2024-04-14, 07:48
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du har alldeles rätt. Diskussionen leder ingen vart om någon är låst. Jag är det definitivt när det gäller tilltron till vittnens uppgifter. Det är helt enkelt enormt mycket svårare än vad man kan tro om man inte upplevt det själv. Att minnet växt fram vinner lekande lätt ut poliser som ställt dåliga frågor eller misslyckats i dokumenteringen i mitt tycke. Case closed för min del.

Det är också så att det är en enorm skillnad på att eventuellt ”se” ansiktet i en traumatisk situation i mörker/motljus och att lägga märke till några som helst detaljer i det. Det ena följer inte av det andra.

LP kan eventuellt ha fått en helt oinformativ titt på ansiktet som inte är av något som helst värde för utredningen. Exakt så var det för mig när jag blev utsatt för ett rånförsök. Och det kan vara det förvrängda minnet hon senare ådrar sig när hon påstår att hon ”alltid sett ansiktet”.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-14 kl. 07:54.
Citera
2024-04-14, 08:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
15 sekunder till vad ?

LOP kan gått saktare än vad LP minns. Kanske saktade dom ner vid Haga skor.

Går inte att utesluta att dom gick 1 m /s

Kanske passerar dom Skandia-entren 23:20:30

Att passera igenom de inre dörrarna och receptionen, säga "godnatt" och komma ut via vredet kanske tar 15 sekunder extra, jämfört med att "tagga ut" med kortet vid ytterdörren? 23:19:15, således, eller något tidigare beroende på hur noggrann HO:s mätning var.
Citera
2024-04-14, 08:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det handlar om ordningen.

Man drar kortet i den apparat roelig hittade innanför skjutdörrarna.

Sedan tack och hej till AK och HO.

Jag är öppen för att nått annat scenario.

Typ .... nej kommer inte på nått.

Även om, vad skulle det ge oss?

Han kan vara GM i vilket fall.

Du förresten, HJ svängde direkt på Tunnelgatan

Ja, har för mig arr vi via Roerligs fynd kom fram till det. Men det verkar som om man kunde stämpla in vid ytterdörren, den dragningen skulle i allafall ha synts. Men det gick alltså inte att stämpla ut där?

Vet att bevisen för HJ:s sväng är överväldigande, men i så fall tror jag att passagerarna i hans taxi skulle ha uppfattat mer, och HJ inte varit framme lika snabbt ...
Citera
2024-04-14, 10:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du har alldeles rätt. Diskussionen leder ingen vart om någon är låst. Jag är det definitivt när det gäller tilltron till vittnens uppgifter. Det är helt enkelt enormt mycket svårare än vad man kan tro om man inte upplevt det själv. Att minnet växt fram vinner lekande lätt ut poliser som ställt dåliga frågor eller misslyckats i dokumenteringen i mitt tycke. Case closed för min del.

Även här kan man ju applicera "enkelhet"!

Vi har alltså en hustru till en mördad statsminister.
Denna hustru var med när statsministern mördades.
Hustrun nämner närmast inget alls gällande mördarens utseende (ansiktet) innan 8 mars, alltså en vecka efter mordet. Dock finns det en anteckning att hustrun inte har några detaljer gällande utseendet att lämna från samma natt.

Vi pratar alltså om frånvaro gällande det som kanske är absolut viktigast i hela utredningen - Hur såg GM ut?
Vad beror denna frånvaro på?

1. Polisen glömde att fråga om detta och fick vänta en vecka tills hustrun hörde av sig själv (detta hände efter fantombilden släpptes).
2. Polisen glömde att anteckna det som sades.
3. Hustrun var så chockad att hon av någon anledning inte kunde berätta om detta.
4. Hustrun valde av någon anledning att hålla på denna information. 7 dagar senare väljer hon att släppa på denna "sekretess".
5. Hustruns minne växer fram i samband när hon har pratat med andra och själv återkallat minnet tusentals gånger.

Det "enklaste" är alla dagar (enligt mig) alternativ 5.
Det betyder inte nödvändigtvis att LP har fel. Men applicerar vi all vetenskap vi faktiskt har tillgång till 2024 så säger det oss att det blir oerhört svårt (närmast omöjligt) att värdera hennes uppgifter.
Felmarginalen är gigantisk.

All vetenskap (vittnespsykologi) i världen säger oss att ju mer tid som går ju mindre pricksäkert kommer ditt minne vara. Varje gång du återkallar det minns du minnet av ett minne, osv osv. Och det blir små fel i kopian - varje gång, utan undantag. Adderar du känslor, chock och sorg till soppan är resultatet mycket svårt att värdera. Och LPs fall är det helt enkelt inte trovärdigt. Någonstans. Och att hon sitter i rätten och hävdar att hon är "säker" ändrar inte sekund på det.
Citera
2024-04-14, 11:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det är också så att det är en enorm skillnad på att eventuellt ”se” ansiktet i en traumatisk situation i mörker/motljus och att lägga märke till några som helst detaljer i det. Det ena följer inte av det andra.

LP kan eventuellt ha fått en helt oinformativ titt på ansiktet som inte är av något som helst värde för utredningen. Exakt så var det för mig när jag blev utsatt för ett rånförsök. Och det kan vara det förvrängda minnet hon senare ådrar sig när hon påstår att hon ”alltid sett ansiktet”.

Exakt så.

Jag har också blivit rånad (med kniv).

Och jag vet att jag har falska minnen kring det.
Tex minns jag tydligt att förövaren bar flipp-flopps.
Jag minns till och med ljudet av dem.
Det är fysikt omöjligt. Jag är en snabb jävel. Och jag sprang efter i något form av adrenalin rus.

Sådär 30 min efter rånet satt jag med en polis som hade en tjock präm med foton (detta var i Spanien). Det fanns inte en chans i världen att jag skulle kunna peka ut någon....

Och då hade jag till och med haft ett samtal på ca 1 min med förövaren (han kom fram till mig och snackade massa om någon fest innan kniven åkte upp).

Poängen jag försöker göra är att jag har sett den här personens ansikte (stilla stående) i ca 1 min, men direkt efteråt kunde jag inte minnas några detaljer alls. Jag minns kniven. Jag minns shorts. Jag minns skjorta, men inte färg. Och jag minns ljudet av hans flipp-flopps som han absolut inte hade på sig.
Citera
2024-04-14, 11:34
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Exakt så.

Jag har också blivit rånad (med kniv).

Och jag vet att jag har falska minnen kring det.
Tex minns jag tydligt att förövaren bar flipp-flopps.
Jag minns till och med ljudet av dem.
Det är fysikt omöjligt. Jag är en snabb jävel. Och jag sprang efter i något form av adrenalin rus.

Sådär 30 min efter rånet satt jag med en polis som hade en tjock präm med foton (detta var i Spanien). Det fanns inte en chans i världen att jag skulle kunna peka ut någon....

Och då hade jag till och med haft ett samtal på ca 1 min med förövaren (han kom fram till mig och snackade massa om någon fest innan kniven åkte upp).

Poängen jag försöker göra är att jag har sett den här personens ansikte (stilla stående) i ca 1 min, men direkt efteråt kunde jag inte minnas några detaljer alls. Jag minns kniven. Jag minns shorts. Jag minns skjorta, men inte färg. Och jag minns ljudet av hans flipp-flopps som han absolut inte hade på sig.

Dessutom skedde ju MOP vid en tid då man generellt hade mycket större tilltro till att man kunde locka fram minnen på pseudovetenskapligt sätt som till exempel hypnos.

Till exempel lockade man fram hundratals ”vittnesmål” från en förskola i USA om pedofila övergrepp. De berättade bland annat om bisarra saker som ett hemligt tunnelsystem under förskolan. Man tog det på så stort allvar att man gjorde utgrävningar under förskolan och väckte åtal.

Det hela slutade i att de misstänkta friades på samtliga punkter.

https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial

Det kan inte bortses från att LP och tidiga PU befann sig i en tidsanda då sådant kunde ske och det allmänt fanns en mycket större tro än idag på att man kunde locka fram tidigare dolda minnen.
Citera
2024-04-14, 11:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Dessutom skedde ju MOP vid en tid då man generellt hade mycket större tilltro till att man kunde locka fram minnen på pseudovetenskapligt sätt som till exempel hypnos.

Till exempel lockade man fram hundratals ”vittnesmål” från en förskola i USA om pedofila övergrepp. De berättade bland annat om bisarra saker som ett hemligt tunnelsystem under förskolan. Man tog det på så stort allvar att man gjorde utgrävningar under förskolan och väckte åtal.

Det hela slutade i att de misstänkta friades på samtliga punkter.

https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial

Det kan inte bortses från att LP och tidiga PU befann sig i en tidsanda då sådant kunde ske och det allmänt fanns en mycket större tro än idag på att man kunde locka fram tidigare dolda minnen.

Tack för länken!

Mycket spännande.

Helt missat det fallet.
Citera
2024-04-14, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Likheten mellan SE och mannen på DBG såg spaningschefen Irvell redan i april 1986. Det var därför som han lät sätta igång utfrågningen av personalen på Skandia. Men Holmér utropade triumfatoriskt, samma månad, att han funnit SE kvar på platsen istället, och denna uppfattning vann till slut i och med Ströms PM i början på 1987. Chefen på våldsroteln, Linder, var dock inne på samma sak som Irvell.

Så de var riktigt nära att plocka in SE där i början på 1987:

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/

Ja det var nära ögat, close but no cigar.

Anér måste ju ha varit nära också, när han och SE skrev med varandra där. Kanske den av privatdetektivarna som var skarpast tycker jag. Synd med hans temperament bara, nästan lite kontraproduktivt.

Riktig krutgubbe.
Citera
2024-04-14, 15:31
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja det var nära ögat, close but no cigar.

Anér måste ju ha varit nära också, när han och SE skrev med varandra där. Kanske den av privatdetektivarna som var skarpast tycker jag. Synd med hans temperament bara, nästan lite kontraproduktivt.

Riktig krutgubbe.

När Anér redogjorde för hur han fick nobben av Engström drog han till med efterslängen att Engströms brev var ”kusligt präntat”.

Så kan man ju också beskriva vacker handskrift av hög verkshöjd.
Citera
2024-04-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, har för mig arr vi via Roerligs fynd kom fram till det. Men det verkar som om man kunde stämpla in vid ytterdörren, den dragningen skulle i allafall ha synts. Men det gick alltså inte att stämpla ut där?

Vet att bevisen för HJ:s sväng är överväldigande, men i så fall tror jag att passagerarna i hans taxi skulle ha uppfattat mer, och HJ inte varit framme lika snabbt ...

Öppna ytterdörren med kortet gick och var vad som förväntades att man skulle göra istället för att banka som SE gjorde.

Där ute på gatan fanns ingen utstämplingsmaskin.

HJ var bara en passning för en annan punkt där vi har olika syn på hur det gick till.
Citera
2024-04-14, 15:42
Medlem
Citat:
När Anér redogjorde för hur han fick nobben av Engström drog han till med efterslängen att Engströms brev var ”kusligt präntat”.

Så kan man ju också beskriva vacker handskrift av hög verkshöjd.

Jag får får faktiskt konstiga vibbar av hur SE skriver, handskriften. Det är fan inte friskt.
Citera
2024-04-14, 15:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag får får faktiskt konstiga vibbar av hur SE skriver, handskriften. Det är fan inte friskt.

Handstilen är främsta beviset på att SE mördade OP?

Det är väl så nära vi kommer när vi försöker att göra en mördare av SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in