranska oljeanläggningar.
2024-04-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Enligt israeliska Channel 12 ska israeliska flygvapnet vara färdiga med förberedelserna inför deras svar mot Iran.

Tror ni verkligen att de kommer genomföra ett anfall med flyg? Iran borde väl ha något luftförsvar ändå?
2024-04-15, 21:32
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loverboy69
Det är ett misslyckade i sig att världen ser det som ett misslyckande oavsett vad målet var.

Världens ledare i väst försöker rädda ansiktet på Israel så att de ska slippa stå för notan sedan om israel anfaller utan att tänka

Just nu är de i ett läge: kukmätartävling ich heder. Då måste man hitta på ursäkter.

Jag kan köpa den taktiken om den resulterar i fred
2024-04-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Kanske inte direkt för oss i väst, men de är nog rätt viktiga i Mellanöstern och Asien på många fronter. Världen är lite större än usa och israel du vet..

De är helt OBEFINTLIGT viktiga när det kommer till mänsklighetens framtid. Forskning, ekonomi och fredlig utveckling är _NOLL_

Allt de gör är för sin egens skull, ingen annans. Till skillnad från oss och USA.

Existensberättigande NOLL.
2024-04-15, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Hela världen utanför Israel sitter och väntar på om Israel skall starta massdödande av iranska barn också som mot barnen i Gaza.
Ingen kan göra något åt det över hela världen, inte ens eller väntat den senile Biden som sitter helt i klorna på judiska rådgivare i sin administration i Vita Huset.

Psykopaten Nethanjau styr världen från sin lilla remsa där vid Medelhavet i kraft av den judiska staten USA där de mäktiga semiterna har detta skenbart gigantiska land helt under sin kontroll.

Konflikten med Iran var styrd av Nethanjau genom Israels anfall på iranskt territorium och konsulat i Syrien och psykopaten räknade med iranskt "svar".
Och det kom, som dalande snöflingor över buffertländer. Detta visste psykopaten i Tel Aviv, naturligtvis,
Man vet att Irans flygande tunnor är medeltid mot amerikansk och israelisk spetsteknologi 2024.

Simsalabim! Fokus flyttas från Gaza och autist-juden kan fortsätta mörda en masse i Gaza utan att omvärlden säger något när nu Israel utsatts för massattack från Iran, där samtliga lågpresterande drönare och missiler inte ens nådde Israels jord...

Attans med! Israel lurade in Iran i ett krig precis som USA lurade in ryssland att invadera Ukraina.

Grattis till dumstruten!
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Med det uppenbara stöd som Israel har så kan man nog både slå tillbaka mot Iran samtidigt som man bekämpar Hamas, Hizbollah i Syrien eller Libanon och emellanåt leta efter drönare, raketer och robotar som iranstödda grupper i Irak eller Houthi’s påstår sig ha skickat mot Israel, utan att hitta något.

Det är bara olika huvuden av samma orm, alla attackerar lilla Israel emellanåt, år efter år och alla är uppbackade av mullaregimen i Iran.

Om det inte var tydligt innan så borde det vara det nu att om man inte slår tillbaka så har man kanske aldrig någon chans att överleva.
Jag ser dom uttalanden som gjorts som ett löfte om försvar av landet även om man inte får hjälp med attacker.

Israel borde ta den möjligheten även om det för vissa kan kännas som ett halmstrå.
Precis som du säger har dom kapaciteten att hantera flera antagonister samtidigt. Det jag syftade på rent specifikt var att Israel nu har en chans att dra sig ur Gaza och ändå behålla ansiktet, dels i inrikespolitiken men främst utrikespolitiskt.
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci

Vansinne, med tanke på att de mer eller mindre redan var kvitt. Israel vill ha en upptrappning, det är rätt så uppenbart med tanke på att de dessutom lönnmördade de iranska generalerna dessförinnan. Att Iran skulle besvara elden räknade de givetvis med, och nu kan de få trappa upp konflikten ytterligare trots hela världens avrådan. Allt enligt planen, förmodligen.
Medlem
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/tv-report-war-cabinet-decides-to-hit-back-forcefully-at-iran-for-saturdays-missile-and-drone-attack/

Det verkar som israel ändå planerar att svara rätt hårt.

”The war cabinet is scheduled to meet again tomorrow, the report notes, and Home Front command regulations have not been changed, indicating that an Israeli attack is unlikely to take place today.”

Ni som väntar på action ikväll kan nog sova nu.
Senast redigerad av aboutblanci 2024-04-15 kl. 21:37.
2024-04-15, 21:37
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Israel kommer att vedergälla och i vilken omfattning är i hög grad beroende på USA. Hittills har dock Netanyahu inte brytt sig särskilt mycket om vad "matmor" USA säger. Iran och Israel har f.ö. ingen gräns mot varandra så var skulle israeliska och iranska marktrupper mötas. Eller blir det ett krig där parterna försöker flygbomba varandra? I så fall tror jag att Israel har bättre och effektivare vapen.

Nja usa har baser i grannländer till iran, samt iran har en massa trupper (proxy) i samma länder så det är lätt att gå över gränsen till iran/israel, eller bara clasha i de länder de befinner sig i

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in