2024-04-12, 15:25
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Jag tycker inte det är skuldbeläggning att konstatera att det är farligt att konfrontera invandrargäng och att om man vill leva och fortsätta ta hand om sin familj får man låta bli. Det är ett faktum.

Vi kommer inte heller att kunna göra någonting åt dem genom att "säga ifrån". Det enda som lär fungera är deportation av hela familjer. Inför det hotet får de hela släkten på sig, på riktigt. Och om släkten inte kan göra någonting åt saken får de alltså åka hem.

De som sagt ifrån har råkat illa ut hört riktiga skräckhistorier inte fan tar man den risken. Sen är det ju uppenbart de är lågbegåvade inavel utan konsekvenstänk och impulskontroll. Som att ge en apa ett vapen att leka med.
Citera
2024-04-12, 15:29
Medlem
Äckliga TV4 klippte bort en del av denna sändning idag. Jag kunde backa via min TV och kunde se hela talet. Han hade en hårdare ton. De klippte bort just denna del.

https://www.tv4play.se/klipp/c8e8e2f1d053fa4c5df9/video-svagern-till-skjutne-mikael-om-tragedin-finns-inget-fortroende-kvar?playlist=auto_67ff22880e98 8cd4d149
Citera
2024-04-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är så jävla lätt att sitta och skriva som du gör i efterhand. Bor du i Skärholmen? Det hela hände i dagsljus vid middagstid mitt i Skärholmen. Vem fan räknar med att någon unge ska dra fram en pistol?

Nej jag bor inte där, vad har det med något att göra? Vi alla vet vad dessa gäng-odjur är kapabla till, så varför ska man göra något korkat när man har sitt barn med sig? Man behöver inte "räkna med" att någon ska dra fram en pistol, men är det bara en 5% risk att det händer så är det fortarande en risk man inte bör ta. Vad argumenterar du för exakt, att det är smart att gå och hetsa gängkriminella med sitt barn bredvid?
Citera
2024-04-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Du har tittat på för mycket film.

Om du på allvar hade varit ute med ditt barn, gått ur din väg, cyklat tllbaka för att sedan konfrontera ett gäng du identifierat som gängkriminella då hoppas jag innerligt att soc kommer och omhändertar dina barn så fort som möjligt.

Det visar bara på att vi borde behöva ha lag på att ha körkort eller liknande för att få bli förälder. Sinnessjukt att vi har sådana som dig i samhället.

Alla män är inte pussies som vi två, tur att det finns modiga män som Mikael. I de flesta fall slutar det inte såhär tragiskt.
Citera
2024-04-12, 15:35
Medlem
lunarluddes avatar
Detta fall har berört mig ordentligt, jag tyckte det var grymt bra av dom anhöriga att ställa Magdalena Andersson till svars igår, hon är bara där för tv tid.. Hur kan gm fortfarande inte vara gripen? om han har avrättat en helt oskyldig person har han fullt kapacitet att avrätta en till..

Mina tankar går till alla anhöriga, måste varit hemskt för sonen som såg sin egen pappa bli avrättad framför honom...
Citera
2024-04-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majosi
Sånn har det blitt i Sverige. Guilttrip mot ofre.

Det er kun han som skøyt sin feil, men dere har jo begynt å tenke som babber alle sammen.

Ingen guilt tripar BO, att du inte kan urskilja på guilt tripping och att förespråka rationellt tänk (dvs skydda ditt barn) är inte mitt problem.
Citera
2024-04-12, 15:38
Medlem
Om man ser till brottet som sådant så borde detta ungdomsgäng vara välkända i området och sannolikt finns det ett gott antal vittnen om deras rörelser och även vilka de är. Kameraövervakning i området är också till stor hjälp vid bakåtspårning. Själva skjutningen är nog bara sonen som sett och de övriga i gänget som inte hållit i pistolen men det kan vara fler som hör smällen och ser gängets flykt, möjligen åt olika håll. Polisen i Göteborg gjorde ett mycket bra jobb när man ganska snabbt fick tag på ynglingen som sköt polisen till döds Juni 2021.

Borde vara samma här för nog vet polisen vilka de är och slår nog snart till, möjligen på flera platser. Viktigt att finna är ju mordvapnet men även dumpade kläder (skytten), framförallt om offret och skytten haft rent fysisk kontakt vid skottögonblicket vilket en del media skrivit, dock kan det bara också vara ren spekulation.

Detta dåd ger iaf det negativa att vanligt folk inte framledes vågar knappt säga till snorungar som beter sig stökigt, det kan ju sluta med en kula i pannan så istället tittar man bort och gängen tar över stadsdelar och områden mer och mer. Inför visiteringszoner och visitera alla som kan misstänkas tillhöra gäng, helt enkelt var ständigt på dem dygnet runt året om.
Det kostar givetvis polisresurser men vad är valet, laglöshet eller ordning på torpet. Tillför mer polisresurser men sätta in militär är helt uteslutet, vi har en arme som absolut inte har den utbildning som krävs för ett sådant uppdrag.
Citera
2024-04-12, 15:38
Medlem
DeValeras avatar
Hur gamla kan GM vara?

Jag skulle tro att det handlar om förhållandevis unga personer, alltså inte är runt 18-20 år utan snarare kanske 15-16 år, någon/några i gänget möjligen ännu yngre.

Vad som kan tyda på det är att Mikael gick fram till dem, detta kanske han inte gjort om det varit äldre ungdomar då detta hade varit förenat med en stor risk. Dessutom så hänger väl heller inte äldre ungdomar runt på detta viset utan det handlar om unga gängmedlemmar som är under utbildning som ska visa sig styva.

Vad kommer konsekvenserna blir för GM om dessa är i 15-16 års åldern? Något år på ungdomsanstalt, dvs marginella konsekvenser.
Citera
2024-04-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Alla män är inte pussies som vi två, tur att det finns modiga män som Mikael. I de flesta fall slutar det inte såhär tragiskt.

Det handlar inte om att vara "feg" eller inte.
Du kallar det att vara modig, jag kallar det idiotiskt och ansvarslöst.
Vad lyckades Mikael med genom denna konfrontation när han är ute med sitt barn?

1. Traumatiserade ungen för livet.

2. Gav upp sitt liv.

3. Barnet förlorade sin pappa.

Jag är tvärsäker på att de flesta föräldrar håller med att man inte bör sätta sitt barn i riskzonen i en sådan situation.

Att dö "modig" eller som en hjälte finns bara i filmer. I verkliga livet har det riktiga och allvarliga konsekvenser. Värnar man om sitt barn gör man inte det som Mikael gjorde, så enkelt är det.

Åter igen, antingen har man självbevarelsedrift eller inte.
Även om man tog bort ungen från ekvationen är det fruktansvärt dumt att göra det som Mikael gjorde.
Med ungen i bilden är det omöjligt att försvara hans val.
Citera
2024-04-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nu utgår jag ifrån att ni två små horungar inte är läskunniga så be eran vårdare läsa citaten högt för er medans ni fortsätter äta snor och leka med klossar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QwPvA/mikael-39-skots-till-dods-framfor-sin-son

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mikael-39-skots-ihjal-i-skarholmen-framfor-sin-12-arige-son

https://www.tv4.se/artikel/2M4bknsHXUXujMGZeM2Fij/uppgifter-pappan-sa-at-ungdomsgaeng-skoets-i-huvudet

https://www.gp.se/krim/man-dod-efter-skjutning-i-stockholm.cb055280-7147-422d-90ee-330d8245a4ae

https://www.friatider.se/pappa-sa-ifran-mot-ganget-skots-ihjal-infor-sin-son

Hade tyvärr inte varken sett eller hört något att han vände om.
Citera
2024-04-12, 15:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det finns många trådar om att kasta ut alla invandrare och att alla invandrare är brottslingar osv.

Kan denna tråd få handla om det den ska, nämligen brottet och utredningen.

Hur går det? Vi vet att polisen arbetar på högvarv med detta. Rimligtvis borde det gå att få fram uppslag via:

- Lokalkännedom, det är sannerligen inte alla smågrupper av gängkillar som har detta våldskapital att skjuta ihjäl en okänd man. De måste vara kända av polis och sociala myndigheter.

- Mobilspårning.

- Vittnesuppgifter.
Citera
2024-04-12, 15:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasgrab
Nej jag bor inte där, vad har det med något att göra? Vi alla vet vad dessa gäng-odjur är kapabla till, så varför ska man göra något korkat när man har sitt barn med sig? Man behöver inte "räkna med" att någon ska dra fram en pistol, men är det bara en 5% risk att det händer så är det fortarande en risk man inte bör ta. Vad argumenterar du för exakt, att det är smart att gå och hetsa gängkriminella med sitt barn bredvid?

Ja då vet du ju inte hur det funkar där. Det rör sig massa invandrarungdomar i centrum och du vet inte vilka som tillhör ett gäng och inte. Och även om det är yngre gängkriminella så har du ju tidigare kunnat prata med dem utan att bli skjuten mitt på blanka dagen. De brukar som sagt inte ge sig på oskyldiga, utan skjuter varandra i gängen. Det här är ett nytt dåd i Sverige. En ny gräns som har passerats, att man som oskyldig kan bli avrättad mitt på blanka dagen för att du konfronterar några ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in