Citat:
Ursprungligen postat av
yonny
De blir mer så av Tramadol, kokain och hasch och sprit. Riktigt ful kombination.
Det är omgivningen och miljön som formar dem. Droger är bara ett utav de i gängkulturen glamorifierade verktygen som används för att forma dem. En motivator/morot. En instant reward som används för att dressera dem, i likhet med märkeskläder, klockor och vapen. Gängkulturen har skapat dessa ha-begär. Det är lättare att styra en person som förlitar sig på dig eftersom denne behöver knark för att fungera. Tram är lätt att bli beroende av. Kritar man 100st till en impulsstyrd 15-åring som söker äldre förebilder kommer denne komma tillbaka till dig med både en skuld och ett beroende. Ser han dessutom upp till dig så har man antagligen stor makt över denne.
Jag vet inte hur det ser ut. Jag spekulerar bara men jag tror att det är lätt att få in folk i skuldcirklar i de miljöerna. Men just tram är nog lätt att manipulera någon yngre att fastna för. Det är inte heroin utan färgglada kapslar som är lätta att dölja för föräldrar/i skolan, men beroendet och abstinensen är likväl i samma kategori, om än mildare.
Din "fula kombination" används säkert av en och annan riksdagspolitiker, finansman eller random Aftonbladet-journalist på stureplan, utan knasiga konsekvenser. Se drogerna som ett verktyg, en produkt, en konsumsionsvara, en statusmarkör (mångdimensionellt). Det är så mycket mer komplext än själva berusningen.
I dessa parallella verkligheter är droger en basprodukt och en livsnödvändighet som livet cirkulerar kring. Du köper, konsumerar, säljer, bildar handelsavtal, nätverkar, hittar nya grossister, fusioner av konstellationer, upplösningar, lånar gemensamt större partier, konstant skyldig pengar, konstant jagandes skulder. Till slut sitter man i skiten (orkestrerat bakom ens rygg) så att man får jobba ihop skulden.
Det är en kultur som skapar kriminella. Hur den kulturen uppstått och om den skapats av sig själv vill jag inte spekulera kring, men många unga väljer idag att satsa på denna parallella karriär/verklighet istället för att ta den vägen som samhället konstruerat.
I parallellsamhället: Drogerna skapar inte kriminella. Droger används som verktyg av kriminella för att skapa kriminella och en kriminell marknad/ekonomi.
Som samhället bestämt: Man är kriminell om man sysslar med droger. Äldre kriminella får unga att torska så att de blir stämplade av samhället, förlorar framtidshopp och blir lättstyrda springpojkar med pillerberoende.