2024-04-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Att göra oväsen och starta konflikt är väldigt osvenskt, det är därför ingen för oväsen.

I Sverige sitter man still och är tyst.

Händer något i närheten står man med ansiktet i en tidning och låtsasläser så man kan lyssna i smyg.

Men att gå ut och göra något? Fel land och fel kultur för det.

Alla i Sverige tiger inte still.
Jag mötte ett gäng ungdomar som så sent som för några månader sen gjorde något och skrämde boende i ett område. Jag höjde rösten och bad dom sluta.
Dessa ungdomarna var i 14-16 årsåldern. De lämnade platsen men åtgärdade inte det de hade förstört.
Antar jag ska vara lycklig att ingen av dom bar vapen.
Jag är en tant men med antar jag lite pondus.
Citera
2024-04-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Äckliga TV4 klippte bort en del av denna sändning idag. Jag kunde backa via min TV och kunde se hela talet. Han hade en hårdare ton. De klippte bort just denna del.

https://www.tv4play.se/klipp/c8e8e2f1d053fa4c5df9/video-svagern-till-skjutne-mikael-om-tragedin-finns-inget-fortroende-kvar?playlist=auto_67ff22880e98 8cd4d149

Lita inte på allt som kommer från TV4. Det inte första gången de påverkar politiska läget och opposition med vinklad media.
Citera
2024-04-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja då vet du ju inte hur det funkar där. Det rör sig massa invandrarungdomar i centrum och du vet inte vilka som tillhör ett gäng och inte. Och även om det är yngre gängkriminella så har du ju tidigare kunnat prata med dem utan att bli skjuten mitt på blanka dagen. De brukar som sagt inte ge sig på oskyldiga, utan skjuter varandra i gängen. Det här är ett nytt dåd i Sverige. En ny gräns som har passerats, att man som oskyldig kan bli avrättad mitt på blanka dagen för att du konfronterar några ungdomar.

Förstår vad du menar, jag motsäger inte att en ny gräns har passerats eller att det är sinnessjukt att något sånt här händer mitt på blanka dagen, men det styrker bara mitt argument att man ska vara extra försiktig och inte ta onödiga risker när det kommer till dina barns säkerhet. Precis, man vet inte vilka som tillhör ett gäng eller inte, vilket är ett argument för att tänka till innan man konfronterar okända människor. Ingen guilt trip eller dylikt av BO, bara råd till andra föräldrar.
Citera
2024-04-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Eftersom BO var i numerärt underläge och obeväpnad, är det ointressant om han var rasse eller inte eller om han var snäll eller dryg. Han är ett mordoffer, punkt.

Tre skott är dessutom ett extremt övervåld.
Hur bränd i huvudet är man om man drar iväg tre skott i en sån här situation?

Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Och de hade ju rätt med facit i hand, eller?
Jo det kan man väl säga och självklart är det helt sjukt att sådant här ens får ske i vårat land. Men jag säger bara att det kanske var som så att han sa lite för mycket när han gick fram till dom. Som sagt det är endast min erfarenhet av polacker som jag stött på genom gamla kneg.
Citera
2024-04-12, 16:17
Medlem
Nu slutar jag att säga till pack som inte uppför sig. Känner inte för att bli avrättad. Vill ha lite mer kontroll över mitt liv och min död. Tycker vi alla lägger ner så att Bragdalena blir så illa tvungen att gå med på låta militären ta över gatorna.
Citera
2024-04-12, 16:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasgrab
Förstår vad du menar, jag motsäger inte att en ny gräns har passerats eller att det är sinnessjukt att något sånt här händer mitt på blanka dagen, men det styrker bara mitt argument att man ska vara extra försiktig och inte ta onödiga risker när det kommer till dina barns säkerhet. Precis, man vet inte vilka som tillhör ett gäng eller inte, vilket är ett argument för att tänka till innan man konfronterar okända människor. Ingen guilt trip eller dylikt av BO, bara råd till andra föräldrar.

Tidigare har de ju varit så att det är yngre killar långt ner i hierarkin som står och säljer knark på torgen och ingen har räknat med att någon av de ska bära på ett skjutvapen. Vanliga svennar går ju fram och köper gräs av dem.
Skjutvapen har skaffats fram när det ska utföras ett beställningsmord inom gängen.

Förhoppningsvis drar sig vanligt folk från att köpa marijuana nu när killarna på torget kan vara beväpnade. Jag har inget emot att det röks på, är ingen moraltant. Men minskar stödet till de kriminella gängen och färre vågar köpa för att de kan vara beväpnade och oberäkneliga så vore det ju fint.
Legalisera marijuana istället.
Citera
2024-04-12, 16:37
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Äckliga TV4 klippte bort en del av denna sändning idag. Jag kunde backa via min TV och kunde se hela talet. Han hade en hårdare ton. De klippte bort just denna del.

https://www.tv4play.se/klipp/c8e8e2f1d053fa4c5df9/video-svagern-till-skjutne-mikael-om-tragedin-finns-inget-fortroende-kvar?playlist=auto_67ff22880e98 8cd4d149
Fjernet de dette? Utrolig!
Svogeren var saklig og snakket i en avmålt tone, han var balansert og reflektert på alle måter.

Kanskje var det nettopp derfor det ble fjernet?
Citera
2024-04-12, 16:39
Medlem
RascarCapacs avatar
Fokus måste vara på att få fast och straffa den/de skyldiga nu.

Det finns garanterat flera som vet vem som gjorde det, och till och med den skyldiges närmaste borde förstå att i det här fallet måste han åka fast.
Citera
2024-04-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimSlayer
Misstänker att man har en ganska god aning om vilka som var i tunneln och vem som kan ha tryckt av. Hela ligan de tillhör har säkert gått under jorden.

Vid ett sånt fall antas jag att en europeisk och internationell arrestorder utfärdas vilket gör det svårt att boarda ett flyg. Men man kan ju ta sig runt med tåg och bil.

Jag tror som du att man har bra koll på vilka som var på plats och kör allt från mobilspårning, optisk spaning, förhör mm. så de inte kan pysa iväg men om det är den gruppering jag tror så är man också intresserad av ungdomarnas nära och kära. Att de möjligen får hjälp att hålla sig undan, kanske fly mm av närstående och deras vänner är inte osannolikt när det går upp vad ungen gjort eller varit delaktig i.

Jag kommer osökt in på mordet på Värmdö (liket i väskan) där banemännen/kvinnan drog direkt (planerat) varav två är infångade. Det kan ske här också med hjälp av äldre, dock mer i panik och flyg är låg sannolikhet men ett snabbt sätt, men det som talar emot är att du måste ha ID/Pass men ta en/flera ur landet i bil är nästan problemfritt då de inte ännu är lysta.
Givetvis finns ingen planerad flykt men det har hänt att närstående gömt för att sedan fixa släktingar ur landet vid andra brott, då oftast till släkt som bor i andra europeiska länder och Turkiet utanför EU.
Citera
2024-04-12, 16:52
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Om man ser till brottet som sådant så borde detta ungdomsgäng vara välkända i området och sannolikt finns det ett gott antal vittnen om deras rörelser och även vilka de är. Kameraövervakning i området är också till stor hjälp vid bakåtspårning. Själva skjutningen är nog bara sonen som sett och de övriga i gänget som inte hållit i pistolen men det kan vara fler som hör smällen och ser gängets flykt, möjligen åt olika håll. Polisen i Göteborg gjorde ett mycket bra jobb när man ganska snabbt fick tag på ynglingen som sköt polisen till döds Juni 2021.

Borde vara samma här för nog vet polisen vilka de är och slår nog snart till, möjligen på flera platser. Viktigt att finna är ju mordvapnet men även dumpade kläder (skytten), framförallt om offret och skytten haft rent fysisk kontakt vid skottögonblicket vilket en del media skrivit, dock kan det bara också vara ren spekulation.

Detta dåd ger iaf det negativa att vanligt folk inte framledes vågar knappt säga till snorungar som beter sig stökigt, det kan ju sluta med en kula i pannan så istället tittar man bort och gängen tar över stadsdelar och områden mer och mer. Inför visiteringszoner och visitera alla som kan misstänkas tillhöra gäng, helt enkelt var ständigt på dem dygnet runt året om.
Det kostar givetvis polisresurser men vad är valet, laglöshet eller ordning på torpet. Tillför mer polisresurser men sätta in militär är helt uteslutet, vi har en arme som absolut inte har den utbildning som krävs för ett sådant uppdrag.

Bra skrivet, men det krävs mer än att polisen tar en mördare, som såklart är nödvändigt.

Men det måste till metoder där morden inte sker öht. Tråkigt, men visitationszoner måste till. Flera poliser kan omringa en misstänkt grupp, närma sig, muddra. Ta vapen, även knivar, anhålla och förhöra osv.

Men vad för slags föräldrar dessa unga har är också av betydelse. Vad för levnadsideal har de unga med sig hemifrån? Att sukta så hett efter en guccikeps och pengar att man är beredd att mörda? Påtända på Tramadol, cannabis och annan skit. Extremt Lättkränkta individer.

Jag är en helt vanlig medborgare men känner inte en enda person som lägger sina pengar på sån skit som en svindyr keps eller väska. Även om de skulle kunna göra det rent ekonomiskt. Finns ju en massa andra andra värden i livet som tom är gratis.

När jag var ung och vi stod ett större gäng i centrum så kom polisen och sa : ”Cirkulera!” Vi bara ryckte på axlarna och gjorde som de sa. Inte fan blev vi så kränkta att vi tog till våld. Inte mot någon.
Citera
2024-04-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tycker att polisen medvetet inte gör sitt jobb?

Att någon ska behöva mördas för att man är trött p gängvåldet är galet. jag håller med dig helt

Vad jag undrar är hur det kan vara öppen drogförsäljning i området och polisstationen ligger 500m därifrån?
Citera
2024-04-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovestein
Jo det kan man väl säga och självklart är det helt sjukt att sådant här ens får ske i vårat land. Men jag säger bara att det kanske var som så att han sa lite för mycket när han gick fram till dom. Som sagt det är endast min erfarenhet av polacker som jag stött på genom gamla kneg.

Jo samma erfarenhet här, polacker är lite tuffare lite hårdare än hen-svensken. De kan mycket väl säga till och rakryggat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in