2024-04-13, 06:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Omöjligt att veta, men polisen säger att "de har en bra bild av vilka GM är". Det är polisspråk, på vanlig svenska betyder de att de vet, signalement, namn, adress, personnummer på GM.

Sen när gripande sker, det vet vi inte.

Polisen vet att gärningsmännen har vapen och är benägna att avfyra det så jag vill inte tro polisen låter GM gå fritt på stadens gator.

Undrar varför det dröjer.
Citera
2024-04-13, 06:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Vilka var där? Vem var skytten? Vem eller vilka såg något?

Fallet kommer att förbli olöst.

Om det inte är löst inom närtid går de ut med en belöning. Då det handlade om ett gäng ungdomar kommer någon börja prata. Kanske blir skytten nervös och försöker försvinna utomlands, vilket också lämnar spår om vem som saknas på måndag, alternativt vilka i aktuell ålder som bokat flygbiljett. Det är inte så att polisen är dumma i huvudet.
Citera
2024-04-13, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Du skall skicka in filmen till en tidning då är du skyddad av lagen om källskydd och ingen får efterforska vem som skickat in filmen till tidningen inte ens säpo. Så kan tidningen ge filmen till polisen och i alla fupar så kommer det stå att filmen kommer från tidningen och inget mer.

Smart. Så går det ju faktiskt att göra.
Citera
2024-04-13, 07:05
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Smart. Så går det ju faktiskt att göra.
Ja.
Citera
2024-04-13, 07:12
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Tvivlar på det. Ingen utomstående såg något eller var på plats och de som var på plats kommer samtliga tiga om detta ända in på ålderns höst.
Tror det med, speciellt när de ser vad kurage ger en. Varför säga något och bli indragen i en rättslig process och skapa sig fiender.
Citera
2024-04-13, 07:22
Medlem
Kan det vara 15 åringen som greps i Januari i skärholmen med vapen .
Citera
2024-04-13, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Som förälder så har jag extremt svårt att tro att Mikael gjorde de val som ledde till detta ”bara för att”, bara för att statuera exempel eller bara för att han var trött på kriminella ungdomar. Det gör man nog inte när man kan göra någon form av riskbedömning och man har sitt barn med sig. Sverige ser ut som Sverige gör, vilket jag tror att de flesta föräldrar har i bakhuvudet. Jag har det i huvudet hela jävla tiden när jag är ute med mitt barn. När man kommer upp från tunnelbanan och måste vänta på bussen i centrum där olika gäng av ungdomar rör sig så är jag ALLTID rädd att någon ska få syn på någon och börja skjuta. Det är hemskt, men det är realiteten.

Däremot finns det ingenting som får det att brinna i huvudet så som det gör hos en förälder när man upplever att ens barn är otrygg och under hot. En tolvåring kanske inte blir på sin vakt på samma sätt som en förälder blir när man rullar förbi ett tvivelaktigt ungdomsgäng i en mörk tunnel, och kanske inte ser eller lägger märke till sådant man gör som förälder.

Nu kommer vi förmodligen aldrig få reda på exakt varför Mikael stannade/vände tillbaka, eftersom GM med bihang kommer att hålla tyst och Mikael är död. Men jag anser att det mest troliga för att få en förälder att reagera på det här sättet är att GM antingen viftat med vapnet, GM med bihang direkt hotat sonen (kanske i samma ålder och hotat honom vid namn?) eller på annat sätt triggat igång föräldrainstinkten där man går i försvar/attack för att skydda sitt barn. ”Fortsätt cykla”, säger man till sitt barn för att han ska komma därifrån och ur skottlinjen, medan man själv stannar/vänder för att hamna mellan hotet och sitt barn. Att fortsätta cykla med ryggen mot någon som antingen visat sig beväpnad eller kan antas vara beväpnad när denne precis hotat sitt barn finns inte på min världskarta.

Men det är alltid lättare att köra med lite good old victim blaming. Det är lättare att säga att ett offer får skylla sig själv än att ta in och förstå att det finns genomruttna människor som kan göra sånt.

Precis, folk förstår inte hur illa det är. De här ungdomarna är inte bara i numerärt överläge i grupp där de även utan ett skarpladdat vapen mer än gärna ger sig på och misshandlar någon till döds.

Vi har ingen aning om de ens har någon förälder här i landet. "Vart är föräldrarna?" ropar folk. Ja vem fan vet? Vi har tagit emot hur många ensamkommande flyktingbarn?! Vad fan tror folk hände med dessa "BARN"? För några år sedan läste man om hur de rännde runt i innerstan i Stockholm och rånade och hotade folk.

Att de bildat gäng och fortsätter på sin brottsliga bana är ingen högoddsare precis.
Citera
2024-04-13, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Mikael var en pappa som brann för och gjorde allt för sin son enligt uppgifter i media. Tror att dessa uppgifter räcker för att säga vad för sorts pappa han var och hur han hanterade olika situationer med sin son närvarande. Den blamming som förekommer i tråden är efterhandskonstruktioner efter att faktumet hänt. Att en pappa med sin son cyklandes i närheten av en simhall vid ett torg i Sverige skulle bli skjuten i ansiktet är något ytterst få kunnat föreställa sig. Representanter för myndigheterna har ju till och med uppmanat medborgarna att visa civilkurage, bekämpa tystnadskultur och hjälpa polisen med tips, vittna i rättegångar osv. Övrig blamming är uppenbart agendadriven bortsett från några få psykfall som trollar.

Finns väl ingen polis som rekommenderar att man ska "säga till gängen", det är inte vad som avses med civilkurage, polisen är medvetna om droger och vapen i dessa gäng och att de lätt blir livsfarliga. Det går ju att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det var åt helvete fel att skjuta ihjäl honom och det var inte jättebra att gå fram och läxa upp gänget.
Citera
2024-04-13, 07:36
Medlem
HonkenHolmess avatar
Flashback var en gång i tiden ett ställe där folk kommenterade begångna brott med insikter och kunskaper, eller åtminstone detaljer som kunde ha med brottet att göra. Märker att det mer har blivit ett ställe för tyckande och påståenden , rasism och allmänt babbel.

Hittar inte en detalj i denna tråd som inte är hämtad från media, kanske helt naturligt med tanke på att få om någon här har insyn i Skärholmen/Vårbergs kriminella miljöer. Det är förstås tystnad från det hållet med, och förmodligen folk som vet saker som är rädda för att gola och bli straffade.

Vad hände med den där mobil-videon från "händelsen" som ev skulle postas?
Citera
2024-04-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det kan väl inte ha gått någon obemärkt förbi att det finns ett otal s.k utsatta områden i det här landet, där polisen har liten till ingen kontroll och där våldet är utbrett och dödsskjutningar inte är alltför ovanliga. Skärholmen är ett av dessa områden. Det har väl skjutits ihjäl 3-4 personer minst under en 12 månaders period i närområdet. Jag skulle i allra högsta grad övervägt möjligheten att en person med koppling till droghandeln i området skulle kunna tänkas skjuta mig om jag hamnade i en dispyt med personen. Man behöver kanske inte överväga möjligheten i ett vanligt område, men detta är inte det.

Man kan tycka vad man vill om att det är för jävligt att de kriminella kan göra lite som de vill på vissa platser. Det är dock inte den vanliga hederliga medborgarens strid att ta. Det var inte hans fel att situationen är som den är, och det var inte han som hade en lösning på problemet. Det rimliga är att inte bo kvar i områden likt dessa, och om man ändå väljer att göra det, aldrig beblanda sig med gängen.

Händelsen är ju unik. Oavsett vad som skett innan innan i Skärholmen, var just denna händelse svår för en icke-kriminell snubbe att förutse. Klockslaget, valet av offer, platsen, barnets närvaro, placeringen av den dödande kulan, allt detta är j-igt svårt att förutse.

Men i det stora hela tycker jag att ditt inlägg är vettigt och jag håller med dig. Oskyddade normala medborgare ska inte behöva "steppa in" och kompensera för våra pissusla poliser.
Citera
2024-04-13, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Som förälder så har jag extremt svårt att tro att Mikael gjorde de val som ledde till detta ”bara för att”, bara för att statuera exempel eller bara för att han var trött på kriminella ungdomar. Det gör man nog inte när man kan göra någon form av riskbedömning och man har sitt barn med sig. Sverige ser ut som Sverige gör, vilket jag tror att de flesta föräldrar har i bakhuvudet. Jag har det i huvudet hela jävla tiden när jag är ute med mitt barn. När man kommer upp från tunnelbanan och måste vänta på bussen i centrum där olika gäng av ungdomar rör sig så är jag ALLTID rädd att någon ska få syn på någon och börja skjuta. Det är hemskt, men det är realiteten.

Däremot finns det ingenting som får det att brinna i huvudet så som det gör hos en förälder när man upplever att ens barn är otrygg och under hot. En tolvåring kanske inte blir på sin vakt på samma sätt som en förälder blir när man rullar förbi ett tvivelaktigt ungdomsgäng i en mörk tunnel, och kanske inte ser eller lägger märke till sådant man gör som förälder.

Nu kommer vi förmodligen aldrig få reda på exakt varför Mikael stannade/vände tillbaka, eftersom GM med bihang kommer att hålla tyst och Mikael är död. Men jag anser att det mest troliga för att få en förälder att reagera på det här sättet är att GM antingen viftat med vapnet, GM med bihang direkt hotat sonen (kanske i samma ålder och hotat honom vid namn?) eller på annat sätt triggat igång föräldrainstinkten där man går i försvar/attack för att skydda sitt barn. ”Fortsätt cykla”, säger man till sitt barn för att han ska komma därifrån och ur skottlinjen, medan man själv stannar/vänder för att hamna mellan hotet och sitt barn. Att fortsätta cykla med ryggen mot någon som antingen visat sig beväpnad eller kan antas vara beväpnad när denne precis hotat sitt barn finns inte på min världskarta.

Men det är alltid lättare att köra med lite good old victim blaming. Det är lättare att säga att ett offer får skylla sig själv än att ta in och förstå att det finns genomruttna människor som kan göra sånt.

Det har skrivits i tråden att BO ska ha "sagt till" gängen flera gånger tidigare. Jag tycker att det låter mycket underligt, men låt säga att det var så: han hoppade av cykeln, sa till sonen att hålla sig undan och gick fram och skällde på gänget och sa att man får inte sälja knark. Hur resonerar du kring ett sådant händelseförlopp?
Citera
2024-04-13, 07:59
Medlem
segerljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Fast om vi ska nu ta invandrare i försvar så var mannen som sköts troligtvis invandrare också? Bor inte så många etniska svenskar utan invandrarbakgrund i Skärholmen.

Mannen konfronterade gänget, hur många svenskar gör det?

Fel. Det bor många etniska svenskar i stadsdelen. Skärholmen är dessutom ett stort centrum med många människor utifrån. Oinitierat antagande. Och det finns folk som säger ifrån när något är fel. Ofta äldre, men …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in