2024-04-14, 15:59
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nej, det är verkligen inte samma sak. Skadestånd i Sverige har ingen straffande verkan, till skillnad mot exempelvis i USA. Har någon sönder din bil som är värd 30.000 kr så kan du få 30.000 kr i skadestånd för att ersätta bilen. Endast i undantagsfall kan du få ett s.k. ideellt skadestånd. I exempelvis USA kan du få ett skadestånd om en betydligt högre summa då de även har s.k. punative damages, dvs. skadestånd med straffande verkan. Till skillnad från skadestånd har, som jag redan nämnt, diskrimineringsersättning en straffande verkan och är därmed något helt annat. Att du inte förstår hur juridiken fungerar betyder inte att den ändras.

Att man kan provocera fram diskriminering är juridiskt klarlagt. Det kan man naturligtvis ha åsikter om, men personligen kan jag väl tycka att gå till jobbet i sin slöja svårligen är att provocera fram diskriminering.
Jag noterar det här:” Under första utbildningsdagen med flygbolaget informerades hon om att flygbolagets uniformsreglemente inte medgav att hon bar sin slöja under arbetstid – och att hon därför fick välja mellan att bära slöjan eller avsluta anställningen.” Det verkar som om kvinnan helt har struntat i det här: ” Under första utbildningsdagen med flygbolaget informerades hon om att flygbolagets uniformsreglemente inte medgav att hon bar sin slöja under arbetstid – och att hon därför fick välja mellan att bära slöjan eller avsluta anställningen.” Och ändå gått på utbildningen.
Sedan tänker jag att det finns andra företag och arbetsgivare som inte har en uniformspolicy.
Senast redigerad av Lillamig72 2024-04-14 kl. 16:04.
Citera
2024-04-14, 16:01
Medlem
Charlie-Whites avatar
Detta glädjer mig! Ett steg i rätt riktning, hoppas fler företag tar efter....
Citera
2024-04-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag noterar det här:” Under första utbildningsdagen med flygbolaget informerades hon om att flygbolagets uniformsreglemente inte medgav att hon bar sin slöja under arbetstid – och att hon därför fick välja mellan att bära slöjan eller avsluta anställningen.”
Sedan tänker jag att det finns andra företag och arbetsgivare som inte har en uniformspolicy.

Vad är din poäng? Hon var uppenbart anställd när kravet ställdes och att hota med uppsägning om hon inte tog av sig slöjan är ett typexempel på diskriminering.

Huruvida det finns andra arbetsgivare som accepterar slöja är naturligtvis helt utan betydelse för om hon har diskriminerats av sin arbetsgivare eller ej.
Citera
2024-04-14, 16:09
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Vad är din poäng? Hon var uppenbart anställd när kravet ställdes och att hota med uppsägning om hon inte tog av sig slöjan är ett typexempel på diskriminering.

Huruvida det finns andra arbetsgivare som accepterar slöja är naturligtvis helt utan betydelse för om hon har diskriminerats av sin arbetsgivare eller ej.
Det här: ” Kvinnan hade anställts av ett bemanningsföretag som rekryterar markpersonal för det aktuella flygbolagets räkning.”
Det var alltså bemanningsföretaget som anställt kvinnan. Inte flygbolaget. Flygbolaget talade om redan under första utbildningsdagen det här: ”Under första utbildningsdagen med flygbolaget informerades hon om att flygbolagets uniformsreglemente inte medgav att hon bar sin slöja under arbetstid – och att hon därför fick välja mellan att bära slöjan eller avsluta anställningen.” Dock var hon inte anställd av flygbolaget än. Hon var anställd hos bemanningsföretaget.
Senast redigerad av Lillamig72 2024-04-14 kl. 16:12.
Citera
2024-04-14, 16:10
Avstängd
Rätt av flygbolaget.

Nån som vet vilket flygbolag de va så man kan sponsra dom?

Ingen vill ha med en slöjbärande taliban lik människa när man ska flyga tex…

Stod hon däremot vid typ incheckningsdisken så va de lite overkill från AG. Där står hon ingen med sin slöja..

Dock får man ju som slöjbärare anpassa sig lite beroende på i vilket land man åker/bor i.
Citera
2024-04-14, 16:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nej, det är verkligen inte samma sak. Skadestånd i Sverige har ingen straffande verkan, till skillnad mot exempelvis i USA. Har någon sönder din bil som är värd 30.000 kr så kan du få 30.000 kr i skadestånd för att ersätta bilen. Endast i undantagsfall kan du få ett s.k. ideellt skadestånd. I exempelvis USA kan du få ett skadestånd om en betydligt högre summa då de även har s.k. punative damages, dvs. skadestånd med straffande verkan. Till skillnad från skadestånd har, som jag redan nämnt, diskrimineringsersättning en straffande verkan och är därmed något helt annat. Att du inte förstår hur juridiken fungerar betyder inte att den ändras.

Att man kan provocera fram diskriminering är juridiskt klarlagt. Det kan man naturligtvis ha åsikter om, men personligen kan jag väl tycka att gå till jobbet i sin slöja svårligen är att provocera fram diskriminering.
Som sagt, lek med ord.

Någon slår mig, eller någon nekar mig att ha någon huvudbonad, -vill ha pengar.
Ingen större skillnad.

Och framförallt inte att det skulle vara rimligt att betala ut något till någon som inte vill följa sitt företags klädregler.
Citera
2024-04-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det här: ” Kvinnan hade anställts av ett bemanningsföretag som rekryterar markpersonal för det aktuella flygbolagets räkning.”
Det var alltså bemanningsföretaget som anställt kvinnan. Inte flygbolaget. Flygbolaget talade om redan under första utbildningsdagen det här: ”Under första utbildningsdagen med flygbolaget informerades hon om att flygbolagets uniformsreglemente inte medgav att hon bar sin slöja under arbetstid – och att hon därför fick välja mellan att bära slöjan eller avsluta anställningen.”

Jag måste erkänna att jag inte alls förstår din poäng. Huruvida hon var anställd av ett bemanningsföretag eller flygbolaget är irrelevant. Hon förlorade sin anställning till följd av ett krav som endast riktar sig mot individer med en viss trosuppfattning. Det är diskriminering.

Eller tänker du att det skulle stå arbetsgivare helt fritt att diskriminera om de anställer samtlig personal genom ett dotterbolag som agerar bemanningsföretag? Så fungerar det inte, och det tror jag nog att du också förstår.
Citera
2024-04-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Som sagt, lek med ord.

Någon slår mig, eller någon nekar mig att ha någon huvudbonad, -vill ha pengar.
Ingen större skillnad.

Och framförallt inte att det skulle vara rimligt att betala ut något till någon som inte vill följa sitt företags klädregler.

Det du kallar lek med ord är då alltså juridik. Visst, du får naturligtvis tycka att det är samma sak. Men i verkligheten är det två vitt skilda saker.
Citera
2024-04-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Rätt av flygbolaget.

Nån som vet vilket flygbolag de va så man kan sponsra dom?

Ingen vill ha med en slöjbärande taliban lik människa när man ska flyga tex…

Stod hon däremot vid typ incheckningsdisken så va de lite overkill från AG. Där står hon ingen med sin slöja..

Dock får man ju som slöjbärare anpassa sig lite beroende på i vilket land man åker/bor i.

Som jag förstår saken tillhörde hon markpersonalen. Dvs. personerna som lastar flygplan, kör bagage m.m. Hon arbetade alltså inte i flygplanen med passagerare. Inte för att det gör någon egentlig skillnad, men mot bakgrund av din kommentar kan det vara värt att poängtera.
Citera
2024-04-14, 16:18
Avstängd
Citat:
Som jag förstår saken tillhörde hon markpersonalen. Dvs. personerna som lastar flygplan, kör bagage m.m. Hon arbetade alltså inte i flygplanen med passagerare. Inte för att det gör någon egentlig skillnad, men mot bakgrund av din kommentar kan det vara värt att poängtera.

Hehe okej, lite overkill av flygbolaget då men fortfarande kärringens ansvar att förhålla sig till bolagets regler!!

Vet du bolaget?
Citera
2024-04-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hehe okej, lite overkill av flygbolaget då men fortfarande kärringens ansvar att förhålla sig till bolagets regler!!

Vet du bolaget?

Nej, jag vet inte vilket bolag det handlar om.

Oaktat, ett bolag får ställa regler för sina anställda men dessa regler måste vara inom vad lagen tillåter. Att ställa särskilda missgynnande regler endast mot anställda med religiösa attribut är inte bara ”lite overkill” utan även i strid med lag.
Citera
2024-04-14, 16:22
Avstängd
Citat:
Nej, jag vet inte vilket bolag det handlar om.

Oaktat, ett bolag får ställa regler för sina anställda men dessa regler måste vara inom vad lagen tillåter. Att ställa särskilda missgynnande regler endast mot anställda med religiösa attribut är inte bara ”lite overkill” utan även i strid med lag.

I detta fall va de väl mer troligt att hon inte ska ha en tramsig huvudbonad på skallen, keps, hatt, turban hade väl troligen också kastats bort.

Förövirgt så tror jag mer att de ba riktat mot henne då hon både va neger o bar slöja, bolaget drivs nog av en härlig rasist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in