2024-04-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmigoC7878
Det kommer bli den slutgiltiga förnedringen. Skytten kommer förmodligen vara rätt ung. Och sen om det vart nåt slags av handgemäng kommer dom få det till dråp eller vållande.

Så det lär inte bli några långa straff här.

Nån utvisning kommer det inte bli då det med största sannolikhet finns ett svenskt medborgarskap här...

Vi samhällsmedborgare har också ett ansvar. Politikerna ska agera som majoriteten vill (inom ramen för en demokrati). Hur gjorde danskarna för att få igenom utvisning trots medborgarskap? Vi har (fortfarande) rätt att demonstrera och kräva förändring NU, pressa myndigheter osv. Gör vi det?
Citera
2024-04-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Du är inne på mina tankar om detta.
Tråden har redan blivit för stor för att kunna läsas.
Så frågar om det är klarlagt varför han började bråka med ungdomarna?
Var med om att vuxna skulle leka polis när man var ung och det slutade aldrig bra. Ingen dog dock men det var mer slumpen.

Han klagade tidigare flera gånger till polisen över narkotikahandeln som pågick i tunneln. Polisen var i sin tur väl medveten om vad som pågick och lät det fortsätta eftersom det pågick i smyg och att de även tog en del av pengarna från narkotikaförsäljningen.
Men vad polisen inte räknade med var att han var beredd att gå i konfrontation med sitt liv som insats. Vilken dåre, säger jag bara.
Citera
2024-04-13, 10:06
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det har skrivits i tråden att BO ska ha "sagt till" gängen flera gånger tidigare. Jag tycker att det låter mycket underligt, men låt säga att det var så: han hoppade av cykeln, sa till sonen att hålla sig undan och gick fram och skällde på gänget och sa att man får inte sälja knark. Hur resonerar du kring ett sådant händelseförlopp?

Jag kan inte minnas att jag sett något konkret som visar på att han sagt till dem/konfronterat dem tidigare; däremot att han stört sig på dem och kontaktat polisen ett flertal gånger med anledning av dem. Med det sagt kan jag ha missat eller glömt också trots att jag hängt med i tråden sedan trådstart. Jag har väl rent generellt svårt att tro att man tänker att det kommer att förändra något att man informerar ungdomar om att det är olagligt att sälja knark (det brukar de vara medvetna om), än mindre att man stannar på sin utflykt till badhuset för att hytta med fingret bara för att man tror/vet att det är vad de sysslar med.

Jag tror som sagt inte att det var vad som hände i detta fall. Tycker att det är en av de mer orimliga teorier kring vad som kan ha utlöst att konfrontation uppstår. Om man ändå ska resonera kring det som att man tror att det var vad som utlöste konfrontationen så skulle jag väl säga att det framförallt hade varit poänglöst. Det finns liksom ingen vinning med att stanna till och informera ungdomar som man tror/vet kan ägna sig åt narkotikaförsäljning att detta är olagligt och något de borde sluta med. De kommer inte att bry sig och de kommer inte att sluta. Tror inte heller att detta är något man skulle bli skjuten för - inte ens av tramade lågbegåvade springpojkar med tillgång till vapen.

Rimligare hade kanske varit att nämna något om de dealar öppet rakt framför en själv och sitt barn när man går förbi, även om något sånt inte heller hade skett till någon förändring. I och med att det bara verkar ha varit GM, bihang till GM, BO och BOs son på avstånd under tiden för mordet är ju inte heller den teorin rimlig. Inte heller här tror jag att enbart detta hade resulterat i utfallet.

Det jag håller mest troligt är att uttalade, konkreta hot har utdelats, antingen fysiskt eller verbalt, där Mikael inte kände att något annat alternativ var rimligt än att konfrontera och ställa sig emellan gänget och sin son. Om uppgifterna stämmer om 3 skott så tror jag att en beskyddande pappa är vad som skulle göra att ett gäng med solklart övertag, både i nummer och beväpning, använder den typ av våld mot en obeväpnad (tror inte heller de varit byxis och trott att han skulle kunna vara beväpnad) medelålders man i sällskap av sin tolvåriga son.
Citera
2024-04-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
För han hade civilkurage.

Som många fler borde ha!

Det är löjligt att uppmuntra till civilkurage när vi har knivlagen. Staten bakbinder medborgarnas händer sen gnäller folk om civilkurage. Jag känner ingen som helst moralisk obligation till civilkurage så länge jag inte får bära vapen.
Citera
2024-04-13, 10:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Polisen jobbar dygnet runt för att stävja brott och efter det som inträffat som är extraordinärt borde hon göra sig tillgänglig för frågor och ange vem som blir förundersökningsledare.

Då tror jag du har missuppfattat rikspolischefens arbetsuppgifter. Om du tänker att hon ska jobba dygnet runt och åka runt på alla enskilda mord i Sverige och presentera vem som blir förundersökningsledare.
Citera
2024-04-13, 10:09
Medlem
Någon har angett att ha tillgång till en film från händelsen.

Länka filen på Flashback, tack.
Citera
2024-04-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Som förälder så har jag extremt svårt att tro att Mikael gjorde de val som ledde till detta ”bara för att”, bara för att statuera exempel eller bara för att han var trött på kriminella ungdomar. Det gör man nog inte när man kan göra någon form av riskbedömning och man har sitt barn med sig. Sverige ser ut som Sverige gör, vilket jag tror att de flesta föräldrar har i bakhuvudet. Jag har det i huvudet hela jävla tiden när jag är ute med mitt barn. När man kommer upp från tunnelbanan och måste vänta på bussen i centrum där olika gäng av ungdomar rör sig så är jag ALLTID rädd att någon ska få syn på någon och börja skjuta. Det är hemskt, men det är realiteten.

Däremot finns det ingenting som får det att brinna i huvudet så som det gör hos en förälder när man upplever att ens barn är otrygg och under hot. En tolvåring kanske inte blir på sin vakt på samma sätt som en förälder blir när man rullar förbi ett tvivelaktigt ungdomsgäng i en mörk tunnel, och kanske inte ser eller lägger märke till sådant man gör som förälder.

Nu kommer vi förmodligen aldrig få reda på exakt varför Mikael stannade/vände tillbaka, eftersom GM med bihang kommer att hålla tyst och Mikael är död. Men jag anser att det mest troliga för att få en förälder att reagera på det här sättet är att GM antingen viftat med vapnet, GM med bihang direkt hotat sonen (kanske i samma ålder och hotat honom vid namn?) eller på annat sätt triggat igång föräldrainstinkten där man går i försvar/attack för att skydda sitt barn. ”Fortsätt cykla”, säger man till sitt barn för att han ska komma därifrån och ur skottlinjen, medan man själv stannar/vänder för att hamna mellan hotet och sitt barn. Att fortsätta cykla med ryggen mot någon som antingen visat sig beväpnad eller kan antas vara beväpnad när denne precis hotat sitt barn finns inte på min världskarta.

Men det är alltid lättare att köra med lite good old victim blaming. Det är lättare att säga att ett offer får skylla sig själv än att ta in och förstå att det finns genomruttna människor som kan göra sånt.

Ansvaret ligger alltid på den som tar sig friheten att använda våld mot någon annan. Men för den sakens skull kan man inte utgå ifrån att man bara kan göra utan konsekvenser. Det är ingen nyhet att kriminella kan vara beväpnade. Att poliser är beväpnade har sina skäl, man kan behöva skjuta någon. Vapnet är med på varje arbetspass eftersom man har med i beräkningen att man kan behöva konfrontera personer likt GM i detta fall.

Det finns ordspråk som "hellre fly än illa fäkta" och "don't bring a knife to a gun fight". I det här läget hade brottsoffret inte ens med sig en kniv. Han konfronterade ett par lättkränkta våldsverkare utan beväpning och han betalade priset för det. Med facit i hand var det dumt att göra det. Det fråntar inte att den skyldige ska bli utdelad strängast möjliga straff om man hittar honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Händelsen är ju unik. Oavsett vad som skett innan innan i Skärholmen, var just denna händelse svår för en icke-kriminell snubbe att förutse. Klockslaget, valet av offer, platsen, barnets närvaro, placeringen av den dödande kulan, allt detta är j-igt svårt att förutse.

Men i det stora hela tycker jag att ditt inlägg är vettigt och jag håller med dig. Oskyddade normala medborgare ska inte behöva "steppa in" och kompensera för våra pissusla poliser.

Ja, uppenbarligen var den svår att förutse för honom eftersom det gick som det gick. Men det kan knappast ha gått någon obemärkt förbi att kriminella har vapen som de inte tvekar att använda sig utav. Han kanske inte trodde att de inte fanns någon risk på en så välbefolkad plats mitt på dagen. Det är kanske sant. Äldre kriminella hade nog inte valt att dra ett vapen mot en konfrontativ civilist. Man hade kanske nöjt sig med att misshandla honom.

Det hör nog heller inte till vanligheterna att kriminella har vapnet direkt på sig vid alla tillfällen eftersom straffen för det är relativt höga. De ligger stashade någonstans och plockas fram om de behövs. Nu verkar det pågå en konflikt, och då räknar de med att de kan bli skjutna och har på sig vapnet hela tiden. Risken att hamna i fängelset ett par år väger upp för den andra vågskålen vilket är döden.

Sedan är det ytterst få som varit i en situation när någon drar vapen mot sig. Så man kan nog inte säga hur man skulle agerat. Tror att en reflex för vissa personligheter kan vara att gå till attack när ett vapen kommer fram och man känner sig hotad. Uppenbarligen var den här Mikael beredd att konfrontera personerna, så han kanske hade det i sig. Den fega pistolpojken hade ingen annan utväg än att skjuta, för det var faktiskt hans överman han mötte den där dagen. En typisk människa hade flytt fältet snabbt om ett skott går av i backen. Det verkar som den här killen gick till attack efter det istället. Varningen fungerade inte och idioten kände sig tvungen att trycka av mot honom istället.
Citera
2024-04-13, 10:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Här är ett foto som visar hur nära bostadshusen ligger. Kl 18 sitter familjer hemma och äter middag i husen intill. Till alla som jiddrar om skum gränd och dumdristigt att säga åt ett ungdomsgäng. Tänk att det var dagsljus vid 18-tiden. Vem fan tror att någon ska dra fram en pistol på den platsen. På andra sidan gångtunneln ligger Skärholmens gymnasium och simhallen.
https://www.svd.se/a/25n1KB/kriminologer-och-forskare-om-vikten-av-civilkurage
Citera
2024-04-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Det är dags att ta efter Danmarks och Tysklands metoder, på riktigt.

Hur gör dem?
Citera
2024-04-13, 10:21
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Hur gör dem?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?utm_source=iosapp&utm_medium=share&_sp_pass _consent=true&pinnedEntry=1243657
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2024-04-13 kl. 10:23.
Citera
2024-04-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vi samhällsmedborgare har också ett ansvar. Politikerna ska agera som majoriteten vill (inom ramen för en demokrati). Hur gjorde danskarna för att få igenom utvisning trots medborgarskap? Vi har (fortfarande) rätt att demonstrera och kräva förändring NU, pressa myndigheter osv. Gör vi det?

Håller med. Men ser det inte hänga speciellt fort med svensk lagar och politiker. Oerhört tungrott system...
Citera
2024-04-13, 10:27
Medlem
Är det enda som kommit fram detta?

-bo klagar på narkotikaförsäljning till polisen
-bo hänger arga lappar i trappen
-bo känner adrianas mamma
-bo delar oro kring gängkriminaliteten på sociala medier
-ett vittne finns
-en film finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera