Citat:
Det finns studier gjorda för polisen i USA som visar att man måste ha ett stort avstånd till en angripare som är beväpnad med kniv även om man själv har pistol. Man måste alltså skjuta i tidigt skede för att ha en chans att klara sig men som rättsfallen i Sverige visar får man inte göra det.
Svensk rättspraxis måste anpassas efter dagens situation i Sverige, hotbilden är en helt annan idag än för 20 år sedan och polisen har kapitulerat. Då måste medborgarna få långtgående rätt att skjuta först och fråga sedan, det finns inte tid till det motsatta.
Svensk rättspraxis måste anpassas efter dagens situation i Sverige, hotbilden är en helt annan idag än för 20 år sedan och polisen har kapitulerat. Då måste medborgarna få långtgående rätt att skjuta först och fråga sedan, det finns inte tid till det motsatta.
Ja, polisiärt och militärt förstår man att utnyttja distansen och INTE släppa in ett hot "för" nära.
När det gäller just elhandvapen som används av civila blir det då helt okonsekventa resonemang , här är ett:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VRAvGd/mord-eller-sjalvforsvar--det-ar-fragan
Citat:
och nu pratar vi en människa som tidigare utövat våld, tar sig hem till skytten, beväpnad, med kniv.
Nu spekulerar jag, men hade han verkligen fått det straffet om han slagit ihjäl honom med en golfklubba i exakt samma läge?
Knappast, påstår jag
Knappast, påstår jag
Det är ganska tydligt att det är oerhört svårt att få rätt om du använder ett skjutvapen.
Det är, som du säger, ett nytt landskap i Sverige på 2020-talet.
Svenskarna säger att "svensk nödvärnslagsstiftning" är tillräcklig, och ger stort utrymme för nödvärn.
Jag håller inte med.
Oavsett måste man sluta se just eldhandvapen som någonting helt annat än alla andra vapen och/eller tillhyggen.
Svensken har blivit helt låst i att eldhandvapen bara är något som antingen kriminella ELLER polisen använder.
När en helt vanlig person, den absoluta MAJORITETEN använder det, blir det TILT ERROR.
Citat:
Och detta är i HEMMET!!
Med någon som bryter sig in, beväpnad, skall det ens vara en frågeställning?
Med någon som bryter sig in, beväpnad, skall det ens vara en frågeställning?
Att man inte ens får ha vare sig tårgas, eller batong som civil, tja, jag vet fan inte vad jag skall säga..
Men i ett land där en icke oansenlig del av befolkningen anser att eventuella brottsoffer inte skall ESKALERA saker genom att själva beväpna sig ens med "less lethal" så är det vad det är.
Dom får väl helt enkelt dö.
Senast redigerad av scoremax 2024-04-16 kl. 07:10.
Senast redigerad av scoremax 2024-04-16 kl. 07:10.