Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Du har alldeles rätt. Diskussionen leder ingen vart om någon är låst. Jag är det definitivt när det gäller tilltron till vittnens uppgifter. Det är helt enkelt enormt mycket svårare än vad man kan tro om man inte upplevt det själv. Att minnet växt fram vinner lekande lätt ut poliser som ställt dåliga frågor eller misslyckats i dokumenteringen i mitt tycke. Case closed för min del.
Även här kan man ju applicera "enkelhet"!
Vi har alltså en hustru till en mördad statsminister.
Denna hustru var med när statsministern mördades.
Hustrun nämner närmast inget alls gällande mördarens utseende (ansiktet) innan 8 mars, alltså en vecka efter mordet. Dock finns det en anteckning att hustrun inte har några detaljer gällande utseendet att lämna från samma natt.
Vi pratar alltså om frånvaro gällande det som kanske är absolut viktigast i hela utredningen - Hur såg GM ut?
Vad beror denna frånvaro på?
1. Polisen glömde att fråga om detta och fick vänta en vecka tills hustrun hörde av sig själv (detta hände efter fantombilden släpptes).
2. Polisen glömde att anteckna det som sades.
3. Hustrun var så chockad att hon av någon anledning inte kunde berätta om detta.
4. Hustrun valde av någon anledning att hålla på denna information. 7 dagar senare väljer hon att släppa på denna "sekretess".
5. Hustruns minne växer fram i samband när hon har pratat med andra och själv återkallat minnet tusentals gånger.
Det "enklaste" är alla dagar (enligt mig) alternativ 5.
Det betyder inte nödvändigtvis att LP har fel. Men applicerar vi all vetenskap vi faktiskt har tillgång till 2024 så säger det oss att det blir oerhört svårt (närmast omöjligt) att värdera hennes uppgifter.
Felmarginalen är gigantisk.
All vetenskap (vittnespsykologi) i världen säger oss att ju mer tid som går ju mindre pricksäkert kommer ditt minne vara. Varje gång du återkallar det minns du minnet av ett minne, osv osv. Och det blir små fel i kopian - varje gång, utan undantag. Adderar du känslor, chock och sorg till soppan är resultatet mycket svårt att värdera. Och LPs fall är det helt enkelt inte trovärdigt. Någonstans. Och att hon sitter i rätten och hävdar att hon är "säker" ändrar inte sekund på det.