2024-04-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, eller om en vapenägare skjuter någon när han anfalls i hemmet där han har rätt att ha vapnet. Någon som följer de lagar som reglerar vapeninnehav har dock svårt att alls använda vapnet i självförsvar. Det måste vara inlåst i vapenskåp med slutstycket på annan plats. Vapnet får nog inte heller vara laddat. Så inte lätt att få fram det och ladda i en akut situation... Detta såklart då privat vapeninnehav i Sverige inte är inriktat på självförsvar...

Jo, men det jag menar är att om man har vapenlicens så får man ju använda vapnet på det sätt som man fått licensen för. Om man t.ex. har licens för att man brukar jaga älg när det är säsong så får man givetvis ha med sig vapnet under älgjakten i skogen, fullt monterat, laddat, osäkrat och skjutklart när man sitter där och väntar på att en älg dyker upp tänker jag. Håller man på med pistolskytte får man ha det så när man är på skyttebanan och håller på och skjuter. Man får givetvis transportera vapnet till och från också, men då antar jag att vapnet skall vara säkrat och oladdat osv.
Citera
2024-04-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Skjutkungörelsen finns:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-196984-om-polisens-anvandning-av_sfs-1969-84/

Behandlar bara nödvärn som en referens till BrB 24:1.

Citat:
1 § Föreligger rätt till nödvärn enligt 24 kap. 1 § brottsbalken, får polisman använda skjutvapen för att avvärja svårare våld mot polismannen själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant våld.

Att bara poliser får skjuta i nödvärn gällande dem kan man möjligen dra dessa slutsatser av...

Att poliser ses som viktigare än gemene man, och därför har vidare rätt till självförsvar än allmänheten.

Att poliser utför ett så viktigt arbete att de bör ha rättigheten att skjuta för att skydda sig själva.

Men mera troligt....

Att poliser tros oftare hamna i farligare situationer än gemene man.

Att poliser har rätt att skjuta i självförsvar eftersom de redan är beväpnade och förhoppningsvis har adekvat träning gällande att använda vapnet.

Trots detta så är det inte helt självklart att endast poliser borde ha rätten att försvara sig med skjutvapen ute i samhället... Detta då situationen har blivit farligare för gemene man, och det finns inget annat vapen som är likvärdigt om någon drar pistol mot någon.
Citera
2024-04-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men det jag menar är att om man har vapenlicens så får man ju använda vapnet på det sätt som man fått licensen för. Om man t.ex. har licens för att man brukar jaga älg när det är säsong så får man givetvis ha med sig vapnet under älgjakten i skogen, fullt monterat, laddat, osäkrat och skjutklart när man sitter där och väntar på att en älg dyker upp tänker jag. Håller man på med pistolskytte får man ha det så när man är på skyttebanan och håller på och skjuter. Man får givetvis transportera vapnet till och från också, men då antar jag att vapnet skall vara säkrat och oladdat osv.

Jo, och det kan kanske vara en "lucka i lagen" som kan ge en vanlig person rätt att ofta ha med sig ett skjutvapen i bilen? Hur kan polisen motbevisa han ska till skyttebanan, åtminstone om det är en vardag och den har öppet? I för sig får kanske inte vapnet vara fullt monterat och laddat under transporten, men vad är påföljden om det inte är det?

Ytterligare en fundering... Det finns väl ingen lag som säger att någon som skjuter på skytteklubb måste äga en bil? Hur tar sig personen dit med vapnet om han eller hon går eller cyklar?
Senast redigerad av Snobird 2024-04-15 kl. 10:31.
Citera
2024-04-15, 10:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
I de fall polisman får använda dödligt våld i självförsvar skulle detsamma gälla envar.
Skillnaden är att allmänheten normalt ej har tillstånd att bära skjutvapen.

Citat:
Va? Nej, rätten till själförsvar omfattar envar (alltså alla, även de som ej är poliser).

Det är rätten att inneha skjutvapen som är begränsad och rätten att bära skarpladdade sådana på allmän plats än mer.
Två olika frågor.

Citat:
Nej exakt. Det är två olika frågor.

Nollfemnollfem har rätt, tråden är lite spretig däremot.
Citera
2024-04-15, 10:40
Avstängd
Citat:
Ja, funderar man lite på det så uppkommer frågan...

Om vi kollar på några av de enda i Sverige som faktiskt har rätt att skjuta, alltså polisen... En polis får skjuta ibland för att stoppa en brottsling eller hindra att allmänheten skadas. Fast poliser får också skjuta i självförsvar, och det är där kopplingen till vanliga medborgare kommer in i bilden.

Kommer någon mot en ensam polis med dragen pistol eller kniv i högsta hugget, så har han eller hon "rätt" att skjuta. En polis som skjuter i en sådan situation kommer åtminstone inte att dömas, oavsett vad som hände med brottslingen.

Så frågeställning är egentligen... Varför ska bara poliser ha rätt att skjuta i självförsvar? Vanliga människor som inte är brottsbelastade hade också känt sig tryggare med en pistol. Såklart kan man tycka det inte skulle behövas, men samhället har blivit farligare. En vanlig person hade också i de flesta fall heller inte inte skjutit någon om han eller hon inte känt sig allvarligt hotad.

Så vad tycker ni? Bör enbart poliser få bära bära pistol och skjuta i självförsvar, eller borde alla få det? Varför ska bara poliser ha den rätten... Alltså att skjuta i självförsvar?
Ja. Alla laglydiga icke kriminella bör få, efter mental utvärdering samt utbildning.
Senast redigerad av Jumpjet 2024-04-15 kl. 10:44.
Citera
2024-04-15, 10:48
Avstängd
Citat:
Jo, eller om en vapenägare skjuter någon när han anfalls i hemmet där han har rätt att ha vapnet. Någon som följer de lagar som reglerar vapeninnehav har dock svårt att alls använda vapnet i självförsvar. Det måste vara inlåst i vapenskåp med slutstycket på annan plats. Vapnet får nog inte heller vara laddat. Så inte lätt att få fram det och ladda i en akut situation... Detta såklart då privat vapeninnehav i Sverige inte är inriktat på självförsvar...
Får magasin inte vara laddade? Ska man begöva stå o ladda skiten varje gång man ska till ksytteklubben?
Citera
2024-04-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Får magasin inte vara laddade? Ska man begöva stå o ladda skiten varje gång man ska till ksytteklubben?

Jag har faktiskt ingen koll...
Citera
2024-04-15, 11:04
Medlem
Citat:
I de fall polisman får använda dödligt våld i självförsvar skulle detsamma gälla envar.
Skillnaden är att allmänheten normalt ej har tillstånd att bära skjutvapen.

I teorin ja men i praktiken är självförsvarsrätten väldigt svag för privatpersoner. Domstolen gör alltså helt andra bedömningar om det är en polisman eller en civilperson som använder våld i självförsvar.

Borde vara mer som i USA, om någon tar sig in i din bostad har du rätt att skjuta först och fråga sedan.
Citera
2024-04-15, 11:09
Avstängd
Citat:
Jag har faktiskt ingen koll...
nähä...
Citera
2024-04-15, 11:10
Medlem
Man borde få skjuta poliser.

Jävla pack är vad dom är.
Citera
2024-04-15, 11:16
Medlem
Citat:
Jo, och det kan kanske vara en "lucka i lagen" som kan ge en vanlig person rätt att ofta ha med sig ett skjutvapen i bilen? Hur kan polisen motbevisa han ska till skyttebanan, åtminstone om det är en vardag och den har öppet? I för sig får kanske inte vapnet vara fullt monterat och laddat under transporten, men vad är påföljden om det inte är det?

Ytterligare en fundering... Det finns väl ingen lag som säger att någon som skjuter på skytteklubb måste äga en bil? Hur tar sig personen dit med vapnet om han eller hon går eller cyklar?

Däremot så blir det lite underligt ifall du bor 2km norr om skyttebanan och påträffas i city 5km norr om ditt hem med vapnet. Dessutom tänker jag mig att vapnet inte skall vara skjutklart när det transporteras.

Påföljden blir väl enligt knivlagen tänker jag mig. Det rör sig ju om att du bär ett vapen på allmän plats vilket det är knivlagen tar sikte på (olaga vapeninnehav är att inneha licenspliktigt vapen som man inte har licens för - vilket alltså inte blir aktuellt).
Citera
2024-04-15, 11:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Alla som har vapen har rätt att försvara sig med vapnet om det behövs. Frågan är istället om "vanliga människor" bör få bära vapen på allmän plats och vilka "vanliga människor" som ska ha tillgång till vapen.

Själva skjutandet i självförsvar är redan tillåtet oavsett om du har ett lagligt eller olagligt vapen och oavsett var du använder det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in