2024-04-15, 18:45
Medlem
Smäller det ikväll tror ni? Israel verkar ha bestämt sig nu helt. Frågan är väl omfattningen, kanske bombar dem Irans ambassad i något annat land.

https://www.axios.com/2024/04/15/israel-iran-attack-missiles-retaliation

"Israeli Minister of Defense Yoav Gallant told Defense Secretary Lloyd Austin Sunday that Israel has no choice but to respond to the unprecedented missile and drone attack launched by Iran over the weekend, a U.S. official and another source briefed on the call told Axios."
2024-04-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Hur många drönare har Iran på lager?

Deras drönare är i stort sett irrelevanta, studenterna på KTH kan skapa bättre drönare. Deras missiler är ett större problem men inte ens dem funkar.
2024-04-15, 18:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag ser inte dig som en seriös användare.
Men för mig verkar nedslagen styrkta. Vi vet också om aktiviteterna på FB många gånger handlar om andra saker.

https://youtu.be/Ok42KtgbFAo?si=4g0nypmwb62SK2a2
Nedslag är styrkta men inte var och om de gjorde nån skada. Väntar fortfarande på satellitbilder som visar skador. Att du nöjer dig med dessa YT klipp som bevis för att nedslagen träffade där de skulle, visar på hur oseriös du är.
2024-04-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Dessa detonerade inte i öknen. Snart får du också veta.

Hur länge ska du leva i självförnekelse att alla skrattar åt Iran och dig? Attacken var det största fiaskot sen Iran råkade skjuta ner sitt egna passagerarplan.
2024-04-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Jag är ledsen, men judebluffen har fått sig en törn.

Gråt att dina hjältar misslyckades totalt. 1% av robotarna nådde sitt mål, 100% av Israels robotar kommer nå sitt mål.
2024-04-15, 18:50
Medlem
Citat:
Iran försöker nu få det att framstå som att attacken natten mot söndag mest var en kraftfull markering, som inte var avsedd att egentligen orsaka så mycket skada.

Det känns som en efterhandskonstruktion. Detta var ett massivt anfall, tro inget annat, med landets viktigaste offensiva vapensystem, ballistiska robotar, kryssningsrobotar, drönare.

När Ryssland inledde sin invasion av Ukraina den 24 februari 2022 så satte ryssarna in mellan 160 och 200 missiler, både ballistiska- och kryssningsmissiler.

Iran anföll Israel med 30 kryssningsrobotar, 120 ballistiska missiler och 170 drönare. Det är på ungefär samma nivå
.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/vad-gor-iranierna-nar-missilerna-inte-racker/

Iran använde ungefär samma mängd missiler och skit som Ryssen använde i början av invasionen av Ukraina.

Och man lyckades inte bättre än så här, en skadad muslimsk flicka

Vilket fiasko!
2024-04-15, 18:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Nja, det har dock gett Israel möjlighet att förhandla med USA att lätta upp på kritiken ang Palestina, så de får mer utrymme att göra vad som behövs där. Det är jättebra i sig ju. Och om Iran åter igen skulle få för sig att göra något dumt, kommer USA och Israel ha fullständig moralisk rätt att göra vad som behövs med Iran också.

Detta innebär att Iran nog bara kommer att kunna titta på och inte göra något framöver. Ja, om inte Israel skiter i det blå skåpet och raserar alla fördelarna nu bara.
Ja, min tanke är att det beslutet ger ett litet plus i kanten för Israel inför fortsättningen. Både hos Biden och hos kritiker i andra länder. Jag räknar med att de ändå genomför rensningen av Rafah efter en förmodad motattack på Iran, men det vore liksom "lite väl" med båda grejerna på en gång. Kanske måste de dessutom pausa i Gaza och fokusera på Iran ett tag.

2024-04-15, 18:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det var redan uppskjutet men där man använde filmridån att en attack var nära förestående. Får vi gratulera den palestinska motståndsrörelsen?
Med benägen hjälp från Iran, kanske.

Jag tror som sagt att det ändå blir av, men att Israel inte kan både fullfölja sina planer för Rafah och rage:a mot Iran på samma gång.
2024-04-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Med benägen hjälp från Iran, kanske.

Jag tror som sagt att det ändå blir av, men att Israel inte kan både fullfölja sina planer för Rafah och rage:a mot Iran på samma gång.

"Ragear" de mot Iran kommer de nog ändå få fullt upp på många fronter. Men skönt för folket i Rafah, en liten vila i helvetet.
2024-04-15, 19:02
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufickmalware
Gråt att dina hjältar misslyckades totalt. 1% av robotarna nådde sitt mål, 100% av Israels robotar kommer nå sitt mål.
Vart i Iran planerar man på att attackera tror ni. Teheran?
2024-04-15, 19:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janedoe88161
"Ragear" de mot Iran kommer de nog ändå få fullt upp på många fronter. Men skönt för folket i Rafah, en liten vila i helvetet.
Mm, absolut. Ska man vara cynisk är det dessutom bäst för dem politiskt att göra en paus i Gaza om de bestämmer sig för att slå tillbaka mot Iran. Det är ju ett antal ledare nu som ber Israel att inte eskalera.
2024-04-15, 19:03
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Men det är britterna som drar i taktpinnen över hur USA ska agera.

Britterna ger order och USA följer dem.

Det skulle vara fint med en atombomb över London.
Ska det fällas atombomb då väljer jag hellre Iran..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in