Citat:
Ursprungligen postat av
Oneofone69
Tja,
har en fråga. Jag läser ett program och fått studiestöd för denna termin som är 30hp. Jag har klarat en kurs och har tre tentor kvar. en imorgon som jag inte kommer klara. DET INNEBÄR ATT JAG KAN MAX FÅ 22,5 HP. är det det som behövs för att få för nästa termin?
och vi säger att jag inte får det hur ska jag gå tillväga för att få csn till nästa termin. Kan man läsa sommarkurser eller vad är enklast. Ska förövrigt hoppa av och byta stad och lösa ett annat program.
40 första veckorna på eftergymnasial nivå har ett krav om 62,5%, sen är det 75%, så det är 18 poäng, eller 22 poäng, du behöver, CSN avrundar neråt.
Poäng du tar nu utöver studieresultatskravet kan du tillgodoräkna ett år framåt i tiden men det gäller främst om man ansöker om CSN för en termin i taget.
Så om du tar 4 poäng mer än du behöver nu, men tar 4 poäng för lite nästa termin (jan 25) blir det inga problem då hade 4 poäng tillgodo.
Du kan också förlänga din period, finns för- och nackdelar med det.
Om du nu skall byta lärosäte så hoppas jag du skriver in dig på ams, söker jobb och ansöker om a-kassa i sommar, säg för guds skull inte att du tänker studera i höst. Och har du tight med pengar kan du söka socialbidrag också, men för guds skull, säg inte att skall studera.