Citat:
Det beror helt på omständigheterna. Om du skjuter en obeväpnad inbrottstjuv som inte ens hotat dig så åker du sannolikt dit på det, även om du tycker det var befogat. Om du skjuter någon som går till våldsamt angrepp mot dig så kommer du med stor sannolikhet att frias.
Det är din tolkning, men så är det inte riktigt, det räcker med att någon hotar dig med våld som för dig förefaller vara dödligt för att du själv ska kunna ta till motsvarande våld. Eller om du kommer annan till undsättning när denne utsätts för sådant våld.
Jag kan dock hålla med om att det inte alltid är uppenbart hur en domstol kommer att bedöma ditt sekundsnabba beslut när de ältat det i dagar...
Personligen anser jag att man kan skärpa rätten att försvara sitt hem, men för det krävs kanske inte att man tillåter folk att skaffa skjutvapen för självförsvar. I de flesta länder där det finns mycket vapen i omlopp så ökar snarare våldet och antalet våldsoffer.
Det är din tolkning, men så är det inte riktigt, det räcker med att någon hotar dig med våld som för dig förefaller vara dödligt för att du själv ska kunna ta till motsvarande våld. Eller om du kommer annan till undsättning när denne utsätts för sådant våld.
Jag kan dock hålla med om att det inte alltid är uppenbart hur en domstol kommer att bedöma ditt sekundsnabba beslut när de ältat det i dagar...
Personligen anser jag att man kan skärpa rätten att försvara sitt hem, men för det krävs kanske inte att man tillåter folk att skaffa skjutvapen för självförsvar. I de flesta länder där det finns mycket vapen i omlopp så ökar snarare våldet och antalet våldsoffer.
Det är inte min tolkningen utan det är vad rättsfall visar. Det räcker inte med att en inkräktare har trängt in sig i huset och sannolikt är beväpnad. Du måste invänta angreppet mot dig för att få svara med samma typ av angrepp, men att invänta ett angrepp från en yrkeskriminell innebär att du är död eller så skadad att du inte hinner försvara dig.
Sveriges restriktiva rätt till självförsvar och att beväpna sig är bra i ett samhälle där polisen klarar av sin roll. Men i dagens laglösa Sverige måste medborgarna få långt större rättigheter att både beväpna sig och att döda angripare. Speciellt i fall som intrång i hemmet, man ska då inte ens behöva förklara sig.