2024-04-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är ett foto som visar hur nära bostadshusen ligger. Kl 18 sitter familjer hemma och äter middag i husen intill. Till alla som jiddrar om skum gränd och dumdristigt att säga åt ett ungdomsgäng. Tänk att det var dagsljus vid 18-tiden. Vem fan tror att någon ska dra fram en pistol på den platsen. På andra sidan gångtunneln ligger Skärholmens gymnasium och simhallen.
https://www.svd.se/a/25n1KB/kriminologer-och-forskare-om-vikten-av-civilkurage
Håller med.

Det var helt rimligt att konfrontera gänget, givet plats och tidpunkt.
Citera
2024-04-13, 10:30
Medlem
Citat:
Här är ett foto som visar hur nära bostadshusen ligger. Kl 18 sitter familjer hemma och äter middag i husen intill. Till alla som jiddrar om skum gränd och dumdristigt att säga åt ett ungdomsgäng. Tänk att det var dagsljus vid 18-tiden. Vem fan tror att någon ska dra fram en pistol på den platsen. På andra sidan gångtunneln ligger Skärholmens gymnasium och simhallen.
https://www.svd.se/a/25n1KB/kriminologer-och-forskare-om-vikten-av-civilkurage

Klädde de sig i Guccikepsar, Haglöfsställ och dyra sneakers från Nike och Adidas? I så fall skulle jag utgå ifrån att de kan ha ett vapen på sig. Det är det Nya Sverige idag, då kan man inte säga till på skarpen åt en ouppfostrad skitunge på vissa platser.
Citera
2024-04-13, 10:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Klädde de sig i Guccikepsar, Haglöfsställ och dyra sneakers från Nike och Adidas? I så fall skulle jag utgå ifrån att de kan ha ett vapen på sig. Det är det Nya Sverige idag, då kan man inte säga till på skarpen åt en ouppfostrad skitunge på vissa platser.

Ja det har du lärt dig nu, efter den här händelsen. Sen klär sig massa andra ungdomar så också för att de vill likna gangsters. Så du kanske inte ska prata med ungdomar alls?

Andra ungdomar går fram och köper knark av dem, så varför skulle en vuxen inte kunna gå fram och prata med dem? De hade lika gärna kunnat tjafsa ett tag och att det hela slutat med Jag ska knulla din mamma. Sen hade de gått och badat.
Citera
2024-04-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambee
Det är löjligt att uppmuntra till civilkurage när vi har knivlagen. Staten bakbinder medborgarnas händer sen gnäller folk om civilkurage. Jag känner ingen som helst moralisk obligation till civilkurage så länge jag inte får bära vapen.
Håller med till 100%. Inför concealed carry så man har en chans att försvara sitt och andras liv. Polisens “trygghetsskapande” åtgärder EFTER ett dåd är begått är bara trams. “Åh titta - tungt beväpnad polis på bilderna” medan BO är i bårbilen…
Citera
2024-04-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Civilkurage som slutar med mord?

Han var en dåre som satte sig och sin son i fara.

Vad skulle du göra om din 12 åriga son blev mobbad? Skulle du låta honom bli det?
Citera
2024-04-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ja det har du lärt dig nu, efter den här händelsen. Sen klär sig massa andra ungdomar så också för att de vill likna gangsters. Så du kanske inte ska prata med ungdomar alls?

Andra ungdomar går fram och köper knark av dem, så varför skulle en vuxen inte kunna gå fram och prata med dem? De hade lika gärna kunnat tjafsa ett tag och att det hela slutat med Jag ska knulla din mamma. Sen hade de gått och badat.

Knarklangningen är det centrala här. De vanliga attributen i kombination med narkotikahantering är en indikator på att man kanske ska välja en annan fight. I varje fall om man själv är obeväpnad.

Tror inte att Mikael gick fram och frågade om han kunde köpa en femma gräs. Det var nog mer "Vad fan håller du på med?". Uppenbarligen kände de att de var tvungna att plocka fram ett vapen, det gör man inte mot en lugn knarkkund. Förmodligen var inte det initiala uppsåtet att plocka fram det för att skjuta honom. Det var nog mer för att markera att inte fucka med mig. När Mikael inte betedde sig som man förväntade sig så rann situationen ur händerna på GM. Hotet fungerade inte, och då finns ingen annan utväg än att även ta till våld för individer som dessa. Våld är det enda medel de har för att lösa sina situationer.
Citera
2024-04-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vi samhällsmedborgare har också ett ansvar. Politikerna ska agera som majoriteten vill (inom ramen för en demokrati). Hur gjorde danskarna för att få igenom utvisning trots medborgarskap? Vi har (fortfarande) rätt att demonstrera och kräva förändring NU, pressa myndigheter osv. Gör vi det?

Fel land med fel kultur för det. I Sverige för vi inte oväsen.
Citera
2024-04-13, 10:52
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Ansvaret ligger alltid på den som tar sig friheten att använda våld mot någon annan. Men för den sakens skull kan man inte utgå ifrån att man bara kan göra utan konsekvenser. Det är ingen nyhet att kriminella kan vara beväpnade. Att poliser är beväpnade har sina skäl, man kan behöva skjuta någon. Vapnet är med på varje arbetspass eftersom man har med i beräkningen att man kan behöva konfrontera personer likt GM i detta fall.

Det finns ordspråk som "hellre fly än illa fäkta" och "don't bring a knife to a gun fight". I det här läget hade brottsoffret inte ens med sig en kniv. Han konfronterade ett par lättkränkta våldsverkare utan beväpning och han betalade priset för det. Med facit i hand var det dumt att göra det. Det fråntar inte att den skyldige ska bli utdelad strängast möjliga straff om man hittar honom.

Du resonerar kring det på ett sätt där det låter som att du tror att han kände att han hade ett val - det tror inte jag att han kände. Jag skulle både dö och döda för att skydda mitt barn om jag tror att denne är under ett direkt hot. Alldeles oavsett om jag är obeväpnad och motparten har en pistol.
Citera
2024-04-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Du resonerar kring det på ett sätt där det låter som att du tror att han kände att han hade ett val - det tror inte jag att han kände. Jag skulle både dö och döda för att skydda mitt barn om jag tror att denne är under ett direkt hot. Alldeles oavsett om jag är obeväpnad och motparten har en pistol.

Vad som händer när vapnet åker fram är en annan sak. Det är ytterst få som varit i en sådan situation, hur du skulle agerat kan du troligen inte säga. För du har nog lyckligtvis aldrig varit i en liknande situation och vet inte hur du hade betett dig i den.

Det jag menar är att han vänder tillbaka för att aggressivt konfrontera ett par kriminella ungdomar som agerar fel. Det är i allra högsta grad hedervärt att göra det, och skulle alla ha samma inställning skulle inte dessa kriminella gäng haft någon möjlighet att breda ut sig. Men så länge det inte finns en enad front mot det som alla andra ställer sig bakom så kommer man ingenstans. Det är inte ens egen strid att ta, tyvärr. Det är inte ditt fel som hederlig människa att situationen har blivit som den har blivit, och det är således inte ditt ansvar att lösa den heller.
Citera
2024-04-13, 11:02
Medlem
Någon som har ett hum om vad pappan ska sagt för ”tillrätta visande” till ungdoms gänget? Dom verkar ju reagerat lite väl starkt oavsett.
Citera
2024-04-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenHolmes
Flashback var en gång i tiden ett ställe där folk kommenterade begångna brott med insikter och kunskaper, eller åtminstone detaljer som kunde ha med brottet att göra. Märker att det mer har blivit ett ställe för tyckande och påståenden , rasism och allmänt babbel.

Hittar inte en detalj i denna tråd som inte är hämtad från media, kanske helt naturligt med tanke på att få om någon här har insyn i Skärholmen/Vårbergs kriminella miljöer. Det är förstås tystnad från det hållet med, och förmodligen folk som vet saker som är rädda för att gola och bli straffade.

Vad hände med den där mobil-videon från "händelsen" som ev skulle postas?

Exakt, vad fan har hänt med flashback, bara massa rasism och tyckanden utan någon vettig information om aktuella brottet .
Citera
2024-04-13, 11:09
Medlem
Lite från SVT Text-TV igår:

"Polisen säger att man kan ha korn på de misstänkta.
Vi har relativt god uppfattning om vilka vi jagar, säger Max Åkerwall vid polisområdet Stockholm syd.
Han säger samtidigt att polisen vet att det finns personer som har gjort iakttagelser vid händelsen, och han uppmanar dem att kontakta polisen".

Jag misstänker att det tar en stund innan polisen får in uppgifter från vilka som uppehöll sig på platsen (från div mobiloperatörer).

Vad som fick denna pappan att gå tillbaka till ungdomarna vet vi ej, vad vi kan vara säkra på att han hade inte gått tillbaka om han hade sett ett vapen eller kände att det skulle spåra ut med den tragiska utgången!

Kanske han bara var trött på att det står ett gäng som gör att folk i området knappt vågade sig ut när det står ett gäng i tunneln?

Vi behöver fler personer som vågar säga ifrån, polisen kan inte vara överallt vid alla tidpunkter på dygnet.

Jag misstänker att GM i detta fall är mycket unga killar, de går hem till sina föräldrar efter dådet och säger inte ett knyst om vad som hänt. Nu sitter de och väntar på att polisen ska komma och knacka på när det kommit fram att deras mobiler varit på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in