2024-04-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artigas
Väst är inte längre vad det en gång var efter andra världskriget. BRICS-länderna är inte längre Ryssland år 1989. Tvärtom är det snarare väst som är denna gigant som håller på att kollapsa. Om Israel svara tillbaka riskerar vi att ha ett fullskaligt globalt krig med sympatier Iran får från andra BRICS-länder.

Jag vet inte hur du tänker men jag kunde skita mindre i om ett land som Israel jämnas med marken i utbyte för att NATO och väst inte dras in i konflikten.

Brics är en ekonomisk organisation, inte en militär organisation. De enskilda ländernas förmåga att hjälpa Iran är mycket liten. Dessutom har dess medlemmar svåra militära konflikter med varandra ex Indien och Kina. Eller Konflikten om vatten mellan Egypten och Etiopien.

Brics består av

Brasilien - Ingen förmåga att hjälpa (Har någon hört talas om den brasilianska flottan)
Egypten - Militärt allierad och ek beroende av USA
Etiopien - ? Vad ska de göra
förenade arabemiraten - Allierade med USA
Indien - Gör endast vad som är bra för Indien - Dvs inget storkrig
Kina - Vad ska Kina göra? Möjligen attackera Taiwan
Saudi - Hjälpa Iran. Det händer först när helvetet fryser över
Sydafrika - Ett av världens skithål - 0 i värde. De kan inte ens ge ström till sin egen befolkning
Ryssland - Lite av en joker men ganska upptagen i Ukraina och behöver Iranska vapen

Irans vänner består av

Hizbollah - Som inte heller vill ha krig
Houthis - Lite mer stridsglada
Irakiska miliser

Enda problemet är att de får saker från Iran och inte tvärt om.

Iran vill inte ha krig. Det är uppenbart. Frågan är om vi har WWI där gjorde allt fel och hamnade i krig. Det beror på hur Israel svarar. Det är Israel som har servern nu. Iran hade den.
2024-04-14, 12:17
Medlem
yonnys avatar
https://sizescale.com/____impro/1/onewebmedia/sizerangesbigbang.jpg?etag=%2214cc97-65e07e4f%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreA spectRatio&resize=2000,1520&quality=85

Motbevisar religioner.

Ge den till judarna/muslimerna.

Svensk ateism vann - tack!

Video som förklarar den: https://sizescale.com/onewebmedia/sizerange1.mp4?etag=%22464aa21-65eafeeb%22&sourceContentType=video%2Fmp4#t=0.001
2024-04-14, 12:18
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Väst är inte längre vad det en gång var efter andra världskriget. BRICS-länderna är inte längre Ryssland år 1989. Tvärtom är det snarare väst som är denna gigant som håller på att kollapsa. Om Israel svara tillbaka riskerar vi att ha ett fullskaligt globalt krig med sympatier Iran får från andra BRICS-länder.

Jag vet inte hur du tänker men jag kunde skita mindre i om ett land som Israel jämnas med marken i utbyte för att NATO och väst inte dras in i konflikten.
Jag tror att vi behöver ett världskrig för att sortera ut Ryssland en gång för alla.
2024-04-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Israel kommer väl svara som i GAZA.. mörda 30,000 civila i Iran.. allra helst barn och kvinnor! det verkar vara deras prioritering.

Vad jag läst så ska merparten av de 30000 som palestinierna hävdar ha dödats av Israel ska vara Hamas-krigare då de inte gör skillnad på civila och faktiska krigare därborta.

Det verkar rimligt. Är knappast så som palestinierna och stor del av media försöker få det till.
2024-04-14, 12:20
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Japp. Om någon har koll på twitter får ni gärna hålla utkik efter satellitbilder.

Jag har koll. Så här fungerar det: Kommersiella satelliter täcker hela världen men inte i realtid, men under 24 timmar är det alltid någon satellit som ligger rätt i bana och är det molnfritt = bingo.

De "semiproffs" som jobbar med OSINT och har byggt upp en följarskara köper ofta loss dessa men de kostar dels att köpa och titta, och det kostar ännu mer att publicera så de brukar fixa en liten inkomst genom att skriva en analys och sälja analysen till någon thinktank eller någon media först (som kör det bakom paywall) innan de postar sammadraget på sin egen twitter. Det är därför det tar lite tid. 24-48 timmar vanligen innan det dyker upp på twitter, och då dyker det upp på konton jag följer. Postar här sen då det finns tillgängligt att länka till.

Israel har nyss postat video som visar en fullt fungerande Nevatim Airbase men där går det ju alltid att påstå att det är lögner och filmat förra månaden, men jag tror själv inte de ser någon vinst i att försöka ljuga om skadeutfallet. För Israel är det nog vilket som. Hade Iran träffat en hangar hade de lika gärna kunna spinna på det inrikespolitiskt för att få stöd för ett stark svar.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-04-14 kl. 12:27.
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Vilka är de "övertygande argumenten" när det bevisligen är judarnas mark? Judarna har levt och bott där i tusentals år innan islam ens uppfans.

Men jag vill som sagt höra mer om de "övertygande argumenten" som du pratar om. Seså, svara på det nu.

Palestinierna har väl också bott där oerhört länge? Att det rör sig om tusentals år tycker jag är ett argument med brister, då hela världen såg annorlunda ut tusentals år sedan, och om man ska ha tusen år gamla kartor som facit för gränsdragning så öppnar det för att extremt många länder skulle kunna angripa andra länder med den motiveringen.

Palestinierna har bott där väldigt länge med, och en stor majoritet av FNs länder har erkänt Palestina som stat. Det är övertygande för mig åtminstone.
Medlem
Citat:
Du är dum i huvudet som tror att USA skulle försvara Israel om Israel går in i Iran trots att USA har öppet deklarerat och varnat Netanyahus regering till att gå in i Iran.

Dom älskar krig... vi får se vad Israel gör nu. men eftersom dom är väldigt lättkränkta så kommer dom väl ha ihjäl halva befolkningen i Iran.. Då måste NATO länder blanda sig i för att skydda israel.
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-HD
Tror du verkligen på detta? Är du verkligen så här efterbliven på riktigt?

Är det därför alla i Israel har varit stressade och oroade dagarna innan attacken, hela landet var i princip mörkt igår.

Är det därför som USA och dom allierade inte gett sig på luven på Iran? Inget vet exakt hur många drönare Iran har. Dom kunde enkelt skickat tusentals till, avfyrat hundratals ballistiska raketer till, av mycket starkare magnitud, sen över det även deras hypersoniska mach 10 robotar/missiler.

Svenskar är verkligen tragiska människor, ni underskattar länder som har tusen gånger starkare förmåga än er själva.

Hoppas verkligen inte du är svensk så jäkla illa kan det inte vara.

Jo eller rättare sagt det är så illa bara se hur en del har röstat sen mer än 10 år tillbaka.

Iran

Ja Iran är duktiga på att betala fega, vidriga, äckliga terrorister det har de varit duktiga på länge.

Nej ser fram emot Operation Iran Freedom

Rensa och röka ut skiten som befläckar jordklotet
2024-04-14, 12:21
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
Tja de sköt ju ned mycket innan de nådde Israels territorium vilket innebär "bättre oskyldiga skadas än israeler"...

Fråga Jordanien varför de upplåter sitt luftrum åt Iran ist .
Medlem
jools72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Vad jag läst så ska merparten av de 30000 som palestinierna hävdar ha dödats av Israel ska vara Hamas-krigare då de inte gör skillnad på civila och faktiska krigare därborta.
Läs bättre.
Medlem
artigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tror att vi behöver ett världskrig för att sortera ut Ryssland en gång för alla.
Du är lika dum som din profilbild. Du skriver det utan att veta vilka implikationer det skulle innebära. Såvida du inte bor i ett råtthål och saknar familj och vänner så lär det drabba dig, mig och alla andra svenskar om det blir ett krig. Speciellt nu när vi är med i NATO. Kolla på hur kriget är i Ukraina och Ryssland så ser du vilken köttkvarn det är med unga män som dör av drönare. Men vad vet jag du kanske är den typen som runkar åt sånna klipp.
2024-04-14, 12:22
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
"Vanligt folk" har aldrig haft makten för vanligt folk är upptagna med att sälja potatis på torget och sysslar inte med saker som att planera krig. Det finns diverse grupper av människor som är intresserade av att maximera sin makt och de hamnar i konflikt med andra grupper av människor som också vill ha makt. Så har det fungerat sedan tidernas begynnelse.

Både islam och judendom har en krigisk och våldsam livsfilosofi, men det finns massor med konflikter där vare sig judar eller muslimer deltar.

Vanligt folk kan få mer makt genom demokrati, vilket gör att samhället prioriterar potatis-frågor före planera krig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in