2024-04-11, 21:16
Medlem
Hamleyss avatar
Skärholmen har antagligen tappat ett par % på skjutningen.

Maggan, Kristersson och till och med Strömmer ska med bekymrade miner och djupt veckade pannor ge sin syn på hur utanförsområdena ska integreras med resten av Sverige till en enda stor mysig familj.

Under tiden så tankar priserna.
Citera
2024-04-11, 21:22
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Vad snackar du om?

Tror han snacka om att bostadspriserna gått ner ca 30% realt sen toppen för drygt två år sen.
Citera
2024-04-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Skärholmen har antagligen tappat ett par % på skjutningen.

Maggan, Kristersson och till och med Strömmer ska med bekymrade miner och djupt veckade pannor ge sin syn på hur utanförsområdena ska integreras med resten av Sverige till en enda stor mysig familj.

Under tiden så tankar priserna.

Bra exempel på hur vissa skribenter i den här tråden resonerar. Vart tror du att skärholmsfolket tar vägen? Och om du tror att det är ett visst område dom tittar på kommer att uppleva en viss ökning med anledning av konkurrens? Och hur påverkar detta bostadsmarknaden i stort?

Känns som viss basal förståelse av en marknad saknas i den här tråden. Den kanske borde ligga under privatekonomi eller skvaller. Det var länge sen det skrevs ett vettigt inlägg i den här tråden.
Citera
2024-04-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Håller med om att många nu köper med en alldeles för låg ränta inprisat.

Källa på det eller är det fortsatta gissningar som vanligt?
Citera
2024-04-11, 21:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Källa på det eller är det fortsatta gissningar som vanligt?

Ja, jag gissar baserat på omständigheterna i mitt område. Helt renoverade hus i mitt område hade tomma visningar i september, i samma område och med hus som är i mycket sämre skick så är visningarna välbesökta och buden haglar in. Mina grannar två hus bort köpte sitt för 5,2 i september. Nu i helgen såldes ett hus i området i mycket sämre skick för 6 miljoner. Och flera av mina kollegor vittnar om samma.

Den diskrepansen på så kort tid kan jag bara tolka som en förändring i attityden kring ränteutvecklingen. I september var det nattsvart, idag tror alla att det sker i juni.
Citera
2024-04-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ja, jag gissar baserat på omständigheterna i mitt område. Helt renoverade hus i mitt område hade tomma visningar i september, i samma område och med hus som är i mycket sämre skick så är visningarna välbesökta och buden haglar in. Mina grannar två hus bort köpte sitt för 5,2 i september. Nu i helgen såldes ett hus i området i mycket sämre skick för 6 miljoner. Och flera av mina kollegor vittnar om samma.

Den diskrepansen på så kort tid kan jag bara tolka som en förändring i attityden kring ränteutvecklingen. I september var det nattsvart, idag tror alla att det sker i juni.

Dom flesta som killgissar gissar är för att vi nu förmodligen nått räntetoppen. INTE att man räknar in några räntesänkningar för att räkna hem det. Hushållen har väl normalt alltid trott att räntan ska ligga högre än vad marknaden räknat med. Tror du nåt annat får du hala fram nåt slags bevis.
Citera
2024-04-11, 21:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Dom flesta som killgissar gissar är för att vi nu förmodligen nått räntetoppen. INTE att man räknar in några räntesänkningar för att räkna hem det. Hushållen har väl normalt alltid trott att räntan ska ligga högre än vad marknaden räknat med. Tror du nåt annat får du hala fram nåt slags bevis.

Lol din lilla autist. Ja, jag gissar. Du gissar också. Alla gissar. Det är ett diskussionsforum. Jag redogör för varför jag gissar som jag gör, sen börjar du babbla om bevis hit och dit. Lägg dig
Citera
2024-04-11, 22:08
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Priserna har gått upp (i procent) ungefär lika mycket i alla delar av landet. Men är det nu efter alla dessa år som Inga-Lill (79) väljer att fly sin hyresrätt i Rinkeby för att ge sig in i budgivningen på en Lidingövilla och pressar upp priset?

Du verkar dessutom fortfarande tro att invandringen överlag består av kannibaler från Afrika som väller in och viftar med machetes Det är enkelt att kolla upp datan.

2020 till 2023 ökade den utrikes födda befolkningen med 123k. Av de var över 36k från EU men bara 18k från Afrika. 2k från USA, 2k från UK, 15k från Indien.

Hur tror du bostadspriserna utvecklas i Skärholmen?
Citera
2024-04-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Tror han snacka om att bostadspriserna gått ner ca 30% realt sen toppen för drygt två år sen.

Okay kanske med inflation. Men de flest behöver rejäla kontantinsatser och löner som inte har ökat lika mkt. I reela SEK är fallet mkt lägre. Speciellt om man skulle medelvärdesbilda så peaken inte blir så extrem så är nedgången mkt mindre än 30%
Citera
2024-04-11, 22:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Håller med om att många nu köper med en alldeles för låg ränta inprisat.

De som är mest optimistiska och tar störst risk "vinner" budgivningen. De kan t.ex. tagit Båjes (5 sänkningar) eller Winsts (6) prognos som trovärdig.

Räcker att en av tio är av den typen så går det upp. Sen gråter de ut i Aftonslasket när det inte infrias.
Citera
2024-04-11, 22:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Hur tror du bostadspriserna utvecklas i Skärholmen?

Ungefär som resten av landet/staden.
Citera
2024-04-11, 22:44
Medlem
Citat:
Lol din lilla autist. Ja, jag gissar. Du gissar också. Alla gissar. Det är ett diskussionsforum. Jag redogör för varför jag gissar som jag gör, sen börjar du babbla om bevis hit och dit. Lägg dig

Nja, fast jag kom inte med ett påstående likt dig som inte stämmer med empirin. Jag gjorde inget påstående öht btw. Så jag tror att det borde vara du som borde gå å lägga dig och hitta lite alternativa källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in