2024-04-14, 13:30
Medlem
Slavokias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Genuin var ordet Är väl bara servitutet eller hur man säger, som de tar betalt för.

Det roliga också är att det freudianskt står att sjöboden är i havet. Ja, för snart är den det
Det är också 1 km till havet, men man beskriver det som närmare än så.
Arrende på 2700kr/ år och kontaninsatsen är 29250:-
Folk(och mäklare) saknar skam.

Nä, då tror jag hellre att jag köper en lyxig badhytt i fräcka färger där man kan sitta och dricka en kopp kaffe utanför för ungefär samma pris.
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-1rum-ystad-sandskog-ystads-kommun-badhytt-c73-21304154
Citera
2024-04-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
"vi hörde att du gillar källare så vi gav din källare en källare" eller på mäklarspåk: etagélägenhet i New-York vibe.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/stockholm/ostermalm/banergatan-39/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Man får ju ändå påstå att det är hyfsad rabatt jämförs med riktiga lägenheter i området, halva priset per kvm
Citera
2024-04-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slavokia
En fallfärdig sjöbod där ena långsidan buktar utåt och de sammanlagda 40 kvm är till för en båt och med en liten kur, ett pyttelitet rum, fastbyggd med sjöboden där man kan ansluta till kommunalt vatten, avlopp och el.
Det ser också ut att översvämmas här varje vår.
195. 000:- tar ägaren ut för det mäklaren beskriver som Unik möjlighet att förvärva en genuin sjöbod i havet och kallar allt för "fritidshus" och säljer det med att man slipper klippa gräs och buskar.
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-1rum-karlholmsbruk-tierps-kommun-sjobod-15-21310180

Men det är väl snarare ett båthus än en sjöbod?

Wikipedia:

Båthus är en byggnad avsedd som väderskydd för sjösatta båtar. Ofta står båthuset på bryggkistor, alternativt på pålar och har en infart i gaveln. Byggnader på land avsedda för förvaring av båtar eller båttillbehör benämnes lämpligen båtskjul eller sjöbod.
Citera
2024-04-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slavokia
Det roliga också är att det freudianskt står att sjöboden är i havet. Ja, för snart är den det
Det är också 1 km till havet, men man beskriver det som närmare än så.
Arrende på 2700kr/ år och kontaninsatsen är 29250:-
Folk(och mäklare) saknar skam.

Nä, då tror jag hellre att jag köper en lyxig badhytt i fräcka färger där man kan sitta och dricka en kopp kaffe utanför för ungefär samma pris.
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-1rum-ystad-sandskog-ystads-kommun-badhytt-c73-21304154
Håller med.
Ja de där badhytterna är ett märkligt och dyrt fenomen. Reglerna för badhytter gör att jag tycker en rejäl badhandduk att byta om under och portabelt strandtält är bättre alternativ, men då måste du orka bära dina pinaler till stranden. Jaja okejrå det kan vara praktiskt men bara om priset var minst en nolla mindre.
Citera
2024-04-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Wikipedia:

Båthus är en byggnad avsedd som väderskydd för sjösatta båtar. Ofta står båthuset på bryggkistor, alternativt på pålar och har en infart i gaveln. Byggnader på land avsedda för förvaring av båtar eller båttillbehör benämnes lämpligen båtskjul eller sjöbod.
Sjöboden är väl den delen med blå väggar.
Citera
2024-04-14, 13:44
Medlem
Slavokias avatar
Citat:

Wikipedia:

Det verkar vara underordnat att det är ett båthus. Man säljer det alltså som en sjöbod och bostadstypen beskriver man i annonsen som "fritidshus".
https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-1rum-karlholmsbruk-tierps-kommun-sjobod-15-21310180
Citera
2024-04-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Sjöboden är väl den delen med blå väggar.

Ja! Den missade jag
Citera
2024-04-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ja! Den missade jag
Lätt hänt, det var dåligt fotat. Jag tycker hela bygget ser så pass fallfärdigt ut att en tändsticka vore enklaste lösningen och sen bygga nytt.
Citera
2024-04-14, 21:17
Medlem
cosmic_dancers avatar
Udda och udda men väl en studie i genomgående smaklös inredning. Allt ska antagligen se lyxigt ut men det ser enbart tacky ut.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-centralt-norrkopings-kommun-s-t-persgatan-39-20501457
Citera
2024-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Udda och udda men väl en studie i genomgående smaklös inredning. Allt ska antagligen se lyxigt ut men det ser enbart tacky ut.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-centralt-norrkopings-kommun-s-t-persgatan-39-20501457
1.9m låg den andra 94kvm lägenheten ute för i höstas.

Fanns ju vissa häftiga personliga ägodelar, typ barnsängarna. Men det är ju inte direkt svårt att identifiera syriska hemmet.
Citera
2024-04-15, 09:46
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
1.9m låg den andra 94kvm lägenheten ute för i höstas.

Fanns ju vissa häftiga personliga ägodelar, typ barnsängarna. Men det är ju inte direkt svårt att identifiera syriska hemmet.

Den andre, har det varit flera sådana här i norrköping?

Vetifan om barnsängarna. Dels är det så könsstereotypt och sen är det enligt mig onödiga kostnader för något barnet enbart kommer kunna ha ett par år och som sedan kommer vara svårsålt. Bättre med en helt vanlig "växasäng" från ikea och den köpa vanlig 90-120 säng som barnet kommer kunna ha även i tonåren. Var även väldigt mycket tingeltangel i barnrummen.

Ja ett typiskt syrianskt hem, skall se ut som ett palats för en arabisk shejk/prins.
Citera
2024-04-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Det enda rätta för alla involverade och framförallt för att rädda nästa stackars 10-åring som hamnar där nere är att föreningen köper ut ägaren och gör om lägenheten till bastu, syhörna och cykelförråd för föreningen.

Den kommer säkert att säljas, men jag förstår mig verkligen inte på valet att köpa denna källare. Du kan få en riktig 4:a för liknande pris på Gärdet vilket inte ligger inte särskilt långt borta. Men antar att det kan säljas till någon som verkligen "måste" bo på Östermalm med familjen.

Men hur roligt blir det för barnen att bo i en källare och känna sig som fattigaste barnen i klassen.
Senast redigerad av trickget 2024-04-15 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in