2024-04-14, 12:22
Medlem
artigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom älskar krig... vi får se vad Israel gör nu. men eftersom dom är väldigt lättkränkta så kommer dom väl ha ihjäl halva befolkningen i Iran.. Då måste NATO länder blanda sig i för att skydda israel.
Vadå "måste". NATO måste ingenting. Artikel 5 gäller bara om det är försvarskrig. Om Israel går in med stridande trupper i Iran är det en attack. Då gör Israel det och kallt räknar med att få uppbackning av väst.
2024-04-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Så du förbisåg att Hamas mördade och kidnappade hundratals oskyldiga civila 7 oktober? Dessutom alla raketerna som de regelbundet skjuter mot Israel. Tycker inte ett dugg synd om muslim-skitarna. Rätt åt dom!

Men vem fan bryr sig om 7 oktober när Israel gjort samma sak mot hundratusentals civila i årtionden?

Förstår du inte att båda sidorna är lika vidriga? Ingenting som vi i Sverige ska lägga något fokus på.
2024-04-14, 12:23
Medlem
jools72s avatar
Hur mycket kostar en shahed-missil? Hur mycket kostar en antimissil i den judiska enhetens iron drome?
2024-04-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artigas
Men är du korkad? Så om någon säger att man ska "krossa honom" som något annat än ett uttryck snarare än bildligt tolkat. Har du "assburgers".

Så Iran ”krossade” Israel i natt?🤔

Menar du det på riktigt?

”Assburgers”, är det ortensvenska? Jag är gammal och förstår inte sådant.
2024-04-14, 12:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag har koll. Så här fungerar det: Kommersiella satelliter täcker hela världen men inte i realtid, men under 24 timmar är det alltid någon satellit som ligger rätt i bana och är det molnfritt = bingo.

De "semiproffs" som jobbar med OSINT och har byggt upp en följarskara köper ofta loss dessa men de kostar dels att köpa och titta, och det kostar ännu mer att publicera så de brukar fixa en liten inkomst genom att skriva en analys och sälja analysen till någon thinktank eller någon media först innan de postar sammadraget på sin egen twitter. Det är därför det tar lite tid. 24-48 timmar vanligen innan det dyker upp på twitter, och då dyker det upp på konton jag följer. Postar här sen då det finns tillgängligt att länka till.

Israel har nyss postat video som visar en fullt fungerande Nevatim Airbase men där går det ju alltid att påstå att det är lögner och filmat förra månaden, men jag tror själv inte de ser någon vinst i att försöka ljuga om skadeutfallet. För Israel är det nog vilket som. Hade Iran träffat en hangar hade de lika gärna kunna spinna på det inrikespolitiskt för att få stöd för ett stark svar.

Tänkte precis skriva samma sak. Såg videon också. Kan vara propaganda. Om man verkligen vill så kan man ju posta dagsfärska bilder och videor från flygbasen om man vill visa att den är oskadad.

Edit: Det vi ser är en F35 som landar på en startbana någonstans. Men inga bilder från byggnader.
2024-04-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artigas
Jag ser fram emot en multipolär värld där väst med USA och judarna i fronten inte längre har hegemoni.

Ska du flytta tillbaka till Irak då?
2024-04-14, 12:26
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools72
Hur mycket kostar en shahed-missil? Hur mycket kostar en antimissil i den judiska enhetens iron drome?
Shaed missilerna är relativt billiga i jämnförelse med iron Dome. Det är därför det kommer komma en vedergällnings attack mot Iranska missilfabriker och ramper.
2024-04-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tycker du att det är dumt att judar och muslimer dödar varandra?

Nej. Jag tycker att det är dumt att kritisera endera sida i konflikten eftersom att båda två är lika vidriga. Idealiska scenariot vore ifall kristna länder växer lite pungkulor och etablerar en kristen stat som styr Jerusalem.

Men eftersom att Israel är Goliat i den här berättelsen så förstår jag dem som hejar lite grann på muslimerna.
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Irans attack var svar på Israels attack. Israels attack var svar på nånting annat ...som var svar på nånting annat. Vilken jävla soppa.

Enda lösningen är att inrätta en Palestinsk stat, där all säkerhet sköts av FN. Denna stat får sedan Israel inte annektera yta från. Så, problemet löst. Så hade intelligenta människor löst det, men vuxna människor är överlag inte särskilt intelligenta.

Jag blir också rätt trött på folk som skyller allt på islam. Islam är inte mer extremt än Kristendomen var under korstågen. Problemet är människor som med våld bestämmer över andra människor, oavsett om det är i islams, nazismens eller kommunismens namn. Om denna nya Palestinska stat fick fungerande demokrati inklusive för kvinnor och om all polisiär och militär säkerhet sköttes av FN, så skulle vanligt folk rösta för sådant de finner relevant i deras liv, och religösa islamistiska förtryck skulle sakta tyna bort.

Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Deras familjer har mördats. De vill ha hämnd och tror nog att du hade velat samma sak om du bodde i Tehran.

Jag tycker Iran fixade det här på ett grymt sätt. Bara det att de kunde ta sig förbi amerikanska jaktflyg i Irak, sedan Jordanien och Syrien.
Jag hade högre förväntningar av Iron Dome.
Ha ha världshistoriens största och massivaste robotattack slutar i i ett episkt fiasko och du tycker det var grymt bra gjort av Iran? 😂😂😂
Din uppfattning om vad som är bra känns jävligt skev om jag ska uttrycka mig försiktigt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ligger Damaskus i Iran?
Som jag har förstått det:
Ambassader och konsulat ska hanteras som om byggnaden står i respektive hemland. En attack på en ambassad räknas alltså som en attack på en byggnad i hemlandet.
2024-04-14, 12:28
Medlem
qups avatar
Israel är ena obehagliga jävlar. Framhäver sin rättighet att bomba civila och konsulat urskillningslöst men så fort nån råkar skicka 800 missiler mot israelisk mark så är det anitsemitism. Mänskligheten är ett hjärndött rovdjur.
2024-04-14, 12:28
Bannlyst
israel verkar ha fått en rejäl läxa och kommer inte utföra ambasadbombningar fler gånger

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in