2024-04-14, 19:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Vem är Gud?
Och vilken nytta gör denne/hen/han/hon?
Gud är den som alltid har funnits och som givit dig gåvan att finnas till och som låter dig uppleva en tillvaro på jorden. Han är också den ende som kan utsläcka din möjlighet att finnas till och han låter inte din jordiska kropp dö förrän då han bestämmer det.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- Säljas icke två sparvar för en skärv? Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja. — Matteus 10:28-29

Guds rike finns i en övre värld inom oss, medan i vår undre värld är Satan furste.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44

Jesus lät sig födas och dödas för att ge oss ett budskap om vår världs förgänglighet och om Guds vilja med oss människor.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21
Citera
2024-04-14, 19:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaha.
Och du vet tydligen fortfarande inte hur man argumenterar.
Om du anser att det jag skrev inte stämmer så motbevisa det i så fall i stället för att bara skriva fantasier om en riktig diskussion när du helt uppenbarligen inte vet vad en verklig diskussion är. Du visar i alla fall inte på något sätt i något som helst av dina inlägg här att du skulle veta det.

Och du är tydligen helt nöjd med att det står fel i den svenska Bibeln.
Du invänder alltså inte mot Bibelns ofelbara grundtext.
Bra!
Citera
2024-04-14, 19:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du kunde alltså inte ge belägg från Bibeln för ditt påstående och ljög alltså bara ur skägget.
Du talar om paradiset som om det vore en plats på jorden man kan besöka idag. Men du kan inte utröna var det ligger. I stället börjar du spöka runt men din okunskap som om den skulle göra att Bibeln har fel.
Citera
2024-04-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du talar om paradiset som om det vore en plats på jorden man kan besöka idag. Men du kan inte utröna var det ligger. I stället börjar du spöka runt men din okunskap som om den skulle göra att Bibeln har fel.

Väldigt lätt att skapa fantasifoster kring ställen som inte existerar rent materialistiskt. Man kan hävda mycket utan att behöva förklara sig. Slänga sig med diffusa parenteser ur en gammal bok ist.
Citera
2024-04-14, 21:04
Medlem
Traveller7s avatar
Jag kan naturligtvis inte hitta nån anledning till att inte tro.
Nu när jag fått smaka på det goda som han kan ge. Som han är. Och ger till dem som vill ha Herrens goda.

Han helar. Det finns en helhet.
En skönhet i Gud.

Han kanske tillochmed kan göra mig hel. Han är min helhet. Det hoppas vi på.

Det jag kan se. Hoppas på.
Jag känner mig som 1,5 av en helhet eller 2,5 av 3 om 3 är 1.
Hmm. Men han kan ge mig lugn och ro till slut bekväm.
Citera
2024-04-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Jag kan naturligtvis inte hitta nån anledning till att inte tro.
Nu när jag fått smaka på det goda som han kan ge. Som han är. Och ger till dem som vill ha Herrens goda.

Han helar. Det finns en helhet.
En skönhet i Gud.

Han kanske tillochmed kan göra mig hel. Han är min helhet. Det hoppas vi på.

Det jag kan se. Hoppas på.
Jag känner mig som 1,5 av en helhet eller 2,5 av 3 om 3 är 1.
Hmm. Men han kan ge mig lugn och ro till slut bekväm.

Eh sluta ljug. Du snackar för dig själv.
Se dig om lite i världen..
Kanske skulle varit en fördel en HEL dag någon gång åtminstone åt ALLA!
Men det vill ni inte höra.
Citera
2024-04-14, 21:40
Medlem
Man ska inte bli hotad för att man inte tror på gud eller inte fattar allt heller. Vilket man blir.
Jag förstår inte intresset för andra planeter när de bajsar folk i huvudet varje dag.
Är man inte fientlig ska man inte behöva stå ut med årslånga dygnet runt projekt för att sabotera.
Ni tror på någon saga som inte finns.
Skäm inte ut er om ni inte vet vilka som besöker oss åtminstone så andra slipper skämmas för hittepå sagor.
Citera
2024-04-14, 22:34
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Han som har all makt. Vad människor kallar honom för betyder mindre. Vad de säger om Gud behöver inte vara rätt.

Jaha.
Hur vet man att just DEN guden man tillber har all makt?
Citera
2024-04-14, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Jaha.
Hur vet man att just DEN guden man tillber har all makt?

Om det finns en Gud och denna har makt varför använder han den så inte till att göra goda saker här på jorden som att hjälpa barn i nöd etc. ???????
Citera
2024-04-14, 22:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Om det finns en Gud och denna har makt varför använder han den så inte till att göra goda saker här på jorden som att hjälpa barn i nöd etc. ???????
Gud gör sin egen vilja och han vill att vi ska hjälpa barn i nöd och hjälpa varandra. Men vi gör oftare djävulens vilja och lever på ett sätt som kommer att få ett hemskt slut.

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22
Citera
2024-04-14, 22:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Man ska inte bli hotad för att man inte tror på gud eller inte fattar allt heller. Vilket man blir.
Jag förstår inte intresset för andra planeter när de bajsar folk i huvudet varje dag.
Är man inte fientlig ska man inte behöva stå ut med årslånga dygnet runt projekt för att sabotera.
Ni tror på någon saga som inte finns.
Skäm inte ut er om ni inte vet vilka som besöker oss åtminstone så andra slipper skämmas för hittepå sagor.
Det finns en som kan hjälpa dig men dina fiender och du tycks anse att han inte finns.
Citera
2024-04-14, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud gör sin egen vilja och han vill att vi ska hjälpa barn i nöd och hjälpa varandra. Men vi gör oftare djävulens vilja och lever på ett sätt som kommer att få ett hemskt slut.

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Om Gud finns varför hjälper han då inte barn som håller på att dö i cancer?

Vi kan inte själv göra det.

Anledningen till detta kanske är att Gud inte finns. Gud tillåter även elaka människor att komma i himmlen. Det ger ingen mening alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in