Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-15, 18:51
  #1
Medlem
Hej!

Min sambo har jobbat sedan den 31 november 2023 och fram tills BF (24 juli 2024) kommer han ha jobbat ihop 237 dagar. Då är det bara 3 dagar som saknas tills han kan få 80% av sin lön.
Kan han jobba ihop de resterande 3 dagarna EFTER födseln för att komma upp i 240-dagars gränsen och få inkomstbaserat föräldrapenning (även de första 180 dagarna) ?
Blir jo så jävla drygt om de 3 dagarna ska förstöra?? Skillnaden blir 4k/månad

mvh!
Citera
2024-04-15, 18:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Hej!

Min sambo har jobbat sedan den 31 november 2023 och fram tills BF (24 juli 2024) kommer han ha jobbat ihop 237 dagar. Då är det bara 3 dagar som saknas tills han kan få 80% av sin lön.
Kan han jobba ihop de resterande 3 dagarna EFTER födseln för att komma upp i 240-dagars gränsen och få inkomstbaserat föräldrapenning (även de första 180 dagarna) ?
Blir jo så jävla drygt om de 3 dagarna ska förstöra?? Skillnaden blir 4k/månad

mvh!


Nu killgissar jag men eftersom att det är FK som betalar ut föräldrapenningen så tror jag inte att det är möjligt att göra så som du undrar över. Är det 240 dagar som gäller så är det 240.

Varför måste din kille börja ta ut föräldraledighet direkt vid BF? Kan han inte ta ut semesterdagar vid BF och sen jobba dem där sista 3 dagarna när ni har kommit hem från BB?
Citera
2024-04-15, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Nu killgissar jag men eftersom att det är FK som betalar ut föräldrapenningen så tror jag inte att det är möjligt att göra så som du undrar över. Är det 240 dagar som gäller så är det 240.

Varför måste din kille börja ta ut föräldraledighet direkt vid BF? Kan han inte ta ut semesterdagar vid BF och sen jobba dem där sista 3 dagarna när ni har kommit hem från BB?
Han behöver inta ta ut föräldrapenningen precis efter BF men enligt F-kassan så står det att man ska ha samlat in 240-dagar tills BF. Såklart kan han ta den ut efter han samlar de 3 sista dagarna, men vet inte om man kan fortsätta samla de in EFTER födseln. Har iaf skrivit till F-kassan så ska se om det går. Annars så är det bara väldigt frustrerande, det är jo precis som du sa att han behöver jo inte ta ut föräldrapenning PRECIS efter barnet föds. Men ja, de har sina jävla krångliga regler.
Citera
2024-04-15, 20:06
  #4
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Hej!

Min sambo har jobbat sedan den 31 november 2023 och fram tills BF (24 juli 2024) kommer han ha jobbat ihop 237 dagar. Då är det bara 3 dagar som saknas tills han kan få 80% av sin lön.
Kan han jobba ihop de resterande 3 dagarna EFTER födseln för att komma upp i 240-dagars gränsen och få inkomstbaserat föräldrapenning (även de första 180 dagarna) ?
Blir jo så jävla drygt om de 3 dagarna ska förstöra?? Skillnaden blir 4k/månad

mvh!


Håll ihop i tre dagar?

"Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen"

Om den blir försenad så måste dom väl räkna om eller?

Ja skillnaden blir stor.

Det är därför man bör tänka efter innan man skaffar barn.
Jag förstår om du anser att det jag skriver är hårt men så är det.
Ett barn är ett enormt stort ansvar.

Ditt barn kommer efter barn och studiebidrag kosta er... 1 622 000 kronor.

"Siffrorna är utifrån Swedbanks beräkningar över vad barn kostar 2024. Kostnaden inkluderar nödvändiga kostnader som mat och kläder, fritidsintressen, månadspeng, utrustning till hemmet, kostnad för större bostad, barnomsorg och föräldraledighet med mera."

https://www.swedbank.se/privat/livet...foraldrar.html
Barn är inte billiga i drift.
Citera
2024-04-15, 20:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Håll ihop i tre dagar?

"Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen"

Om den blir försenad så måste dom väl räkna om eller?

Ja skillnaden blir stor.

Det är därför man bör tänka efter innan man skaffar barn.
Jag förstår om du anser att det jag skriver är hårt men så är det.
Ett barn är ett enormt stort ansvar.

Ditt barn kommer efter barn och studiebidrag kosta er... 1 622 000 kronor.

"Siffrorna är utifrån Swedbanks beräkningar över vad barn kostar 2024. Kostnaden inkluderar nödvändiga kostnader som mat och kläder, fritidsintressen, månadspeng, utrustning till hemmet, kostnad för större bostad, barnomsorg och föräldraledighet med mera."

https://www.swedbank.se/privat/livet...foraldrar.html
Barn är inte billiga i drift.

Såklart är barn inte billiga. Nu blev det som det blev och vi kommer fortfarande klara oss utan den här 80% men det blir helt enkelt mindre pengar till barnet. Typiskt att det ska vara några par dagar till skillnad xd Ändå att man kan endast samla dagarna fram till beräknade födseln är fan konstigt, enligt mig iaf. Blir så jävla frustrerad på det hela med föräldrapenning, de ska jo också skatta den förresten vilket är jo en självklarhet men ändå xD T.ex om man har lägstanivå inkomst så får man knappast 7,500kr/månad (om man är 100% ledig mån-sön) och så tar staten en bit av kakan som landar en på kanske 5,000kr beroende på skattesatsen man har. Helt jävla bissart
Citera
2024-04-15, 20:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Såklart är barn inte billiga. Nu blev det som det blev och vi kommer fortfarande klara oss utan den här 80% men det blir helt enkelt mindre pengar till barnet. Typiskt att det ska vara några par dagar till skillnad xd Ändå att man kan endast samla dagarna fram till beräknade födseln är fan konstigt, enligt mig iaf. Blir så jävla frustrerad på det hela med föräldrapenning, de ska jo också skatta den förresten vilket är jo en självklarhet men ändå xD T.ex om man har lägstanivå inkomst så får man knappast 7,500kr/månad (om man är 100% ledig mån-sön) och så tar staten en bit av kakan som landar en på kanske 5,000kr beroende på skattesatsen man har. Helt jävla bissart
Det är väl inte bisarrt, att föräldrar ens FÅR pengar av oss andra ska du vara glad över. Vi har dessutom bland världens mest generösa system för föräldrapenning, så klaga inte.
Citera
2024-04-15, 20:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Hej!

Min sambo har jobbat sedan den 31 november 2023

November har bara 30 dagar…
Citera
2024-04-15, 20:35
  #8
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Såklart är barn inte billiga. Nu blev det som det blev och vi kommer fortfarande klara oss utan den här 80% men det blir helt enkelt mindre pengar till barnet. Typiskt att det ska vara några par dagar till skillnad xd Ändå att man kan endast samla dagarna fram till beräknade födseln är fan konstigt, enligt mig iaf. Blir så jävla frustrerad på det hela med föräldrapenning, de ska jo också skatta den förresten vilket är jo en självklarhet men ändå xD T.ex om man har lägstanivå inkomst så får man knappast 7,500kr/månad (om man är 100% ledig mån-sön) och så tar staten en bit av kakan som landar en på kanske 5,000kr beroende på skattesatsen man har. Helt jävla bissart

Jag håller med dig om en sak.. beräknad födelse...
Vilken idioti.. jo för att allt är fyrkantigt.

Kvinnor kan föda för tidigt och de kan föda försent...

Och då ska den andra partnern drabbad... det är diskriminering både mot män och kvinnor (som kan vara den andra parten).

Jag förstår helt din frustration... och jag har absolut medkänsla med dig i saken.
Sverige är ju dock jävligt fyrkantigt.. på gott och ont... i detta fallet så drabbar det dig och din man..
Tragiskt.
Citera
2024-04-15, 20:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
November har bara 30 dagar…

Haha där har du mig. Tänkte på december när jag skrev detta...
Citera
2024-04-15, 20:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Jag håller med dig om en sak.. beräknad födelse...
Vilken idioti.. jo för att allt är fyrkantigt.

Kvinnor kan föda för tidigt och de kan föda försent...

Och då ska den andra partnern drabbad... det är diskriminering både mot män och kvinnor (som kan vara den andra parten).

Jag förstår helt din frustration... och jag har absolut medkänsla med dig i saken.
Sverige är ju dock jävligt fyrkantigt.. på gott och ont... i detta fallet så drabbar det dig och din man..
Tragiskt.
Kanske om ungen kommer senare får han jobba in sina sista 3 dagar xd
Citera
2024-04-15, 20:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenzapill
Haha där har du mig. Tänkte på december när jag skrev detta...

Kunde inte låta bli!

Ska du göra kejsarsnitt eftersom du vet datumet så exakt?
Citera
2024-04-15, 20:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Kunde inte låta bli!

Ska du göra kejsarsnitt eftersom du vet datumet så exakt?

Det är inte planen, vill helst föda vaginalt. När de gör ultraljud så får man ett "exakt" datum för födseln genom någon algoritm eller så. Men som man ser så tar f-kassan detta datumet väldigt seriöst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback